Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 11925 ggr
MagicMuggle
12/30/12, 9:30 PM

kan en helt frisk kanin bara dö helt plötsligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har en viktig fråga så jag hoppas någon svarar! som det står i rubriken så undrar jag om en helt frisk kanin bara kan dö bara sådär?? Jag sålde en kanin till en tjej och hon skulle betala 200 för honom men mamma blev allergisk när han stog inne och hon fick komma och hämta honom innan hon "fixat" pengar, så då skulle hon få betala senare. På julafton fick jag ett sms av henne där det stog att han tyvär hade avlidit och att hon inte ville betala eftersom han bara hade varit där högst 3 dagar.Jag frågade om det hade blivit för kallt så han frös ihjäl men hon sa att han va varm och att hon såg honom ta sitt sista andetag. Jag tror att hon säger så bara för att hon inte vill betala. Vad tror ni? Han va helt frisk när han åkte hemmifrån mig och va en nyfiken och glad kanin. Han skuttade runt som vilken kanin som helst och hade inga sjukdomar eller fel. Hon som köpte honom är lite "speciell" också så jag tror hon bara ljuger om att han är död. och om han skulle vara död på riktigt så skulle de ju vara hon som inte kan ta hand om djur och då är det djurplågeri!!

Snälla Hjälp mig!

Annons:
[bessiethebeast]
12/30/12, 9:33 PM
#1

Någon slags sjukdom måste kaninen väl ändå ha för att dö plötsligt (om inte av ålder). Annars har väl hon som sagt tagit hand om han dåligt men för att en kanin ska dö så snabbt måste hon ju skitit i att  gett han mat eller vatten typ. För att en kanin som inte skötts bra men ändå får mat och vatten dör ju inte på tre dagar.

Bor hon i närheten får du väl kräva att träffa kaninen eller någonting. Hon ska ju inte få komma undan ifall att hon lurat dig.

Jessicahagstrom94
12/30/12, 9:33 PM
#2

detta låter skumt.. jag tror hon ljuger, men varför ljuga om en sån sak? självklart kan den ju ha dött, blivit ihjälskrämd eller om det har hänt nån olycka så den dött, men ändå.. skumt! bor hon långt bort, tänkte om du kunde få komma hem till henne och "få det bevisat"?

[bessiethebeast]
12/30/12, 9:36 PM
#3

Ville bara tillägga också att ifall du inte har möjlighet att komma hem till henne borde du be henne skicka en bild eller något. Låter väl ganska hemskt men tycker du borde kräva att "få det bekräftat".

MagicMuggle
12/30/12, 9:37 PM
#4

#1&2  Min mamma har sagt att hon ska skriva till henne och kräva att få se kroppen och om vi inte får det så vet man ju att hon ljuger. Vi får se hur det går…

#1 Han va bara 6 månader så av ålder dog han inte

Hell
12/30/12, 9:44 PM
#5

Kaniner kan dö plötsligt "utan förvarning" iom att dom är så bra att dölja att de är sjuka. Det kan därför vara väldigt svårt att se på en kanin om den är sjuk. Har själv råkat ut för att en kanin som verkade pigg och kry men kanske lite, lite slö var död på morgonen.

Men jag tror inte att det är fallet här, utan jag tror att hon helt enkelt inte vill betala för kaninen. :/ Hoppas det löser sig för er.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[RC1393]
12/30/12, 9:48 PM
#6

Håller med #5. Bor du söder om/kring mälardalen-stockholm eller däremellan så kan risken vara att kaninen fått RVHD, dvs om den verkligen dött.

Begär att få se kaninen, för den är ju faktiskt din tills du fått pengarna i handen.

Annons:
[singoalla2]
12/30/12, 11:00 PM
#7

Låter ganska skumt, lite konstigt att den bara dör så där plötsligt om den var helt frisk och allt, jag tycker du borde få se kaninen o se om den verkligen är död, jag skulle gissa på att hon ljuger…

[singoalla2]
12/30/12, 11:01 PM
#8

Om den inte är död så ta tillbaka den direkt, om den fortfarande lever och hon ljugit om det så är det bedrägeri!

:)

Emmetem
12/30/12, 11:26 PM
#9

Begär att få se kroppen - och om du inte får det så åker du dit och kollar upp det själv.
Eftersom att hon inte har betalat för kaninen så är det inte hennes. Därför har du rätt att kunna ta tillbaka kaninen.
Begär att få se kroppen.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Zakarias
12/30/12, 11:37 PM
#10

Du borde iaf få begrava den. Dem har ju bara haft den 3 dagar så dem har nog inte knytt så starka band med den….

/Zakarias

[EmmaLillisLinsved]
12/30/12, 11:48 PM
#11

Låter väldigt konstigt, verkar mer som att hon vill slippa betala! Men eftersom dom inte har betalat för kaninen så borde den väl tekniskt sett fortfarande vara din så tycker ni ska kräva att få hem kroppen så ni kan begarava den själva som #10 sa! Då får ni ju veta om kaninen är död eller om hon bara ville slippa betala för den, hur gammal är tjejen som skulle köpa kaninen? Tänkte att är hon inte så gammal kanske ni kan prata med hennes föräldrar eller någon som kan berätta vad som stämmer och inte stämmer!

