Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 8264 ggr
Corazón
3

Kaninens föda

Tycker det stod väldigt bra om vad kaniner bör äta/ inte äta  i denna artikel:

http://www.mybunny.org/info/rabbit_nutrition.htm Glad

Går att översätta till svenska i google översätt om ni inte förstår allt. Blir lite knasig svenska då men man förstår ändå.

Men kan kaniner äta sparris? Har inte hört det förrut.

Fridaaaa
0

Google translate är inte så vidare bra, brukar bli en hel del fel där ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

slarvigt
0

Såvitt jag har hört så ska sparris gå bra. Vet att jag har gett min kanin det någon gång. :)

Zabbio
2

Intressant att de först skriver "Most people think that rabbit pellets were especially formulated for their pet rabbit, but this is not the case. Pellets were originally formulated as a convenient and economical way to promote quick growth and weight gain in commercial rabbits raised for food and fur."

dvs. att pellets är designat för att göda upp produktionsdjur (med för mycket energi och protein säger de senare) men ändå rekommenderar pellets. Fri tillgång till små och en kvarts ''cup" till vuxna.. Och allra helst ska man köpa deras pellets och hö. Lite dubbelmoral.

Men för övrigt var det en intressant artikel.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Corazón
3

#1 Blir massor av småfel men oftast förstår man sammanhanget ändå.

#3 Det kanske handlar om att dagens kaninägare ofta ger kaniner mer pellets än vad dem behöver. När man föder upp produktionsdjur så är den största delen av födan pellets. Men för sällskapsdjur ska det bara ges en liten mängd pellets och födan ska stå till största del av hö. En kvarts "cup" Är det kanske 1/4 dl? Det är ju en bra mängd att ge isådanfall. Produtionsdjur får nog betydligt mer.

Zabbio
0

Har för mig att cup är större än dl. Men Visst kan det vara så, det låter bara fel när de lägger upp det som de gör och säger ''inget spannmål!" i stora bokstäver.. för vad finns i pellets?

Produktionsdjur får ofta ca 1dl/dag eller mer. Ungdjur fri tillgång, och mer än ungdjur blir de ju inte om de inte avlas.

elinab
0

Tycker också det var en bra text. Sparris går nog bra, har bjudit på det någon gång men mina niner var inte så förtjusta.

#3 Jag tycker att 1/4 cup (0,6 dl) är en ganska rimlig mängd till en vuxen kanin. Mina får cirka 0,4 dl men sen är de relativt små också. Men jag förstår din poäng, det borde stå någonstans att de flesta kaniner klarar sig bra utan pellets.

Corazón
2

#5 Därför ska man köpa pellets med bra innehåll t.ex.

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/jr_farm/279025

100% fritt från spannmål. Synd bara att kunskapen inte finns hos så många kaninägare att spannmål m.m inte är kaninmat och att de svenska märkerna ska tillverka foder med så fruktansvärt dåligt innehåll och dåliga värden. Men det är väl billigare att tillverka.. Synd bara att så många går på det och köper det.

Är det bara jag som tycker att pellets från t.ex svenska foder luktar rena rama giftet? Man klarar typ inte att lukta på pelletsen, man kan ju undra vad det innehåller egentligen? Medan exemplet jag gav ovan luktar så gott av grönsaker att man nästan har lust att smaka.

elinab
1

#5 Probelmet är också att det skiljer så enormt mellan olika pelletssorter, det finns ju allt från spannmålsfria till rena fett- och kolhydratsbomberna. De nämer två sorter i texten - Oxbow (som jag tycker är en jämförelsevis bra sort) och någon annan som jag inte känner till.

elinab
1

#7 håller med, många pelletssorter tycker jag luktar dirket äckligt. Vill jag ju inte ge till mina små djur…

Corazón
0

#8 Precis, förstår inte varför människor väljer pellets som är mer skadliga än som gör nytta hos kaninerna. I sådana fall klarar sig kaninen bättre utan pellets. Varför väljer man att ge ngt dåligt till kaninerna? Inte tillräcklig kunskap? För att det är roligt att ge mycket gott däribland också människomat?

Svårt att få tag på riktiga produkter tycker jag också det är. Majoriteten av alla svenska varor är rena rama skitet till kaniner. Blev så glad när jag hittade zooplus som har en del vettiga produkter. Men tänk att man ska behöva beställa saker till kaninen från ett annat land, Tyskland, för att få tag på naturliga och nyttiga saker, tragiskt..

Zabbio
2

#7+8 Jag har inte så god koll på pellets än. Jag har fått med en sort till de jag har, de senaste har fårpellets och de förra köpte jag hästpellets till eftersom många andra har använt det. Efter mina kunskaper om hästar (och att kaniner äter liknande i det vilda, om än inte helt samma) valde jag en sort med låg stärkelsehalt och så lite soja jag kunde hitta.

Jag vet ju också att kaninen jag hade för något decennium sedan mådde bra och var pigg o go på det han fick då - hö, betfor, kornkross och pellets av något slag. De lär ju inte trilla ner döda för att de inte får det absolut bästa, menar jag, väldigt många klarar sig trots allt aldeldes utmärkt på helt vanliga pellets eftersom det är höet som är huvudfödan och pellets ges i liten mängd.

