4 döda kaniner. Hjälp mig !!!
Hej! I höstas så började jag tävla mina kaniner Brownie och Cremee och jag hade även två andra kaniner hemma Bisqiut och Matilda. Jag släppte även ut dom nästan varje dag i rasthagar. En dag vart det en tjuvparning pga av jag inte var uppmärksam och eftersom hagarna inte var dom färdigtänkta utan bara uppsatta med tjocka "pinnar" och Creeme puttade ner dom. Jag trodde inte det blev nåt för att jag kollade henne och hon växte inte betedde sig som vanligt. En dag började Brownie gå vingligt och creeme med. Nästa dag var Brownie död. Denna dagen började Bisqiut vingla. Creeme dog denna även denna dagen. Nästa dag föder Matilda en död unge (helt oväntat) och den andra dör några dagar efter. Bisqiut dog denna dagen. Den enda som var kvar var Matilda men hon dog för en vecka sedan. Vad hände? Har inte hittat en enda sjukdom som liknar symptomen? Snälla hjälp mig, fråga ifall ni undrar om mer fakta. Saknar er ni gjorde min dag!
Satsa allt du har
www.jennipherengstrand.weebly.se
Förgiftning kanske. Det kan vara något de ätit som hö med mögel i.
Harpest
#1 Skulle kunna vara troligt för vi köpte vårt Hö från en bonde och det ligger helt oskyddat innan. #2 Ja men får dom symtomen att vara typ "yra" då.?
Satsa allt du har
#3 Plötsliga dödsfall av flera djur är störst risk vid harpest smitta eftersom det är väldigt smittsamt. Symtomen kan variera kraftigt. Kan även vart RVHD.
Tularemi/Harpest
En sjukdom som via luftburen smitta drabbar gnagare. Hundar, andra större husdjur och människor kan vara smittbärare.
Symtom: Liknande som vid akut blodförgiftning. Snabb temphöjning från 39- 40 el. 41 grader med krampaktiga ryckningar eller kramper. Vid långsammare förlopp magrar kaninen kraftigt, får ojämn päls, nyser och blir slö.
Okej.
Satsa allt du har
Vad är Harpest?
Vart bor du någonstans? Kan ju spela roll om du bor ii riskområden för sjukdomar, kanske fler som hade velat veta om att något hänt i så fall
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Har du skickat någon kanin på obduktion?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag bor i katrineholm. Nej jag har inte skickat in för obduktion. Dom är begravda jag och min mamma gjorde det.
Satsa allt du har
Harpest har cirkulerat otroligt mycket under 2012, mest i norrbotten men även söderut, jag vågade tyvärr inte plocka något gräs under 2012 pga detta, eftersom det var värst med insjuknande just där jag bor. Även en uppfödare i samma stad som mig fick några kaniner bortstrykta i harpest och några personer i närheten smittades även..
#6 Harpest är en smitta som harar kan bära på, det kan sedan spridas via mygg eller beröring med smittad hare även inandning av smittade saker i naturen. Harpest smittar gnagare och kaniner väldigt lätt och det brukar ofta inte gå över av sig själv..
Hundar kan även smittas men det brukar ofta vara ganska milt. Men människor kan även få harpest som resulterar i feber, ibland sår, huvudvärk, mm. Antibiotika har även haft svårt i år att bita på infektionen så flera människor har fått gå i flera månader med det.
#10 Tack så mycket för svaret! Nu vet jag kanske vad som hände mina små pälsbollar.
Satsa allt du har