Har ingen, men har sett de med två staplade på djurbutik. De ser ut att vara extremt krångligt att rengöra dem.
Har den godkända mått? Alltså på varje plan?
För sett likadan med icke godkänd höjd :)
Tillstånd att lägga upp bilden? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Bara undrar… Vad är godkända mått? Jag vet att min bur är godkänd men jag har glömt de exakta måtten =)
MVH Celina
#3 För kanin under 3 kg är det 0,5 kvm: Höjd minst 50cm och bredd minst 50 cm :) Och då gäller det på varje våning :)
Jag har en vän som har en sådan, dock lite större variant (beställd från England tror jag), men den vinglar mycket när kaninerna skuttar runt.
#4 Men längden då? Jag är lite trött idag vettu ;)
MVH Celina
#6 Längden finns det inget minimum, eftersom bredden måste vara minst 50 cm. Så länge det blir minst 50 cm, så har du en bur som har 50 cm bredd, så blir det 100x50 :) För du kan t.ex ha en bredd på 60 cm, då räcker det att längden är 85 t.ex :) Så det får man räkna ut efter vilken bredd man har, hur lång buren måste vara för att den ska bli minst 0,5 kvm, hoppas du förstår mitt svammel haha
#7 Det är det som är så dumt med de kommande burmåtten, att bredden skall vara minst 60 cm, dvs då får längden vara 84 cm. Då kan kaninen liksom bara skutta ner från sin sitthylla/hus sen inget mera.
Alltså 0,5 kvm består. Så jag tycker de kunde lika gärna behållt samma mått som tidigare. För de flesta en meters burarna är ca 55 cm breda och 98 lång. Det är då bättre som minimått.
#8 Har dem nya måtten godkänts nu då? För har inte läst någonstanns om det, om det är klubbat eller inte :)
Ja jag tycker med att det blir dåligt, gäller ju kaniner under 2 kg i så fall :/
#8 Njae, jag tror inte det. Men det kommer säkert gå igenom. Tycker hellre de behåller samma mått som tidigare men att istället kanske sätta en viktgräns för de tidigare måtten. Djuraffärerna kommer ändå sälja samma burar hursomhelst i alla fall vad jag tror, så att få tag i 60 cm breda burar blir svårt, speciellt för okunniga nybörjare som bara köper en liten bur som djurbutiker rekommenderar.
#10 Ja jag tycker det med, skillnaden mellan 50 och 60 cm på bredden gör ingen större skillnad.
Då tycker jag att dem skulle ökat måtten, t.ex att 1-3 kgs kaninerna får 3-5 kgs kaninerna mått osv och sedan öka jättekaninernas, så tycker jag i alla fall :P
Ok, Ja min bur klarar sig!
MVH Celina
#12 Så bra :)
#11 Nej, håller med dig.
Ja, det eller exempel ha nuvarande burmått men sätta kaninen upp till 2kg på 0,5kvm och de över 2 kg större osv.
Eller att helt enkelt sätta upp 55 cm som minsta bredd och höja kvm ytan till 0,6 för de minsta raserna. Dvs längden måste då vara 110 cm.
Då hade i alla fall 120 burarna funkat och de är ju också lätta att få tag i. Konstigt att de anser att bredden är viktigare än längden..
#14 Ja precis! :)
Ja jag undrar det med…
#15 Mailade precis jordbruksverket och frågande om de nya burmåtten och massa annat;P
#16 Okej! Uppdatera gärna svaren sen :D