Ensam eller i par?
Har en 9 veckors kaninhona hemma hos mig och tycker hon ser så ensam ut och skulle därför vilja skaffa henne en bur kompis! Har vart runt i alla djuraffärer som vi har i staden och alla säger olika, så vad är bäst egentligen? Ska man ha hona-hona, hona- kastrerad hane eller en ensam? Ni får gärna skriva era egna erfarenheter och åsikter! 🙂
Kastrerad hane + hona brukar vara bäst.
Men 2 honor kan med gå bra, jag har själv det plus haft 3 st honor tillsammans också. Din hona är så ung så en hona i samma ålder hade kunnat fungera.
Jag har även kaniner som går själva.
Allting handlar om kaninen, vad dem trivs med och inte plus vilken tid man lägger på sin kanin :)
Köpt ej från djuraffär och lita ej på dem :) Tala med bra uppfödare.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är väldigt individuellt tycker jag. Vissa kaniner trivs med sällskap, andra inte.
Hona+hona kan funka, men det säkraste är hona+kastrerad hane om man nu ska ge sin kanin sällskap. Men av min erfarenhet tar kaniner ingen skada av att vara ensamma heller så länge de får sällskap av människorna runt omkring, får vara med, skutta omkring mycket etc.
Har förut haft 2 kaniner tillsammans och dom var honor och när jag sa det till dom i djuraffärerna så blev dom typ häpna? Sa också att jag haft 2 marsvin och en kanin tillsammans som fungerade super men dom tyckte att jag skulle ha min kanin hona själv.
Men hon har alltid gått med någon så nu är det ju först gången som hon är ensam i sin bur. Man ser på henne att hon vill ha sällskap men svårt att veta när alla säger olika.
Men verkar som att hon-kastrerad hane verkar vara bäst. 🙂
#3 Det är inte bra att ha kanin ihop med marsvin. För mycket risker osv :) Även om just det fungerade mellan dem, är det ingen bra kombo :)
#3 Jo jag vet, var rädd i början att kaninen skulle kunna sparka till dom med sina stora bakben, men som tur gick det perfekt.
Men det gör det ju inte alla gånger. Och det som är konstigt, en djurbutik i stan rekommenderar att man ska ha marsvin och kanin tillsammans, dom har det i butiken också. Men kände inte för att chansa en än gång.Man vet aldrig. 🙂
#5 Djuraffärer är skit många av dem i alla fall. Kan ingenting.
Och att rekommendera kanin & marsvin ihop är ju fel av dem :/ Marsvin ska ju dessutom bo minst 2 st, osv så tja :/
#6 Jaa tyckte det var skit dåligt gjort av dom, får leta efter en seriös uppfödare istället, känns mycket bättre än djuraffärer som bara snackar…😕
#7 Ja gör det, mycket klokt!
Ja det är mycket bättre :)
Har just nu 4 honor tillsammans. Två systrar men de andra två är helt obesläktade med de övriga. Systrarna var 9 månader och de andra två 12-13 veckor när de sattes ihop.
Hona och kastrerad hanne lär vara säkrast. Två honor brukar också fungera.
Sen kan det alltid hända att det inte funkar..
Se till att de har vars ett bo, och tillräcklig plats att röra sig utanför bona, så går det nog bra. Speciellt när de är så unga då de träffas. Åk en tur i bil med dem när de träffas första gången, så söker de skydd hos varandra. Eller sätt dem i en korg på centrifugerande tvättmaskin. Det kan hjälpa dem att skapa band.
Lite jakt och till och med en flygande pälstuss kan hända vid ihopsättandet (hände inte mina dock) men låt dem sköta det själva så länge de inte biter och slåss på riktigt (ligger ner och river varandra, biter tag eller blöder). Pågår jakten för länge eller om ena kaninen blir trängd i ett hörn får man ingripa. Plats är A och O.
När jag satte ihop mina jagade de varandra en del, korta rusher. Det var mest den ena som var riktigt rädd, även när de andra närmade sig försiktigt flydde hon direkt. Då blev hon så klart jagad några meter eftersom de andra blev frustrerade. Men ett dygn senare var det lugnt, och två dygn senare satt de allihop tillsammans och putsade varandra, äter ur samma matskål osv. Ingen har fått någon skada. Man får försöka pejla läget med dem.. är de aggressiva eller nyfikna?
Efter att ha sett hur trevligt de har det tillsammans kan jag inte tänka mig att ha kanin ensam igen, utom då avelshannen av naturliga orsaker.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#9 Ja, vill absolut inte ha min ensam, tycker verkligen att hon ska få en kompis. Tror det kan göra henne gott, då hon är lite försiktig av sig.
