Sära ungarna från mamman
Hej, behöver svar på min fråga. Jag har just nu en kull på 5 ungar, de blir 6 veckor på söndag. Tycker ni att det är alldeles för tidigt att sära ungarna ifrån mamman? Jo alltså ungarna är på henne väldigt mycket och hon är verkligen helt slutkörd, tycker så synd om henne. Så är det OK att sätta mamman i en annan bur när de blir 6 veckor? Och nej, buren är inte stor. Vi hade en större men den gick sönder och vi har letat som tokar efter en större.
Hälsningar Amanda och kaninerna
När ungarna är 6 veckor så får dom ju enligt lag flytta till nya hem så att sätta mamman i en egen bur är väkl okej jag vrukar sära på mina ungar från mamman när dem är 7 veckor.
Håller med Helin_, själv särar jag ungarna och mamma vid 7veckor (jättar senare) och låter dem bo ytterliggare en vecka hemma för att färdigutveckla immunförsvaret i hemmamiljö. Brukar då vara honan jag flyttar och inte ungarna för att underlätta, så de inte ska bli stressade och bo kvar i samma bakterieflora men inte få "hjälp" av modersmjölken med immunförsvaret :)
Om jag va du så skulle jag vänja ungarna vid att vara utan mamma. Först kanske några minuter och sen öka litet hela tiden tills de är avvanda, så det inte blir en chock när de får nya hem, och så får mamman en liten paus då och då.
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
#3 Kaninmamman kan ta dom som ''Inkräktare'' på hennes revir, Om dom är borta förlänge ;)
ja, Du kan sära på dom direkt.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
4#Tror att det är bäst för mamma kanin, hon mår inte alls bra utav att ha ungarna på sig hela tiden. Men bra, då vet jag.
Kan du låta mamman vara ifred någonstans ( bor inne)? alt ta ungarna i en stror transportbur nga timmar varje dag så mamman får vara ifred om möjl. Skulle nog själv inte sära dem före ca 6.5-7 v ålder om möjl..
så bra med mammamjölk för deras immunförsvar 
6# Fast de diar ju inte längre, det är vod 5 veckor kaninungar börjar sluta dia.
#7 Vid 6veckor ställer magen om sig till fast föda, men de brukar ändå fortsätta dia så länge de kan, är ju gott tycker de :P
5# Fast vad jagchar läst är det vid 5 veckor mjölken börjar ta slut och magen börjar ställa om sig till fast föda. Men hur som helst så kvittar det om jag sätter kaninungarna nån annan stans varje dag, för jag har dem uppe flera timmar om dagen.
#9 Du behöver inte vänja dom över att vara borta från mamma, Dom fixar det :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Om kanin mamms tycker att ungarna är jobbiga och är trött så kan du med gott samvete flytta mamman till en annan bur när don är 6 veckor. Efter 6 vevkor så snuttar dom bara på mamma ibland för att de e gott o så sär de bra för immunförsvaret. Men de är bättre för alla kaninerna om mamman flyttas så att hon inte blir elak mot dom för att hon är så trött o irriterad på dom. Flytta dom vid 6 veckor du.
#6 Håller med #8
Då de övergår till fast föda 5-7 v är de rätt känsliga i sina magar o bra om de forts få lite mjölk för att övergången ska gå allra bäst. Haft unge som kvar med mamma o sett få di upp mot 4 mån ålder 
Mjölk produceras ju ofta så länge någon tillåts dia, sinar när ingen gör så ( finns ju undantag med mjölkstockning o annat oxå). Den innehåller ju bra saker för deras immunförsvar med o gör att de klarar sej bättre som vuxna
Det blir nog då att jag sätter mamman i en annan bur på söndag, idag så var hon så sjukt irriterad på dem så jag vet inte vad.