Tips till att flytta in utomhuskanin!
Ska nu sälja alla mina kaniner utom min äldsta älskade lilla Willbur som ska få flytta in hos migi min lägenhet med balkong.
Tänkte ifall någon hade några tips? och råd på hur jag får det så bra som möjligt. Några förberedelser för att lägenheten inte skall bli farlig eller förstörd? ktiveringstips för inomhus kaninen?
Vad gör jag med alla sladdar?
Hur undviker jag att han kan skada sig?
Sy på med tips? och idéer vill få det här så välplanerat som möjligt! :)
Mvh//Andrea&Willbur
Mitt bästa tips? är att ha så få sladdar som möjligt, hehe. Och försöka planera vad man ska göra med dem man inte vill vara utan redan innan man inrett lägenheten.
Jag har samlat alla mina sladd-grejer på ett ställe, där uttaget till bredband och tv sitter. Har ett ps-skåp från Ikea som jag ställt framför uttaget. Jag har skippat att montera skåpets baksida så att uttaget liksom hamnar inne i skåpet. Sladdar till bredbandet (trådlöst), tv och stereo ligger då skyddade i skåpet. Tv- och stereosladdarna kommer sedan ut ovanpå skåpet där prylarna står - för högt upp för kaninerna. Sen har jag inga fler sladdar att gömma - har valt bort golvlampor mm. Mobilen och den bärbara datorn laddar jag på köksbänken där kaninerna inte kommer åt. I min förra lägenhet hade jag sladdskydd från Clas Ohlson men det är mycket smidigare att helt undvika sladdar. Skönt när man städar också.
Andra tips? jag kan komma på är:
- Ha många mattor så kaninen slipper hårt golv som kan ge pododermatit.
- Inte låta kaninen ha tillgång till hela lägenheten hela tiden, hjälper aktiveringen.
- Möblera om då och då, hjälper aktiveringen.
- Ha alltid grenar och annat att gnaga, minskar risken att kaninen väljer att gnaga på typ golvlisten.
- Om du kan välja metallben till ex soffa eller säng - gör det!
- Ha koll så kaninen inte börjar äta på tyg, trådar kan ge magproblem.
- Kastrera. En kanin som skvätter någon enstaka gång ute är inga problem. Men en enda droppe kiss på väggen inne är skitjobbig.
Jag tycker innekanin är supermysigt, lycka till!
Tack för alla tips?! Har hejdundrans massa sladdar får se hur jag löser det xD
Tänkte då kan jag sätta kompostgaller vid dörröppningen vid vardasrum möter hall eller ha han i köket där har jag inga sladdar. Men balkongen är vid vardagsrummet. hum "/ Får se hur jag löser allt xD
Det ska bli mycket spännande! Tror han kommer stor trivas att bo inomhus då han alltid lskat att vara med överallt :)
Hur många toalådor kan vara bra att börja med? en i varje rum? eller en på balkongen och en i köket där jag planerar att ha honom.?
Kaniner är små grävmaskiner så tänk på att fixa något grävbart för din kanin. Annars lär han ta ett eget initiativ, typ sängen…mindre kul 
Kastanjegårdens Kaniner
AAh. som råttorna då :D brukar ha framme en kruka med jord som dem kan gräva i annars gräver dem i krukväxterna :D mindre kul det med ^^