Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 3394 ggr
iJennie
1

Hur mycket går åt per månad?

Hur mycket hö och hur mycket spån går åt per månad ungefär? Samt halm?

/Kram Jennifer

Suskiv
0

För oss (6 kaniner och tre marsvin).

Ca 1,5 balar halm

4 balar hö

2 balar spån

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

NaDa...
0

Jag har 5 kaniner. För mig går det ungefär en 65 liters påse spån i veckan (Alltså ca 280 l i månaden)
Hö tänker jag inte så mycket på hur mycket det går åt.. Men märker att vissa hön är mer mättande än andra. Så ungefär en sopsäck hö på en eller en en och en halv vecka. (Alltså ungefär 3-4 sopsäckar i månaden)
Halm ger jag inte året om, bara vinter, höst och tidig vår. Då grå det ungefär en påse i månden.

Det här är ju för 5 kaniner i viktklassen 2 - 3 kg.

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

iJennie
0

Tack! #1 Hur mycket innehåller 2 balar spån? Och ungefär pris?

#2 Tack!

/Kram Jennifer

JessicaOlin
0

11 kaniner 3 balar spån 3 balar Hö Spånbalen kostar 80kr/balen på granngården

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Suskiv
0

#3 25 Kg innehåller en bal och kostar 79 kr på granngården

[Loca Diaz]
0

Vi har 6 kaniner.

Det går ca 6 kg hö i veckan (= 24 kg/månaden, "gratis", lite av det går till spillo som underlag)
1 sopsäck spån i månaden (10 kr) - tömmer sällan hela buren
25 kg a la 220 kr pellets håller i tre månader vintertid, (8 kg/månaden) de äter inte pellets på sommaren mer än digivande och dräktiga honor.

iJennie
0

#4 #5 #6 Tack! Hjälpte stort!

/Kram Jennifer

iJennie
0

Men ungefär hur mycket kostar en bale hö?

/Kram Jennifer

Suskiv
0

#8 Jag betalar 50 kr styck för mina, det är ett ganska dyrt hö, men det är ok för min del. Betalar samma för halm.

JessicaOlin
0

Beror på vart man köper Hö Hos bönder brukar ju. Va billigt

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Fridaaaa
0

5 kaniner Hö= runt 1-1 1/2 bale/månad. 20 kr/bale. Spån= 1/2 bale/månad Max. 70kr per bale eller gratis av morfar. Halm = hämtar gratis av styvsvärfar eller får av morfar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

Vi har 4 kaniner

Hos oss går det åt ca

18kg hö/månad

2 spånbalar/månad (vi har inte balar men uppskattningsvis)

9kg halm

dermot
1

Jag har 22 kaniner och 4 marsvin.

Ingen aning om vad det går åt eftersom vi skördar egen halm och eget hö (200kgs balar). Spånet är väl ca 1-2 balar i veckan. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

KaterinaPetrova
0

1 höbal per månad går åt nu när det är vinter till mina 4 kaniner :)

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

MangoO
0

Har 20 kaniner

Hö ca 12 balar i månaden. De har en vikt på 5-8kg. För tillfället har jag stora balar, och då går det åt 1 sådan varannan/ var tredje månad. Vi skördar själva :)

Halm blir nog runt 10 balar/månaden, även det skördar vi själva. De väger ca 8-10 kg.

Spån blir ca 1- 1 1/2 bal i månaden.

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

tussen12
0

Spån: 1-2 sopsäckar i veckan ?

Halm: 3 110 lites påsar i månaden.

Hö, Oj.. Hehe kanske 5 110 liter i månaden? :D

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

valorous.kid
0

(Sorry för OT, hoppas att det är ok att låna tråden lite :$ ) Är det ok att bara ge spån till en kanin(och Hö då)?? Jag brukar ge spån, halm och Hö men hon drar bara ner det till undervåningen :I Kan jag använda bara spån som underlag? Och jag har två kaniner(bor för tillfället i olika burar), en på 3 år och en på 6 månader. Min "gamla" kanin är MYYYCKET mer lättskött!! Hans bur behöver bara grovstädas en gång i veckan, förutom att tömma lådan då, medans den lille skruttens bur behöver städas flera gånger iveckan. Dels efter som hon vägrar använda sin låda och dels att den blir smutsig hela tiden! Är det eftersom hon är liten eller är hon bara mer smutsig av sig?

Fridaaaa
0

#17 Ja man kan använda enbart spån som underlag, det gör jag till vissa av mina :)

valorous.kid
0

#18 okej tack :3

iJennie
0

#17 Det är okej:)

Tack alla!

/Kram Jennifer

valorous.kid
0

#20 okej ;) men min andra fråga då? :/

Fridaaaa
0

#17 Vissa kaniner är mer "rumsrena" än andra :) Min 8 månaders hona är inte så "rumsren" heller xD

valorous.kid
0

#22 okej då får jag väl fortsätta städa då x) -_-

[Loca Diaz]
0

#17 jag har bara spån som underlag :) se kaniner som är jätte renlig, städar bara toalådan två gånger i veckan med mina honor bökar och stökar så jag måste tömma hela/halva 1-2 gånger i veckan.

Suskiv
0

Men gud vad lite hö det går åt hos folk? Är mina kaniner matvrak eller? Rexarna och dvärgväduren äter nästan två fulla IKEA Rationell variera påshållare med hö och de andra äter minst en full, närmare 1,5 fulla per dygn.

Fridaaaa
0

#25 Beror kanske lite på hur stora balarn man har? :)Mina väger 10-12 kg/bale :P Sedan äter min jättekanin inte mycket hö tyvärr.

Suskiv
0

Mina balar ligger på ca 10-12 kg de med. Hos oss är det en kanin (vanvårdafallet) som äter dåligt med hö. Han äter knappt en full påshållare per dygn.

Sixtenblixten
0

11 kaniner

3-4 balar spån
4 balar hö (13-15 kg)

2 halm balar

9 Frassar 2 små

[Loca Diaz]
0

#28 vad lite hö dina 11 kaniner äter på en månad (om 13 kg är totalt). Mina äter i snitt 1 kg/veckan per kanin dvs 4 kg hö/månaden och jag har 6 kaniner = 24 kg. Om jag hade haft 11 skulle det gått åt ca 40 kg! Ink spill (sådant som trampas ner och blir "underlag") Eller är det 13 kg balen! Då förstår ja :)

Loverabbits
0

Jag har 16 kaniner och för mig går det åt ca: Mellan 15-25 höbalar per månad, oftast runt 20 st, de väger mellan 8-13 kg ungefär Halm går det åt ca 30-40 ikeakassar (väldigt över och välpackade..) per månad, vet inte riktigt hur mycket det blir sammanlagt… Spån har jag endast i toalådorna och det är inte så många som har det, så runt två icakassar i månaden

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

AkaiTsuki
0

Spån köper jag en 25l bal för ca 80 kr :D Räcker i flera månader, fast när jag är på skolan får jag gratis av skolan

Hö köper jag av skolan 2kr/kg fast vi brukar ta en stor svart säck för 10kr som han äter på ca 2-3 månader

Börjat ny pellets nu så vet inte riktigt hur länge det kommer räcka osv..

Har en kanin :)

//Joanna

[Loca Diaz]
0

#30 jisses vad mkt det går åt ;) men upplever inte du det att det blir blött utan spån och bara halm? Jag har haft så och jag gillar det inte :P Hos vissa av er verkar det gå åt väldigt lite hö per kanin? De ska ju ändå ha fri tillgång. Ger ni små tussar eller äter era kaniner lite med hö och kanske mer pellets?! Jag räknar med att en dvärgkanin 1.5-3 kg äter 1 kg hö per vecka, minst. Oftast behöver de inte ens pellets då (iaf inte mina) men haft kaniner som äter skit lite hö för att de hellre tog pelletsen.

Sixtenblixten
1

28# det är 13-15 kg per bal alltså ca 50-60 kg hö i månaden

30# så du menar dina kaniner är äter 0.5-0.7 kg om dagen låter otroligt mycket  det öär över 200 kg i månaden

när jag hade 27 kaniner och tycker dom äter mycket hö åt dom ca 8 balar ca 15 kg styck och då vart 20 st frassar!

Melao
0

Vi har sex kaniner hemma just nu, men jag har bättre koll på hur mycket det gick åt när vi hade fyra. Då gick det åt 2-4 spån/torv/hampaströbalar och 1-2 halmbalar per år, en höbal på 1-1,5 månad och en pelletssäck (18kg) på 3-4 mån beroende på årstid. Och då har jag alltid tyckt att våra kaniner äter mycket! Betalade nu senast 75kr för en halmbal, och 130kr (tror jag) för en hampaströbal. Torven är samma pris som hampan, men spånet är billigare, ca 80kr/bal.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Loverabbits
0

#32 Ja, nu på vintern går det åt extra mycket. :) Nej, jag tycker det fungerar bra med endast halm. Tycker det suger upp bra och kaninerna har roligt med det, blir mycket bökande och grävande. Jag upplever istället att spån blir äckligt snabbt. Så jag gillar halm men smaken är ju som baken..! ;)

#33 Ja, nu på vintern äter mina kaniner så mycket. Kan tyckas mycket men just nu går det åt det. :) På sommaren går det däremot åt betydligt mindre. :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta