Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 1654 ggr
dermot
1

Kan kaniner fisa?

Startar denna pga "Foderdjungel-tråden" och det är faktiskt ett intressant ämne, hehe.

Dela med er av era tankar om frågan! Länka gärna till fakta om ni hittar, annars går det bra med "Jag tycker.." och "Jag tänker.." svar.

Jag vet bara att man ofta hör att kaniner inte kan fisa, jag känner rent spontant att det vore en myt, - som någon skrev i den ovan nämnda tråden - men samtidigt så borde ju antydan startat nånstans ifrån.

Bolla på!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

Jag har aldrig hört en kanin fisa, ska jag ärligt säga, så jag personligen har svårt att tro att dem kan fisa ^^, Men jag vet inte :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
0

Kaniner kan visst fisa, men det hörs inte så ofta Flört

[Zlarviig]
5

Alla djur som har ett rumphål borde väl kunna fisa? Tungan ute 

Om dem får in luft i magen så måste dem ju få ut det på något sätt och det är väl mer sannolikt att dem fiser än rapar? Tungan ute

dermot
1

Ja, det måste ju automatiskt bli fisar när de bajsar ex. - tänker jag!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Nevina
2

#1 Jag har aldrig hört mina katter fisa, men jag känner ibland när de har gjort det. Det måste inte höras. Och det måste inte alltid lukta heller.

Om jag skulle gissa så skulle jag säga att kaniner kan fisa, men att det precis som hos människor kan bli för mycket gas i magen ibland.

[_hsleiufhbtv]
1

Min tanke är att alla djur som har tarmar kan fisa, så jag tror att det är en myt. Tänk alla gaser som bildas vid matsmältningen (som kaniner dessutom har igång dygnet runt), ska dom liksom lagras inne i kaninen då? Då blir ju kaninerna luftballonger ganska snabbt ^^ Så jo, jag tror dom kan fisa.

Fridaaaa
0

#5 Jag har hört någon av mina fisa enstaka gånger, katterna alltså :)
Likaså hunden t.ex ^^. Men aldrig kaniner eller marsvin  t.ex :P

Men som jag skrev, jag vet inte vad jag tror på, vill gärna ha något svart på vitt liksom ^^

hobbymupp
2

De kanske kan läcka gas men lite mindre… aggressivt än när vi gör det xD Hahah! Men ja, gas måste ju bildas i deras magar, och måste ju kunna komma ut. Någonstans måste ju fismyten kommit från, så kanske är de helt enkelt inte så effektiva fisare? :D

Det där är officiellt det konstigaste jag skrivit på kif ever. xD

dermot
1

#8 Ja men precis! xD De kanske fiser hela tiden så man inte märker det alltså. Förvånad Och det luktar inte lika räligt hos växtätare som hos köttätares.

// Anka

Helin_
0

Kaniner kan fisa. De är bara en myt att dom inte kan de. Kaniner kan däremot inte rapa eller kräkas. Precis som hästar är kaniner känsliga för för mycke gaser i tarmsystemet och kan orsaka kolik (magont). Gaser finns naturligt i tarmen på alla däggdjur och vid intag av gasbildande mat så ökar gaserna och kaninen får svårt att hinna med att fisa ut alla gaser. Precis som människor oxå kan få ont i magen av gaser och vid stor gssbildning blir människor oxå sjuka. Eftersom kaniner är strikta vegetarianer så luktar inte fisarna lika illa som hos köttätare. Och fisar behöver alltid låta. Bjud gärna in en veterinär i tråden om de är fler som tvivlar på att kaniner inte kan fisa.

Frosstis
0

Jag tror både ja och nej. Jag tänker ju att man inte ska ge för mycket kål-produkter, eftersom dom får väl gaser i magen av det. Och några har sagt att kaniner inte kan fisa (ikv. du fridaakesson!). Så det har jag trott på.

Men min hund brukar fisa ibland så det STINKER, så om hundar kan fisa kan väl kaniner också fisa. Men jag kan inte tänka mig att kaniner sitter och trycker och ba -ojdå.. det va inte jag..

