Havregryn som godis?
Jag bakade chokladbollar här om dagen och spillde då lite havregryn på golvet. Skurt hoppade glatt dit och käkade upp allt med ett nafs! Provade ge han lite till och han reagerade på samma sätt som när jag ger han frukt - alldeles överlycklig!
Jag har läst att man bör ta det försiktigt med havregryn då det sväller i magen, vilket låter logiskt. Grejen är den att jag har märkt att Skurt blir dålig i magen när han fått frukt (ger han frukt sällan, och i små mängder). Han får lösare avföring och kan tänka mig att han förmodligen får ont i magen också.
Jag är ju som jag är och vill gärna ha något slags "godis" att ge honom eftersom han blir så glad. Skulle havregryn funka då? Han har inte fått konstig avföring när jag gett honom havregryn (vilket är 3 ggr). Jag ger honom lite mindre än en matsked ungefär, så inga stora mängder alls. Jag skulle ju i så fall bara ge honom det lika ofta som han fått frukt, vilket ungefär är 1 gång i veckan.
I USA ger man gärna havregryn som tillskott vid foderbyte eller om kaninen mår lite krassligt i magen. Det är bra för dem. Men det får inte vara 'snabb-havre" som sväller väldigt fort.
Sen ska man väl inte ge jättemycket.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vad menas med snabb-havre? Det jag har hemma, och de som jag har gett till min kanin är från AXA.
Sen som jag sa så skulle jag aldrig ge mycket, utan kanske 1 msk högst 2 ggr i veckan :)
Du kan ju göra gröt till honom? :) då slipper du oroa dig för att de ska svälla i magen :)
Det finns havre som blir gröt om du häller vatten på det :) I Sverige tror jag att det främst är ''GREAT" gröten som kommit på det senaste.. finns i små-portioner.
Jag hade inte oroat mig särskilt för svällandet - pellets sväller också.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Haha ja jag skulle ju kunna prova göra lite gröt till honom, se om han gillar det! :) Då borde jag väl skippa saltet och låta det svalna ordentligt innan han får smaka?
När jag gör gröt tar jag bara vatten och havregryn och micrar ca 10 sek :) brukar ha i lite solrosfrön, äpplebitar, nötter osv :) rivna morötter! De älskar när man piffar upp det! ^^
Ungefär hur mycket borde man göra? Alltså vill ju inte göra mycket alls men hur mycket av varje ungefär? Är så dålig på sånt där så kör jag bara på känsla så kommer väl gröten bli alldeles för vattnig eller bara som en hård kluns ^^
inte så mycket! Mina kaniner äter ca 1,5-2 matskedar :) (beroende på vad jag har i extra) Jag går på känsla :) har inte några mått! Nejdå att gå på känsla går utmärkt! ;) är det för blött, ta i mer gryn och vice versa :)
1 matsked haver och 2,5 matskedar vatten brukar jag göra det blir lagom då :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Man ska väl ha dubbelt så mycket vatten i? Jag äter havregrynsgröt några gånger varje dag (xD), och jag tar 1 dl havregryn+2 dl vatten. Det blir väldigt vattnigt, men tar jag 2 dl havregryn+4 dl vatten måste de vara inne lite längre.
Så om du tar 1 matsked, ta 2 matskedar vatten. 2 min för 1 dl havregryn, men tar du en matsked så ha inne den i micron tills den börjar resa sig på några ställen, sen tar du ut och rör om. Det ska vara kladdigt, men inte så vattnigt :) Då är det klart och gott, hoppas du förstår xD
Tack för alla tips?! Provade ge honom det idag och det uppskattades mycket! Var slut på ett nafs ;)
Vad kul att höra! :D
Min kanin ratade havregrynsgröt men hamstrarna och marsvinen älskade det :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/