MEN jag håller på att söka upp fakta för att göra en mer eller mindre permanent och sund foderstat för dem. Den behöver vara kostnadseffektiv vilket inte betyder att det ska vara rent skit, men det funkar inte att köpa det absolut dyraste jag kan hitta heller. Just nu är jag inne på hur mycket de egentligen behöver förutom hö och vatten.. räcker kanske tillskott på lucern och mineraler? Som sagt.. jag kollar runt och söker fakta innan det blir något foderbyte. Så de får ta det lugnt och klara sig på vad de har levt på hittils..vilket de iofs ser ut att må väldigt bra av.

torpetskaniner
1

Fast det där foderinnehållet var ju lite.. otydligt. 
Visserligen inget spannmål, bra för kaniner som knappt rör på sig. Men jag anser att fodret bör innehålla lite spannmål, vad ska dem annars få tillräckligt med energi ifrån? Som att en människa som idrottar 7 dagar i veckan ska leva på LCHF. Det tror jag inte funkar i längden om man inte käkar kolosala mängder mat.
(nu syftade jag på en normalviktig kanin som får Motion i sele/koppel 7 dar i veckan)

Det står att det är fritt från sockerrika ingridienser. Nja.. morötter? Innehåller ju en del socker och jag skulle aldrig ge det "dagligen" (det gör man ju om kaninen får av pelletsen dagligen)
Hittar heller inget näringsvärde på fodret vilket jag alltid vill ha.

Men visst är det nog bättre än de flesta men inget jag skulle vilja ge. Jag blandar foder själv för då vet jag precis vad jag får :)

Men kan rekommendera detta för er som har råd:
http://countryzoo.se/index.php?route=product/product&filter_tag=&product_id=63

Jag blandar ut mitt foder med den pelletsen. Massor av fina fibrer och lagom med protein och fett för aktiva kaniner!

Corazón
0

#11 Tycker att det är väldigt bra av dem som verkligen tar reda på vad en kanin bör äta. Jag är inte helt bra på det än men har lärt mig mer och mer, det tar tid att lära sig, alla gav väl skit till kaninerna från början när man litade på vad dem sa i djuraffärerna. Jag behöver inte heller ha det ultimataste till min kanin, inte det dyraste heller, men jag vill inte proppa i massor av onyttigheter i en sådant litet liv. Främst tycker jag att det också synas mer på marknaden vad bra kaninmat är. Det är inte okej att det säljs så mycket skräp till våra små husdjur, bara för att locka oss som konsumenter.

#12 Inget toppenfoder kanske, men jag väljer det före många andra. Tycker ändå det känns bra att ge det jämfört med annat som knappt är anpassat till kaniner alls. Och som sagt så betyder inte pelletsen allt, utan är bara ett tillskott. Energi fås från annat i kosten också.

elinab
0

#10 Jag tror det är okunskap. Som du skriver, man måste nästan beställa saker från utladet för att få bra produkter. De flesta går nog in i en djuraffär eller till granngården och förväntar sig att det som finns där är bra. Och det borde ju vara bra, synd bara att det inte är så.

Den som börjar tillverka ett bra svenskt kaninfoder kanske kan bli rik Glad

Corazón
0

Och tyvär så höjs ju priserna rejält på riktigt bra foder, det du #12 länkade kostar 250kr för 2 kg, tyvärr är det alldeles för dyrt för mig och säkert många andra. Synd bara att det äkta ska vara dyrt..

torpetskaniner
0

#15 Jo som jag skrev så kräver det en riktigt bra budget tyvärr :( Synd på ett så pass bra foder som det verkar.

Zabbio
0

#13 Det gäller egentligen all mat, till både djur och människor. Något som är fantastiskt är ju att det fortfarande finns många hundägare som på fullaste allvar anser att torrfoder är det absolut bästa du kan ge till din hund… och att barfade hundar får mat de borde  bli sjuka av. Inte konstigt att man inte tänker närmre på kaniner.. deras foder är åtminstonde gjort av den fodergrupp arten är gjord för (vegetabilier) att det sen är fel sort..

fossingen
0

Saken är den att även hur nyttigt foder man än köper, äter inte alla individer det även om det är billigt eller dyrt.

Jag har gjort många dyra köp som gått till spillo.

Meister lampe köpte två stora påsar. Gott? Nae, de rör de inte fast de inte får annat, det luktar också inte direkt hö eller snarlikt, luktar blä tycker jag.

Fiba first, nae, den går inte ner heller så jag gav bort två oöppnade till en djurbutik eftersom jag inte hade någon nytta av det.

Cuni Pro. Mja, det gillade dem inte heller. Sen var det massa konstiga korn i pelletsarna.

Selective rabbit 25% fibrer, mja, slinker ner gör det väl men, de innehåller så mycket fett 4% att de blev snarare "gödda".

Selective mature 22% fibrer 4% fett 12% protein, det funkar i alla fall..

Men varför är det alltid lufthål på selective påsarna kan man fråga sig?

Det enda fodret som luktar hö enligt mig är Cuni Complete och Cavia Complete och Crispy krok.

Det jag kör nu på mina djur just nu som jag tycker verkar funka bäst i hull och mage är Cuni Complete, Cuni nature re balance, Krispy krok och Selective till digivande honor, samt blandade örter till allihopa och lite lucern mix blandat med hö.

Jag har gjort ett fodertest nu i flera veckors tid på många foder och många testdjur och har kommit fram till (på mina djur) att alla förutom en var mest känsliga mot fett, medans ena känslig för protein.

Dvs de ökade i vikt om dosen var över 3 % fett för de som var känsliga mot fett, och den som var känslig mot protein fick ej överstiga 12%.

Dock tycker jag att proteinet är på tok för högt i de flesta foder sorterna för vuxna djur som har normal aktivering dvs som inte hoppar osv. Tycker de bör finnas fler lågfettade foder på max 3% fett och max 12-13% protein.