Sätta ihop 2 kaninungar
Hej, jag skulle vilja prova sätta ihop 2 kaninungar. En på 9 veckor och en på 8 veckor. Tror ni att det skulle fungera? Såklart är båda honor.
Det är nämligen så att jag har en kaninunge kvar ur min förra kull, det är hon som är 9 veckor, hon är korsning mellan dvv/lejonhuvad kanin och lejonhuvad dvv. För tillfället går hon med sin mamma och visar tydligt att hon är väldigt ranglåg, men jag vill inte ha henne ihop med sin mamma mer eftersom hennes mamma börjar bli rätt elak emot henne. Dessutom ska mamman eventuellt flytta till nytt hem imorgon.
Den andra kaninungen hämtar jag hem på måndag, hon är renrasig lejonhuvad dvv och går just nu ihop med sin mamma och 4 andra syskon.
Kom gärna med tips?!
Hälsningar Amanda och kaninerna
Under 10 v kan det ju absolut fungera, dock kan de ju bli osams senare vid könsmognad. Låt dem träffas i en neutral bur/ställe som väl rengjord och ej luktar av ngn av dem o håll koll på dem. Ett liten knep är att utsätta dem lite för nåt nytt/osäkert ex en biltur i transportbur, då tyr de sej lite tillvarann. Lycka till
Jag satte ihop två honor när dom var åtta/nio veckor. Hittills har det funkat jättebra :) (nu är dom ca 8 månader)
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
1# Skulle inte våga låta dem åka bil tillsammans i liten transportbur, hellre större neutral yta.
2# Vad roligt! Vad är de för ras? Hur bor de nu? Berätta hur ihopsättningen gick till.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Ett lejon (Lizzie) och en liten dvv (smulan). Jag satte upp ett hägn i trädgården där ingen av kaninerna hade varit innan. Lizzie hade redan bott hos oss i en vecka och var mycket större så smulan fick komma in i hägnet först. Efter typ en minut så släpptes Lizzie in. Dom jagade varandra och pälstussarna rök från båda, men efter en stund så var båda såpass lugna att dom åt hö. Nu bor dom utomhus i en stor bur på ca 2 kvadrat med en sitthylla och två ganska små bolådor (20*15*10) och en större där båda får plats. (Dom delar på den stora) När dom väl hade gjort upp vem som bestämde (Lizzie) så är dom jättebra kompisar och sitter ofta och putsar varandra. Bild på hägnet dom träffades i: (Dom blåa rutorna ska föreställa lådor och dem gula trassliga sakerna hö)
Har ingen bild på deras bur i iPaden men jag kan ladda upp en från datorn sen om du vill?