Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 906 ggr
Nevina
0

Vad tänka på vid kastrering?

Hej. Jag har lite frågor angående kastrering av kanin.

1. Vilken typ av gas bör de sövas med?

2. Kaninen behöver väl vara varm när den är sövd? Har veterinärer koll på det? Hur håller man den varm? Med filt? 

3. Hur tidigt kan man kastrera honor?

4 Minskar kastrering risken för skendräktigthet?

5. På katter kan man antingen snitta i buken eller i flanken. Finns det flera tekniker på kaniner också, eller läggs snittet alltid på ett specifikt ställe på kaniner? 

Finns det något speciellt man bör tänka på?

Kimji
0

Blir nyfiken på varför du vill veta allt detta? En veterinär ska ha koll på det och har inte din det så ska du byta.

3. Har hört många bud men det varierar också på ras.

4. Eftersom skendräktighet helt har med hormoner att göra känns det ju ytterst osannolikt att kaninen någonsin blir skendräktig? efter kastrering.

Nevina
0

Jag har inte behövt gå till veterinären med mina kaniner förut. Så jag vill veta hur det ska gå till och vad jag ska ha för krav på veterinären så jag vet vilken veterinär jag ska välja.

Okej, för jag läste på zoonen.com i en artikel att det inte spelar någon roll om kaninen är kastrerad eller inte, den löper lika stor risk för att bli skendräktig? ändå. Men jag tycker det känns rimligt att kastrering borde hjälpa.

Kimji
0

Jag kan inte svära i sten att det är så men skendräktighet är ju definitivt hormonrelaterat så det känns ju som en enkel ekvation. Däremot om man bara steriliserar (dvs skär av äggledaren) kommer kaninen ändå att vara skendräktig? men så gör man ju i regel inte på kanin. På hundar kan hormonerna finnas kvar i kroppen i flera månader efter kastrering så att de kan bli skendräktiga under en period efteråt. Kan säkert vara samma på kaniner.

Vad gäller veterinärkompetens så tycker jag att det brukar vara ganska enkelt att välja. De som inte behärskar kastrering av honkaniner gör det i regel inte (där jag bor är det endast djursjukhuset som gör det). Men självklart är det ändå bra att kolla så att de vet vad de gör.

natha-mjau
0

1. de söver inte med gas pga att kaninen får panik när man kommer med en mask över dem.. så det är spruta som gäller

2. Kaninen ska vara varm! då den inte kan hålla upp värmen själv. så antingen ska den ha ett uppvärmt bord att ligga på under operationen eller vara inlindad i värmande folie.

3. Från 6 månader rekommenderar man kastrering

Jag frågade MYCKET innan jag kastrerade min hankanin  :) så jag har bra koll.

Kimji
0

3. Som sagt verkar det variera vad veterinärerna säger. Min veterinär sa att man helst inte bör göra det efter 6 månader eftersom de hinner lagra så mycket fett runt livmodern annars (=ökad risk för komplikationer). Det gällde iof en jättekanin.

Nevina
0

#4 Tack! Där ser man. Jag trodde det var gas som gällde för att små djur är känsliga för narkos. 

Det där med vilken ålder som rekommenderas brukar skilja sig rejält mellan veterinär vilket djur det än gäller, tycker jag.

Ellster
0

#6 veterinären vet exakt hur mycket narkos man ska ge, var jätte orolig själv vid min första kastrering, men det gick hur bra som helst!!! :D

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"