Kastrat som inte slutar rida!
Hej!
Jag har två innekaniner; en kastrerad hona på 6 år och en kastrerad hane på 3 år. Hanen är en omplaceringskanin som vi hämtade i juni 2012 och vi kastrerade honom dagen efter. Honan har jag haft hela hennes liv men är kastrerad sen ett år tillbaka.
I början var det såklart mycket "hankänslor" kvar hos hanen så de var separerade med kompostgaller, men "bodde" tillsammans. De släpptes ihop i sina utomhushagar (hemma hos mina föräldrar, eftersom jag själv har flyttat hemifrån och bor i lägenhet med kaninerna under terminerna) och det fungerade ganska bra, vi fick dock hålla koll på honom och vara beredd att säga "Aj aj", då han lyssnar på det.
I slutet av augusti var det sedan dags att flytta in i lägenheten med dem igen. Då hade de vant sig vid varandra i två månader och trivdes bra, låg bredvid varandra med kompostgallret mellan och putsade varandra. Ihopsättningen gick även den jättebra, och det har fungerat toppenbra ända fram till för ett par veckor sedan..
För då upptäckte hanen att han kunde rida honan när jag inte såg (t.ex. när jag sov) och jag tror att han blev smått "besatt" av att få göra det som han inte får. Så nu rider han henne i princip hela tiden, hon får inte äta, dricka eller ligga ner utan att han kommer och biter henne i flankerna och försöker kliva på. Honan viker undan, gör ibland små "utfall" men det är sällan. Jag har såklart särat på dem nu, så att de har varsin del av lägenheten, och sätter ihop dem när jag har kontroll över dem. Men de kommer fortfarande bra överrens - honan lägger sig ofta bredvid honom för att mysa, men han kan liksom inte varva ner!
Jag vet inte vad jag ska göra! Det är ju knappast kul för någon utav dem att han håller på så här. Någon som varit med om detta och lyckats lösa det?
Som tillägg: De bor alltså inomhus, i en lägenhet på 47 kvadratmeter, och går FRIA. De har varsin bur (sen detta började) som används för toa, vattenskål och höhäck. Sedan har de en massa rörsystem, kojor, säng och soffa att hoppa upp på. Jag försöker komma på allt möjligt för att ockupera hanens hjärna så att han får arbeta och bli trött, så att han inte ska hålla på. Pelletsen får de i varsin "foderboll" som de rullar på och får söka upp maten själva, vilket de uppskattar och håller honom ockuperad en stund i alla fall (de har självklart fri tillgång på hö).
Jag skulle verkligen uppskatta om någon som vart med om detta och lyckats ordna det kan berätta hur han/hon gjorde.
Nu blev det ett väldigt långt inlägg detta… :) Tack på förhand för eventuella tips?! :)

Puttar upp ifall någon har vart med om detta!
Kan tillägga att de nu går i varsitt rum hela tiden, tolv timmar var i varje rum (dvs att från 7.30-19.30 går flickan i sovrummet och pojken i vardagsrummet, 19.30-7.30 tvärtom), så de får inte längre "umgås" mer än att hälsa när de byter rum, och så kan de självklart hälsa på varandra genom kompostgallret som står i dörröppningen. Provade att låta dem vara tillsammans en stund igår, vilket slutade med att hanen började "brumma" och försökte rida igen.
En del kaniner slutar aldrig att rida.
Mitt svar: låt dem inte vara tillsammans, det funkar inte helt enkelt.
Det är inte bra för någon av dem om han ska hålla på och rida hela tiden
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_

Men det som är så underligt är ju att han slutade ju faktiskt att rida - de gick tillsammans utmärkt i flera månader utan att han försökte sig på något.
Jag har som sagt iaf särat på dem och hoppas att han ska lugna sig med tiden.