Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1014 ggr
[Sniff]
0

Kan jag ta in dem?

Halloj kaninfolk!

Vi flyttade för snart två månader sedan till ett hus, och kaninerna har sedan dess fått bo i garaget. Innan dess bodde de i varsin bur på vår gård. Men nu känner jag att ninerna inte är så glada där ute, de blir så instängda, och det känns inte rätt. Självklart får de komma ut och leka också, de bor inte i garaget hela tiden.

Den ena kaninen har bott som innekanin tills i somras, den andra har varit utekanin i hela sitt liv. Hon behöver verkligen bli tamare, och just nu känns det som att det bara går bakåt.

Det som skulle kännas bäst för mig är att låta kaninerna flytta in på mitt rum (så som det var tänkt från början), så att jag kan få dem socialare och så att de slipper sitta instängda i garaget hela dagarna. Men går det att ta in dem nu? Jag kan ha öppet fönster och stänga av värmen i mitt rum de första dagarna, så att de får vänja sig vid temperaturen.

Vad tänker ni?

ninor
0

Det beror på hur kallt ni har det i garaget.

Man brukar säga att kaniner klarar av en temperaturskillnad på ca 10 grader. Men om du stänger av värmen i ditt rum och har fönstret öppen/på glänt i början så känns det som att det skulle kunna funka..

KaterinaPetrova
0

Det ska nog funka om du vänjer dem med tempaturen i ett par dagar. En tempraturskillnad på 10 grader brukar man säga att kaniner tål. Det vore ju en annan sak om de var utomhus i nuläget, även om du inte har värme på i garaget så är det ju varmare där inne än utomhus. GladRisken för värmeutslag finns ju alltid, se till att hålla koll! Byt och ge dem kallt vatten rätt ofta.

Tog in min innekanin ganska sent i höstas, så han hade redan hunnit fått lite tjockare päls. Tog in honom småstunder någon timma om dagen i en veckas tid, sedan fick han flytta in till det svalaste rummet, därefter fick han sin permaneta plats där han står nu. Har törstade lite mer dom första dagarna, sedan märktes det inte så mycket. Klippte även av hans päls kortare för att "hjälpa till" (lejonhuvad).

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

[Sniff]
0

Kanske ska jag börja med att ta in dem lite nu den här veckan, som du sa #2, det lät ju som en bra börjanGlad Vill ju inte att de ska bli helt förvirrade heller, så det är ju bra om de vänjer sig sakta vid sitt nya boende.

Det finns värme i garaget, så samtidigt kan jag nog höja värmen där inne också.

Så jag siktar på att ta in dem på fredag eller lördag, för då är jag ju hemma och kan hålla ordentlig koll.

KaterinaPetrova
1

#3 Att höja värmen i garaget är ju en bra idé! Höj någon grad i taget så de vänjer sig. Flört

[Sniff]
0

Tack förresten för de fina svarenGlad

Vill tillägga att det skulle vara otroligt skönt att ha tjejen inne, för hon är irriterande duktig på att smita… Obestämd

KaterinaPetrova
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Så lite så! Mycket roligare med innekanin tycker jag också, min kille som bor inomhus är mycket mer tillgiven och social än de som bor ute. Han skuttar lös i köket under uppsikt tillsammans med min hund ibland, tigger mat osv när jag äter. Jätte charmlig liten plutt, de blir som en del av familjen på ett annat sätt Skrattande

[Sniff]
0

Så mysigt! Det är så jag vill ha detSkrattande