Har just nu en ganska stor bur men är på jakt efter en dubbelbur, sen får hon såklart vara ute mest hela dagen nästan! Alltid tråkigt sen om dom inte skulle gå ihop och då står man där med 2 kaniner som måste vara separata från varandra, känns ju sådär. Men man kan säkert göra en överrenskommelse med uppfödaren om sådant. Tack så jätte mycket för era tips? och egna erfarenheter. Ska verkligen hitta en kompis till henne! 🙂
Även om kaniner egentligen inte har behov av en kompis i buren, så tycker i alla fall jag att om man har utekanin, så har de roligare om de är två. Speciellt på vintern, så är tiden ganska begränsad som man umgås med kaninen. Är man med den 1 timma om dagen, så är den ju ensam i 23 timmar sedan.
Vi har 2 kastrerade hanar ihop, de är jättebra kompisar, och sitter nästan alltid ihop, och putsar varandra väldigt ofta. Jag har tidigare haft ensam kanin, och skulle nog inte kunna tänka mig att ha det igen.
#11 Ja men som jag går i skolan på dagarna, då måste det ju vara tråkigt att sitta ensamt dom timmarna. Tror det skulle vara bra för henne då hon aldrig vart ensam tidigare utan alltid haft sällskap, sen är hon lite blyg och försiktig.
Synd bara att det kostar så mycket att kastrera men det är väl bara att göra vad som är bäst för henne. 🙂
#12 Beror ju på vart man kastrerar sin hankanin. Här kostar den billigaste 499kr :)
Eller skaffar man en färdigkastrerad hane som sällskap till sin hona :)
#13 Fast vill ju helst ha en 8 veckors kanin unge och det är för tidigt att kastrera dom. Min kompis kastrera sin hane, gick på 800 tror jag det var. Men bara att lägga ut! 🙂
Jag föredrar att ha kaniner i par och tycker det är skittråkigt att hanar är som de är, annars hade alla mina kaniner gått ihop med en kompis.
Du har ett ypperligt tillfälle nu att skaffa en till hona medan de fortfarande är så små. Sen kan det alltid hända saker och det lär man framförallt märka när de är kring halvåret (OM något problem uppstår).
Hade jag varit du så hade jag skyndat mig att köpa en till. Det går ibland att sätta ihop äldre djur men risken att det inte går ökar, alternativt att det tar hundra år innan de tycker att det är "ok" att vara i varandras närhet.
#14 Jo det vet jag att det är :)
Ja vill man ha sin kastrerad så :)
#15 Gäller bara att hitta rätt! Måste skynda mig och leta men vill att det blir rätt. Vill inte ha något från djuraffären så måste hitta en seriös uppfödare, som inte ligger för långt iväg också. Men tror jag kommer satsa på en hona till eller en hane för att sedan kastrera honom! Tack så jättemycket för era svar!
Bra val! 🙂
För kaniner ÄR social djur oavsett vad ägaren tycker passar kaninen bäst.
Jag har satt ihop unga kaniner och det har funkat. Fast det jag mest har erfarenhet av är att sätta ihop äldre, vuxna kaniner och det har i princip alltid funkat. De bråkar lite i början men efter ett tag lugnar de ner sig.
Det gäller att ha stor yta så att de kan bort från varandra de vill, många gömställen är också att föredra.
#15 Håller med, det är så tråkigt! Skulle vilja ha mina hanar tillsammans 😕
Kastanjegårdens Kaniner
#18 Beror på kaninen ;)
T.ex Ella som jag har, hon är bara social när det själv passar henne och har testat att para ihop henne med 3 olika kaniner, men fungerar helt enkelt inte :)
Som sagt alla kaniner vill inte ha sällskap utav en annan kanin, men det kan jag garantera att min vill, ha en fortsatt trevlig Fredag! 🙂
Kastrering kan verkligen kosta olika! Vi ringde runt till 4 veterinärer innan vi skulle kastrera. Dyraste ville ha 1500:- för min dvv och den billigaste (Som alltid kastrerat våra katter) ville ha 500kr. Så ja, det kan verkligen skilja sig!
Men om du köper en 8-12v kaninunge, så ska du nog hinna spara ihop tills den blir tillräckligt gammal ;) Det är ju bara att ringa runt innan :)
Jag ska också skaffa sällskap till min herre! Så slipper katten ha en kanin efter sig hela tiden ;)
Mvh Hela stora familjen <3
Hur stor yta har din kanin?
Har du en stor yta (helst ca 150x70 eller större) så skulle jag valt en kastrerad hane och en hona. Då menar jag på en och samma yta! Inte två våningar, det ger ingen skillnad mer än att ena kan vara uppe och andra nere. Har hon mindre, hade jag låtit henne vara ensam.
Två honor kan funka, men de brukar jucka mot varandra vid brunst och då kan någon av dom bli sur. Jag har haft 4 honor ihop på en yta 4x4 m med bur på 0.5x2m och det gick bra. Dock efter 3 år, tröttnade ena (den äldsta) och alla särades (ville ändå sälja dom) för de kunde jaga varandra väldigt mkt ibland, för att jucka. Ordnade rang osv. även om det aldrig blev några bråk. På vintern myste de väldigt mkt ihop, i buren och tittade ut. Burrade ihop sig med varandra och värmde. :)
Haft flera honor ihop med kastrerade hanar - det har alltid funkat så länge honan varit snäll och inte varit en "ensamkanin" (har en sådan, hon vill inte ha sällskap alls) har även haft en kastrerad hane som inte tillåtit sällskap.
Sen ska man tänka på att det kan bli stressigt för honan eftersom att hon inte är kastrerad - en del hormoner och brunst och hon kan jucka på hanen och gillar inte han det kan det bli jobbigt även för han.
Jag har två honor ihop, en mamma och en dotter DOCK särades de när dottern var 2 månader, och släpptes ihop igen när dottern var 4 månader. De bodde ihop med en kastrerad hane också. Funkade suveränt. Tillslut fick hanen inte vara med dom för han åt upp all mat för dom. Men honorna bor ihop än och de juckar nästan aldrig mot varandra, har väl sett dom enstaka gånger typ när jag kommer med maten går de i cirklar efter varandra. Men de ser ut att trivas ihop och jag har aldrig hittat pälstussar i buren. De har en yte på 1x2 m. Jag provade även att släppa ihop min andra hona, men hon blev agressiv mot den äldsta som i sin tur försvarade sig (hon är annars en SUPER snäll kanin mot alla som är snäll mot henne då).
Det märks på kaninen om de tillåter sällskap (innan man köper sig något då). Hos mig har de kaniner som varit väldigt temperamentfulla, "bitchiga" eller griniga, sådana som vill vara ifred - de vill inte ha andras sällskap. Medan de genomsnälla och lugna kaninerna utan särskilt hett temperament, har tillåtit andras sällskap.
Vår kastrerade hane tillåter även sällskap av hanar (okastrerade) men jag vågar inte ta risken. Har en okastrerad snäll hane som är förtjust i den kastrerade, så han rymmer in till han, har hittat dom flera gånger tsm utan något tecken på bråk, inga pälstussar eller sår. Den ena kan ligga och vila typ :) Men de går ensamma för säkerhetsskull. För båda dessa hanar har slagits (genom galler) med min andra hane - p.g.a. att han blir agressiv och de försvarar sig och blir triggade av han så det kan ju hända att de bråkar.
Jag satte ihop mina honor när dom var nio veckor. Dom jagade varandra och pälstussarna rök, men nu är dom mer eller mindre oskiljaktiga. Nu är dom ca ett halvår och det funkar än. :) Bra att du fixar sällskap!😀
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Hane och hona brukar vara bäst. Köp en liten hane och sen är det bara att få dem att gilla varandra :)
MVH Celina
Oj, kul att så många svarar och att alla har olika erfarenheter, fast det gör ju att jag velar mellan alla alternativ. Pratade med en Veterinär som sa att om man sätter ihop två honor innan någon av dom är 10 veckor så funkar det till 99% och det lät ju toppen. Sen att dom kan börja småbråka när dom är brunstiga brukar gå över sa hon.
#21 Haha ja, min Ina jagar katten också och katten vill typ jaga henne men är endå rädd för henne, haha så gulligt. Fast jag håller ju dom under uppsikt.
Får kolla lite olika priser, det varierar ju alltid!
#22 Du verkar ha vart med om det mesta och det har ju funkat. Har just nu en ganska liten bur 120 tror jag men är på jakt efter en MYCKET större då jag tycker den är för liten.
#23 Känns mycket bättre om hon får sällskap, så när jag inte är hemma så har hon någon endå!
#24 Jaa, verkar ju vara ganska enkelt! Har fått svar på min fråga nu. Antingen en kastrerad hane eller en hona ska in i buren 😉
Var i Västerås idag och hittade en fin hona! Så nu är dom två tillsammans. Först när vi släppte dom på golvet så sprang Ina efter den nya (Yoshi) men nu sitter dom och äter tillsammans, ett gott tecken eller hur? 🙂