[utekanin/innekanin]
Hej!
Jag har en fundering !om någon här inne har tagit in en utekanin under vinterhalvåret och låtit den vara inne kanin sen? och jag undrar isåfall hur det gick om kaninen fick värmeslag eller något annat?
jag har tagit in några av mina teddys, då min syster fick en och skulle ha inomhus, likaså min kompis. de klippt ner dom och hade dem svalt.
om du nu inte har en teddy så ställ buren där det är svalt och se till att den alltid har vatten
Man får göra det succesivt, annars är risken att dem får värmeslag.
Så det är det bästa för kaninen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har sålt kaninungar som var födda utomhus till familjer som skulle ha dom inomhus. Började med att ha kaninungarna i en bod som inte var uppvärmd i 1 dygn. Sedan tog jag in dom i tvättstugan där vi hade ca 16-17 grader för tillfället. I tvättstugan satt dom i 1dygn sedan flyttade dom till sina nya familjer. De gick jätte bra
Vi har tagit in en dräktig hona som tjuvparats mitt i vintern, hon fick också komma in i värmen gradvis, först i ett ouppvärmt rum (14-16 grader?) och sedan bodde hon i ett rum som var ca 18 grader varmt. Det gick bra, hon fick varken värmeslag eller fällde vinterpälsen.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Jag var tvungen att flytta in min ena hona i höstas pga att buren var tvungen att renoveras. Placerade dock henne i ett svalare rum just för att hon inte skulle få värme slag.
Annars burkar jag ha mina kaniner ute under sommarhalvåret och inne under vintern. Och då brukar jag flytta in dem innan det blir så pass stor skillnad mellan temperaturerna inne och ute så att dem inte ska få någon värme chock.
Sen är det viktigt att tänka på att ta in kaninen innan den hinner få vinterpäls.
Men som #2 sa. Gör man det successivt så ska det inte vara någon större fara.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
tack för alla tipps och råd,jag har satt henne i garaget självklart stängde jag av värmen så det vart kallt hon har bott så sen i Söndags,då kanske men kan börja sätta på liiite värme inte så mycket bara lite
Jag tog in en av mina kaniner då jag fick henne :) hade henne först i köket ned fönstret öppet så det var nästan lika kallt som ute. Sen vande jag henne successivt :)
Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja!
www.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.
#7 ok hur länge gjorde du så innan hon bo i värmen
Någon dag :) kallt för oss men^^
www.kaninkul.devote.se!
Var bara uppmärksam på hur den verkar må :)
www.kaninkul.devote.se!
själklart är jag uppmärksam på henne hur hon mår ,hon har det bra nu i garaget med radio och låda mm det hade hon inte där hon bodde förut nu är det lyx för henne🙂