första "riktiga" mötet
Har sedan slutet av september haft en ny hona som jag tänkt ta i Avel nu i vår. Hon har varit ganska rädd och nervös av sig vilket jag inte är så van vid (mina egna uppfödningar har alltid varit ganska tuffa av sig) Så jag har låtit hon och min hane Hugo bekanta sig på avstånd. när dem fick flytta in i stallet (då kylan satte in som värst) stod burarna så de hade öppet att se varandra. Hugo visade ett tydligt intresse för den nya tjejen och var lite små galen och kär. Medans honan inte hade något vidare intresse för honom. Släppte ut Hugo i stallet en dag och han sprang som en tok runt hennes bur och gjorde parningsljud. Då fick hon upp ögonen för honom och sprang efter inne i buren. Idag skulle jag släppa ihop dem för första gången. Bestämde mig för att släppa ut dem båda på golvet. Jag tänkte att nu blir det nog ungar på en gång om hon vill. Spänd och nervös släppte jag ner dem. Hugo tittade lite på henne men satt stilla och hon rörde sig inte! Jag väntade på att de skulle förstå att inget galler hindrade dem nu men… De bara satt där! Rörde inte en muskel. Hugo började skutta iväg men nosade inte ens på henne… Släppte tillslut in dem igen. varför tror ni att det blev såhär? När de båda verkat så intresserade förut? :O
haha nej jag kände inte riktigt igen det här beteendet! Oj jag missade att skriva det. Hon har blivit så mycket bättre nu i dagens läge! Har med mycket tålamod och många timmars träning blivit en super gosig och mycket trevlig kanin. Hon var ju trots allt ganska ung när hon flyttade till mig. Och hon kom från en uppfödare som hade hon och hennes syskon instängda i en lite bur i ett garage. Allt nytt var skrämmande för henne ;) när jag släppte ut henne i gräshagen första gången visste hon inte hur man hoppar, hon kröp fram längs gräset och var skräckslagen för att vara där :( kändes sjukt att se!