[singoalla2]
12/31/12, 2:30 AM
#12

#11: Håller med dig :)

[YukiOni]
12/31/12, 4:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hade själv en kanin som va pigg och fräsch (lejonhuvad)
Egen uppfödning, och jag skäms nästan över att ha haft hennes mamma i avel…

Hennes mamma har flera sjukdommar (bland annat bettfel men som blivit mer framstående på senare år, då hon kommer från en djurhandlare, vilket jag inte visste när jag fick hem henne. Hon har även fler genetiska sjukdomar som också framgått under det senaste halvåret…)

Hon föddes blind på ena ögat, så när hennes syskon flyttade va det ingen som ville ha henne. Jag och min syster tog henne till veterinären och hon återfick viss syn på ögat, men det va alltid "dimmigt" och grått. Ingen av oss brydde sig då hon var så älskvärd. 
När ingen visade intresse för henne beslös vi oss för att hon skulle få stanna. Hon hade hoppat små-hinder när hennes pappa hopptränade och gjorde välldigt bra ifrån sig, trotts sin nedsatta syn.
Hennes kullsyster, med samma färg (sv/gul brokad) lever idag (2½ år senare) och är fullt frisk.

En kväll när jag kom hem från skolan och skulle mata kaninerna såg jag att Mini (då hon va kullens minsting. Hon bodde fortfarande med sin mamma när detta hände) inte ville komma fram o hälsa som hon och Hilda (hennes mamma) ALLTID gör när dem ska ha mat. När jag rörde henne tippade hon liksom bara över på sidan. 
Jag plockade snabbt ut henne ur buren och stängde den.
Mini verkade kippa efter luft och hela hennes rörelsemönster var som i slow-motion. Jag försökte febrilt få hennes luftvägar fria, men utan resultat. 
Efter en kvart andades hon inte längre och jag satt o grät med min lilla ängel i famnen.

Nästa dag stannande jag hemma från skolan för att ge henne en ordentlig begravning och ringa alla de personer som köprt ungar av mig efter hennes mamma och berätta vad som hänt och att dem skulle ta sina djur till en veterinär för undersökning och om någon av dem hade sjukdommar som var genetiska så skulle jag stå för det.

Jag mår så sjukt dåligt efter att jag sålt ev. sjuka djur, trots att ingen av Minis syskon är på något sätt sjuka idag. 
Men kan ändå inte sluta tänka på henne och att det e mitt fel att hon dog. Vet inte vem som är att klandra mest? 
Hennes mammas giriga uppfödare eller min egen okunskap?
Och nej, hon hade inga sår eller synliga skador när detta hände.

Bilden är tagen 2 dagar innan Mini dog, efter att hon varit o skuttat runt på gräsmattan under dagen.
Hon visade aldrig några symptom på sjukdom eller andfåddhet, inte ens dålig kondition.

Mini blev bara 6 månader gammal ~

Annons:
fossingen
12/31/12, 12:47 PM
#14

Ja, kaniner kan plötsligt dö. Jag kommer ihåg två kaniner jag köpte många år tillbaka, det var två dvv fuchs, kullsyskon som jag köpte vid 8-10 veckors ålder. Hanen var liten och honan stor. Hanen och honan tränade jag Kaninhoppning med och tänkte börja tävla med dem.

Tyvärr så avled hanen kring 5 månaders ålder . Bara en timma innan var han pigg, så jag gick och skulle låta honom beta såg jag att han såg hänging ut, så jag höll han i knäet för att kika runt på honom, han dog efter ca en kvart i knäet bara sådär. Det enda misstänkta kunde vara något dolt ev hjärtfel eller annat, för han hade inga andra symptom. Honan överlevde dock.


MagicMuggle
1/2/13, 12:06 AM
#15

#11 Hon är 16 men jag har ingen aning om var hon bor :/ men jag ska ta reda på de och säga att jag ska begrava kaninen eftersom den är min fortfarande. hon kan ju inte ha begravt den än tycker jag (om han nu är död) eftersom det är vinter och kallt i backen.

Blir glad att läsa att ni också tror att hon ljuger för då är jag och min familj iallafall inte dom enda. Jag skriver här sen när jag fått tag på henne så ni får veta hur det gick och om han varkligen va död eller inte

MagicMuggle
1/8/13, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu har mamma pratat men Tjejens bonus pappa så jag tänkte jag skulle skriva hela historien.. Jag kommer kalla tjejen för (M)

Harry va tydligen död. men det var inte pågrund av sjukdom eller liknande, han hade frys ihjäl. (M) hade ljugit för sina föräldrar och sagt att hon fått kaninen av en kompis och att dom va allerigska så hon fick honom gratis. och mamman och bonus pappan trode förstås på det. Jag sa till (M) innan hon tog med sig Harry att han inte skulle vara ute då han varit inne sen i höstas och att han skulle frysa ihjäl om han va ute. hon svarade:  Nej men det är inga problem jag har en bur innomhus som han kan bo i. Jag trode på henne och de skulle jag aldrig gjort! :( bonus pappan berättade också att (M) va en sån person som bara försvann hemifrån ibland för att festa och då lämnade ju hon djuren och ingen tog hand om dom eftersom dom va hemma hos hennes pappa. då fick djuren varken mat eller vatten och hon kunde vara borta i flera dagar. Hon hade lämnat Harry utomhus och brydde sig inte om honom. bonus pappan berättade att han själv haft kaniner och att dom inte kunde bo ute om dom hade varit inne när min mamma berättade om hur det faktiskt var.Nu ska (M) Bli av med alla djur för dom kommer inte låta henne ha några eftersom hon inte kan sköta dom och det är djurplågeri! bonus pappan hade ingen aning om att Harry va en innekanin så han kunde ju inte göra något heller. och när (M) smsade mig på julafton klockan 1 på natten och berättade att han tyvär avlidit så frågade jag om han fått stå ute och att han fryst ihjäl då svarade hon: Nej han frös inte ihjäl då skulle han ha gjort det första natten, Jag vill inte betala eftersom han har en sjukdom som jag inte fick veta nått om…   Där ljög hon ju också? enligt (M):s verision så dog han 2 dagar innan julafton men att hon meddelade mig på julafton. så jag vet inte ens när han dog. Jag är så otroligt ledsen och besviken på henne! hur kunde hon göra så?!

Vila i Frid Min Älskade Hairy Harry♥

Du kommer förevigt vara älskad och saknad, Du fick inget långt liv men jag hoppas att du hade det bra när du va hemma hos mig och att du skuttar runt i kanin himlen med alla andra kaniner och äter så många morötter att du storknar♥

Min älskade lilla ♥"Fluff man"♥  Gråter

[YukiOni]
1/8/13, 6:26 PM
#17

Jag tycker du ska anmäla henne. 
Det hon gjorde va fel och hon måste få för det, tror inte s.k. "djurförbjud" hjälper.

Vet inte hur gammal hon är, men hoppas att hon är straffmyndig!
Sånt här FÅR inte förekomma!
Det e ju så man skäms över att vara människa -_-

Ellster
1/8/13, 6:33 PM
#18

Herregud!

Vilken dum tjej… hon kan ju inte hålla på och ljuga om såna här grejer (ja vet, man ska inte ljuga alls), tur att i allafall låtsas pappan var snäll och att han talade sanning. det här är ju allvarligt, sen att hon inte tar hand om kaninen heller är skitdåligt, fattar att hon måste göra sig av med alla djuren. hon ska ju inte skaffa en kanin, eller djur över huvudtaget, om hon vet att hon ändå inte kan ta hand om det.


"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

Frosstis
1/8/13, 6:52 PM
#19

Jag beklagar verkligen, sådan fin kaninGråter

Jessicahagstrom94
1/8/13, 7:16 PM
#20

ursäkta ordvalet men vilken idiot "(M)" är!! jag hade anmält na på stört för det där är djurplågeri på hög nivå. låta ett djur frysa till döds är bara hemskt och förfärligt och allt det där.

vila i frid fina lilla kanin <3

Annons:
Zakarias
1/8/13, 10:30 PM
#21

Hmm, jag har flr mig att jag såg han ute på blocket för ett tag sedan…. Verkligen synd det som hänt, hoppas det är straffbart!

/Zakarias

[Guldvingens]
1/8/13, 10:43 PM
#22

Därför ska man alltid prata med en myndig i samband med försäljning om köparen är minderårig. Så kanske man slipper sånt här. Hade ni pratat med tjejens bonuspappa direkt så hade ni fått veta om vad detta skulle leda till.

MagicMuggle
1/8/13, 11:13 PM
#23

#17 hon är 16 eler 17

#21 de stämmer han va på blocket för ett tag sedan och ett par kanin ungar

Zakarias
1/9/13, 12:29 PM
#24

#23 Men det var efter den här tråden skapades :/

/Zakarias

MagicMuggle
1/12/13, 3:03 PM
#25

#24 Men det kan vara mamma som har uppdaterat annonsen för det va ju kanin ungar på samma annons

skuttis88
1/12/13, 8:53 PM
#26

Nej, fy vad hemskt!!! Stackars kanin som fick frysa ihjäl! Den där (M) måste ju varit helt hjärtlös!

Hoppas att Harry har det bra nu och att något sånt här inte händer igen med dina fina kaniner!

MVH Celina

Linda1977
1/29/13, 8:13 AM
#27

Fy sjutton, stackars lille kanin - Beklagar verkligen! //Linda

Annons:
tesushie
1/29/13, 8:22 AM
#28

#2 håller med dig men begärde du inte betalt när hon fick den ? kräv betalning det är fan djurplågeri stackars liten :( beklagar verkligen

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Upp till toppen
Annons: