Lilla beteende-handboken!
Kaninen buffar lätt på din hand. Detta betyder att kaninen vill dra blickarna till sig. Den saknar din uppmärksamhet och vill därför berätta att "här är jag"!
Kaninen buffar kraftigare på din hand. Nu är kaninen trött på allt kelande och hängande över den. Här vill han/hon tala om "låt mig vara"!
Kaninen spänner kroppen, sträcker ut huvudet framåt och lägger öronen bakåt! Tja, ganska självklart! Kaninen visar agresivitet, lämna kaninen ifred vid denna signal.
Kaninen gnider hakan mot saker/människor. Detta vet nog alla kaninägare. Doftkörtlarna sitter under kaninens haka och kaninen vill härmed lämna sin doft. Men det är en doft som endast andra kaniner känner, vi människor kan inte göra det.
Detta hör till er som har en hona och en kastrerad hane ihop! Kaninhonan bygger bo, rycker sin/hanens päls och låter nästan som en säl när man petar på henne, eller när hon kommer i närheten av hanen. Jahapp, nu har kaninhonan gått och blivit skendräktig?. Vilket betyder att hon bara tror att hon ska få kaninungar. Är hanen kastrerad är det omöjligt att hon ska vara dräktig på riktigt.
Kaninen är hängig i kroppen och är inte lika nyfiken som vanligt. Varken mat eller godis är särskilt intressant. Nu har nog redan räknat ut det, kaninen är helt enkelt sjuk. Kontakta en veterinär så fort som möjligt.
Jag kanske lägger ut mer fakta någon annan dag! Tjingeling! ;-)
Nice, men tänkte bara, en hona kan bli skendräktig? utan en hane som sällskap + en kanin behöver inte vara sjuk för att den är hängig. ;p
Nej, men med hängig menar jag typ, musklerna är helt "borta", kaninen reagerar inte på en vifftande hand framför nosen, och den vägrar flytta sig från ett hörn! ;-)
Jag är såå dålig på att förklara, du får usäkta! ^^
#2: Hehe :P Tänkte mer på att kaninen kan vara "ledsen" t.ex. om burkompisen har dött.. ;)
bra tipd men visste allt det där redan länge sen :)
men nu har det kommit så ´ånga nya medlemmar så dom får lära sig mera (om dom ínte vet allt det där redan)
Bra :)
- Mvh Emma
Aa, en kanin kan ju sörja ihjäl sig. Det var Max på väg att göra, innan vi skaffade Kim. Han är fortfarande annorlunda, sedan Lisa dog! :(
Bra artikel då vet man :)
bra, men det finns ju redan en artikel om det ;)
oj då, mitt vanliga klantfel ^^!
Jättebra!

Jättebra :)