Kaniner på Farmen!
Jag tittar lite på farmen på tv4 då och då. Den här veckan har de haft i uppdrag att bygga en kaninbur för de ska få kaniner. När Gutta kom och skulle inspektera arbetet klagade han på att de inte byggt en klassisk trekantsbur… Trekantsburar är väl inte ens godkända? Buren de byggt såg i alla fall rätt okej ut i storlek för 1-2 kaniner, något låg kanske, svårt att avgöra på tv. Blir irriterad på att han som ska komma och godkänna inte ens verkar ha koll..
Inflikar lite här också, att jag inte såg skymten av någon sitthylla?
Eller fanns det en sådan där? :)
Jag tror lite andra regler gäller för köttproduktions-kaniner, om jag inte har helt fel?
Men ja mycket dåligt att de inte gör det korrekt i TV >:(
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Jo de är godkända om man bygger dem på ett visst sätt så att dem får godkända mått :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jag såg bara en enkel bur, ingen sitthylla eller annat roligt. #2 Men deltagarna verkade ju tro att de var till för att kela med. Så länge de inte har för avsikt att slakta och äta kaninen så borde det ju vara godkända mått osv. #3 Måste man inte bygga den väääldigt stor om det ska bli godkänt? :p
#4 Minns inte hur man skulle bygga. Men Gutta sa ju bara (såg farmen nyss) att han trodde att de skulle göra en trekantsbur och att de behövde ha snetak. Han klagade inte på att dem inte hade gjort en trekantsbur bara på att taket inte var snett på buren
fast grejen var väl inte att han ville ha en trekantsbur utan han såg ju samma problem med buren som jag, nämligen att taket var platt och att det skulle regna in i bodelen. Hade buren varit trekantig hade taket lutat och vattnet runnit av, men nu kommer vattnet leta sig in i springorna och in i bodelen för det har ingen annan stans att ta vägen. Sitthylla har jag personligen aldrig haft i en markbur och har nog inte sett någon som har det heller, sen om det är godkänt eller inte tycker jag personligen är lite skitsamma men visst kan man hålla med om att ska det visas på TV kan man ju tycka att de åtminstonde ska följa de lagar som finns.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Så här kan en godkänd trekantsbur se hur. Ritade väldigt snabbt, hoppas ni förstår :P
Men om ni tänker er att den röda är en "kartong" som är 50x50 cm (som är breddxhöjd = godkänt till dvärgkaniner) den ska kunna få plats i trekantsburen för att den ska vara godkänd, gör den inte det, så är den inte det. Ju större kanin, desto större låda. :) Också länden såklart.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#6 Ja precis, det var det jag skrev med :)
Reagerade på samma sätt som TS. Eftersom de redan slaktat några djur på farmen antar jag att de kommer göra det med kaninerna också, då de inte produerar något annat än "kel". Nyfiken på dagens avsnitt :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
De fick bara 1 kanin :) Och son sagt, trodde han bara att de skulle göra en trekantsbur :)
jag förstod inte det här med kaninen, om de ska slakta och äta hade de väl kunna fått en 3 st i alla fall, en kanin räcker ju inte så långt och då känns det mer som att de ska få lära sig att slakta olika sorters djur, vilket kanske varit planen hela tiden, jag följer inte farmen så jag har ingen större koll.
Kan tycka att det vore bättre att dem fick några får till att slakta i så fall.
Nu har dom ju bara en kanin sittandes och det verkar inte som de har någon större koll på hur den bör skötas…
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#11 Den ena som är där, har haft kaniner, och visste det :)