;)

Fridaaaa
0

#11 Jag har inte sagt att kaniner inte kan fisa. Jag skrev att jag tror inte att dem inte göra det, då jag hade hört det men har även skrivit att jag inte vet om jag tror på det eller inte :)

Har inte skrivit att dem inte gör det, har skrivit att jag inte vet 100% och att jag inte har hört det någonsin, ingenting annat :)

Helin_
0

Som jag skrev så hinner inte kaninen med att tömma alla gaser om man ger för myckegasbildande och då får dem kolik. Därför ska man inte ge tex kål.

Frosstis
4

#12 Jag menar inte på denna tråden :) Du har skrivit det innan att man inte ska ge för mycket kål-produkter för det ger gaser i magen och dom inte kan fisa :) Dock vet jag inte vilket forum det var men ja. Jag anklagar dig inte ;)

Emmetem
0

Min kanin brukar alltid skutta iväg, och sedan kommer stanken.. Så jodå, det kan de Flört Hon smiter från sina egna fisar och lämnar oss människor kvar i stanken.. Obestämd

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Nevina
0

#10 Vad menar du med "Och fisar behöver alltid låta"? Jag vet med säkerhet att både människor och djur kan släppa sig utan att det låter. Menar du att just kaniner inte skulle kunna det? Eller skrev du fel?

[kiiiwiii]
1

En av mina kaniner fiser ofta och det hörs väl men luktar just inget! :) mest på sommaren så det är väl något han äter då antar jag :)

louise1993
0

Jag är helt övertygad om att de kan fisa. Min förra kaninpojk bodde på mitt rum med mig, vissa kvällar hördes det tydliga fisar, vissa kvällar kom det doftpustar med doft av kanindiaré och ibland en kombo. Och eftersom det bara var han och jag där och för att jag är säker på att det inte var jag skulle jag vilja påstå att kaniner fiser;)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

mandyosv
0

Jag tänker som så att hästar kan inte kräkas, det kan inte kaniner heller(?) Men hundar & katter kan både och.

Hästar kan fisa, men inte spy. Kaniner kan inte spy så varför måste de kunna fisa? :P

Men om nu några här hört sina kaniner fisa så kan de väl de helt enkelt :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Suskiv
0

Med tanke på att fisar är gasläkage från rumpan så är det ju självklart att kaniner kan fisa. Sen kan de säkert inte fisa kontrollerat som tex människor men okonotrollerat gasläkage måste de ju ha inom att de har tarmar och ett anus. Alternativet skulle annars innebära att de efter några år skulle expoldera av allt överskottsgas som inte kan ta vägen nånstans. Typ som en ballong som överfylls.

Mina marsvin fiser iaf, de har vi både hört och känt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Tisdus
0

Klart de kan! Som så många har nämnt så bildas en hel del gas när kaninens magtarmsystem bryter ned födan - och den måste komma ut någonstans! Kaniner kan inte kräkas, vilket då alltså borde betyda att de inte heller kan rapa. Så vart går gasen då? Bakåt! ;)

Helin_
0

Självklart ska de stå att fisar INTE alltid behöver låta.

tesushie
0

jag skrev och frågade en vetrinär på roslagstull och de säger som du typ att kaniner kan fisa men det tar så lång tid eller vad det nu var så det bildas för mycket gaser och de hinner inte få ut det du de hämtar näring tydligen ur gaserna.

Kaniner kan dock inte kräkas och det beror på att deras övre magmun är så stark.
* hos kaniner händer Samma sak som händer på oss; gas bildas, det kurrar och rumlar om i magen samt ger kaninen magknip.
*Gaserna sitter inte kvar i tarmarna tills de exploderar men gaserna kan spänna ut tarmarna rejält och ställa till stora skador i mag-tarmkanalen.
*Det är väldigt många och stora skillnader på en kanins och en hunds magtarmkanal. Det finns självfallet inte utrymme att redogöra för alla här  men i stora drag beror skilldnaderna på att hundar är rovdjur och köttätare medan kaniner är grovfoderätare och strikta vegetarianer. Kaniner jäser cellulosa (fibrer som en hund inte kan bryta ner alls) i grovtarmen och utvinner på detta sätt näring. Magsäcken är relativt sett liten på en kanin men grovtarmen och blindtarmen är desto större. Magsäcken på en hund är mycket större och kan rymma mycket mer mat.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika