Ta hand om en dräktig hona?
Hejsan! Min kompis hona är förhoppningvis dräktig, Och hon undrar hur man tar hand om en dräktig hona??
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Igentligen bör hon vara påläst innan hon skaffar kull på en kanin, hoppas hon kan alla lagar och regler för kull osv.
Honan bör inte lyftas, man ska inte rengöra buren när det bara är några veckor kvar tills ungarna kommer, buren måste vara laglig. Hon måste ha tillstånd från jordburksvärket om man ska sälja mer en 6 kaniner etc. etc.
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
-"man ska inte rengöra buren när det bara är några veckor kvar tills ungarna kommer,"
Så du menar alltså att kaninen ska leva i kiss och urin i flera veckor?
-"Hon måste ha tillstånd från jordburksvärket om man ska sälja mer en 6 kaniner"
Nej, det måste man inte.
#1 så klart man måste rengöra buren? "när det bara är några veckor kvar" ja men så går de ju inte dräktiga längre än ca 4 veckor… Så du menar alltså att man ska strunta i att städa en vecka efter parningen? Vilken trevlig miljö ungarna kommer födas i då!
Man ska väl städa buren en dag innan hon föder eller?
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#4 inget krav på det.
Jag har städat ca 1 vecka innan, och sedan har dem i regel bajsat och kissat i samma del och då har jag rensat där :D
#1 Ska hon enbart sälja ungarna och inte haft en tanke att spara, då måste hon ha tillstånd.
Det är om man ska omplacera minst 6 kaniner eller mer på 1 år som man måste ha tillstånd
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Man får sälja utan tillstånd oavsett om man inte tänker spara.
Det är om försäljningen når en speciell vinstsumma man behöver tillstånd enligt jordbruksverket själv.
#6 vilken summa är det
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
#6 Nej det får man inte.
Jag har frågat JBV :) Tar man enbart kullar för att sälja, så måste man ha tillstånd men tar man kull för att man vill spara en unge om det blir någon man vill spara, så behöver man ej det :)
#7 Ja, som jag uppfattade så om du kan leva på summan.
#8 JBV säger också att man får ta kullar i hobbysyfte för att sälja, så länge det inte utgör en inkomst som typ en lön man kan leva på. Sedan hur vissa där resonerar är nog lite olika.
Däremot så kan hen egentligen sälja så mycket hen vill, eftersom får hen inte det hen är ute efter så får hen rätten att sälja överskottet. Så det är något som också går att yrka lätt på.
#9 OKej ja för de gav ett annat svar till mig, så är kanske mer en "tolkningsfråga" då?
#10 Jo, det är nog det. Fast sälja bara för att sälja känns enligt mig väldigt fel.
Dock säljer vissa, ser man ibland bara för att tjäna pengar. De tar höga summor 500-700 kr för kaniner som äter skräpfoder och avlar så innihelskotta, de är inte heller märkta eller har gjort något speciellt med dem och de har knappt lagt ner tid och pengar på sin planering ändå ska de ha ut större summor för dem, för såna summor tycker jag mer ska vara nedlagt på kaninen, annars höjer man inte statusen, bara sin plånbok. Såna avlare gör mig lite grinig.
#11 Ja det tycker jag med :)