Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 946 ggr
intoherweb
0

Hjälp mig med mina honor?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har sedan 5 månader tillbaka glädjen att få dela vardagen med två kaninhonor, Dahlia och Alva. Köptes i djuraffär. De är halvsystrar, har samma pappa. 

Dahlia (svart brokad) är lejonhuvad och är äldst.

Alva (chinchilla brokad) är dvärgvädur och är yngst.  

Allt har gått jättebra fram tills denna ålder. De har trivts med varandra. Lekt och gosat. I nuläget ser det tyvärr inte ut så längre. För några veckor sedan började Dahlia att visa att hon har högre rang genom ridning. Tyckte synd om Alva, men när hon började rida "tillbaka" och göra lite motstånd så var det inte lika synd. Detta gick över efter några dagar.

Men ca en vecka senare har Dahlia blivit helknäpp. Så fort Alva kommer i närheten börjar hon gny/pipa och antingen springa iväg eller jaga iväg Alva. Det är inte så att Alva har gjort henne något, hon vill bara mysa och pussas som de alltid gjort tidigare. Dessutom har de båda börjat bajsa och kissa överallt här hemma. Det har de aldrig gjort, men kisset är inte alls som det brukar. Tycker det är skvättar överallt och det luktar annorlunda… 

Jag behöver hjälp med hur jag ska ta mig tillväga… Tycker det är synd att sära på dem när de alltid varit så goda vänner. Har läst runt överallt men hittar inga svar…

intoherweb
0

Vill även tillägga att Dahlia ofta är "dränkt" i kiss precis som om Alva har stänkt kiss på henne.

Lurvas11
1

Det kanske är brunsten som spökar? :) 

Du kan ju prova att sära på dom ett tag, men det kan vara svårt att sära om dom går lösa i lägenheten (som det ser ut på bilden). Alltså tills brunsten går över.

Hälsningar Lurvas11Glad

Suskiv
2

De har blivit könsmogna. Enklaste sättet att bli av med beteendet är att kastrera båda.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

intoherweb
0

Måste man verkligen kastrera dem? Går det inte över?

Suskiv
0

Det kan gå över, men det är inte alls säkert.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

tesushie
0

beroende på hur gammal de är kan de hända att de endast har kommit in i sin tonårs period och det går över och de blir snart som vanligt igen dessutom händer tonåren endast en gång under en kanins liv har själv en kanin som är i sin tonårs period nu och beter sig som dina.

Annars har det kanske nåt med brunsten och då går det ju över det med men åter kommer nästa gång det är brunst period och vill man slippa det så är kastrering en bra metod har dock inte super koll på detta med brunst då det inte än inträffat för mina.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

tesushie
0

#5 om du pratar om tonårs perioden så går det över och inträffar endast en gång i en kanins liv men är det dock brunsten du menar går den också över men återkommer självklart då och då.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

intoherweb
0

Jag får köpa en till bur och sära på dem… Vill inte kastrera..

Mannez
0

#8 Är bara nyfiken, varför vill du inte kastrera? :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

intoherweb
0

För det första vill jag inte att något ska gå snett.. För det andra är det för dyrt..

intoherweb
0

Har idag köpt en till bur och särat på dem

Lurvas11
0

#11 Lycka till med dom 🙂

Hälsningar Lurvas11Glad