Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 4722 ggr
-Erika-
0

Dålig kombination? färgmässigt?

Hej!

Har en brun zobel hona som jag ev tänkte para med Zobelsiames blå hane.

Honan har andra färger bakom sig, tex madagaskar och viltgrå winertecknat. Pappan är "ren".

Kommer honans färger dominera eller finns det en möjlighet att det även blir ungar med färgen zobelsiames blå?

Tacksam för svar!

mvh/Erika

[Luppa]
0

För att det ska kunna bli zobelsiames blå så måste honan ha anlag för både blått och gult.

-Erika-
0

Hej, tack för ditt svar.

Kan man säga att brun zobel är dominant då? Hon har ju annat bakom sig kan det bli de färgerna bara om pappan har samma bakom sig.

Har även en Japantecknad Hane att välja på, Men kommer det inte bli några japantecknade ungar då?

[Luppa]
0

Nja, inte att zobel är dominant direkt. Bara att det saknas ett anlag för att det ska kunna bli siameser.
Japan är jag dålig på… Men om japanen har två japananlag, så bör det bli japan. Om den har ett japananlag, så blir det inte japaner.

Vad har du för mål med parningen? Avlar du mot utställning? I så fall rekommenderar jag inte att avla in zobel i japan, havana, chinchilla, vit blåögd, viltfärgerna, egern eller järngrå. Zobel ger nämligen icke godkända färger tillsammans med det mesta tyvärr.

Zobel är bäst att kombinera med vit rödögd (se upp med wieneranlag!), rysstecknat och zobel/siames. OM man vill ha utställningsbara kaniner alltså.

Katti
0

Att zobel är dominant över siames kan man ju säga (eftersom det är så!). Har din zobelhona anlag för gult så kan det bli japantecknade ungar med en japanhane.

Vad är det för färg på honans föräldrar?

-Erika-
0

Tack för att ni svarar, kan inte så mycket om det här ännu, försöker lära mig ;)

Honan har Madagskar och Viltgrå Winertecknat bakom sig.

-Erika-
0

Och den japantecknade hanen har japantecknat och isabella manteltecknat

-Erika-
0

Den Zobel bruna honans Mormor är Zobelsiames Brun och Morfar Vit blåögd.

-Erika-
0

"put"

-Erika-
0

eftersom hon har madagaskar bakom sig, har hon då anlag för gult? och kan de i så fall bli japantecknade i alla fall?

Eftersom hon har vit blåögd bakom sig, är hon då winerbärare?, när syns det anlaget i så fall? Bara med en annan Weinerbärare?

Tacksam för svar!

mvh/Erika

[Luppa]
0

#4 Nej, zobel är INTE dominant över siames. Det är samma färg, men siamesen har två gula anlag.

Katti
0

Vilket innebär att en renavlad zobel inte kan få siamesungar. Så zobel är dominant över siames!

-Erika-
0

men kan hon få japantecknade ungar med japanhanen som har isabella och japan bakom sig????

Den bruna zobel honan har som sagt madagaskar och viltgrå winertecknad bakom sig. Mormorn som är madagaskar har zobelsiames brun och vit blåögd bakom sig.

-Erika-
0

?

[Luppa]
1

#11 Nä, det är samma som att en renavlad blå kanin inte kan få en havana. Så då är väl blått dominant över havana också…
Du gorde läsa lite genetik. Oskyldig

Katti
0

Det är inte samma sak eftersom renavlad havanna och renavlad blå ger svarta ungar. Så ingen är dominant över den andra. Det beror på att både det blåa och det bruna anlaget är recessiva.

Däremot kan det jämföras med t ex madagaskar och isabella, där madagaskar är dominant över isabella. Jag kan en hel del genetik!

[Luppa]
0

Jag ger upp.

[sstorm]
0

#11 en zobel kan visst ge siames :) Allt handlar om vilka gemensamma färger kaninerna bär och inte vad som är dominant över vad.

Eftersom denna hona verkar bära gult anlag så kan du vänta dig zobelsiameser och zoblar :) Om hon även bär wiener kan du få wienertecknade ungar. De är väl de ända man kan förutsäga.

Katti
0

"17, du har inte läst vad jag skrev "Vilket innebär att en renavlad zobel inte kan få siamesungar". Luppa och jag har en liten parallell diskussion i tråden (ursäkta!) om vad som kan kallas dominant respektive recessivt. I denna diskussion handlar det inte om TS kaniner!

Du håller väl med om att en renavlad zobel inte kan få siamesungar? D v s en amamBBCCDDgg. Parar man den med en siames am_B_C_D_gg så blir alla ungarna zobel.   

Så här definieras föresten dominant på http://kaninfarg.se:

Dominant Ett anlag, eller allel, som är dominant på sitt locus. Syns både som homozygot (dubbel uppsättning) och som heterozygot (enkel uppsättning). "Finns det så syns det". Skrivs med STOR bokstav. Exempel: Allelkombinationen på Bb på B-locus. Här är anlaget B (normal pigmentering) dominant över b (gul färg), så kaninen blir inte gul, men har anlag för det.

Ph77
0

Mycket intressant tråd tycker jag.

Så siames har jag fattat vad som passar att kombinera med. Men hur är det med chunchilla-färgad? (vill helst bara få utställningsbara ungar)

ph77

[Luppa]
0

#19 Absolut INTE zobelanlag i chinchillaavel! Detta då viltzobel och chinchilla kan vara väldigt svårt att skilja åt. Och en chinchilla kan dölja zobel eftersom chin är dominant över zobel.
Viltzobel är inte en Godkänd färg?.

[sstorm]
0

#18 Nej jag missade det, men jag vet att de skrivs med STOR bokstav, ska jag behöva scanna in intyget att jag gått färglärekurs med? ;)

Jag tycker dock de är fel att säga dominant och recessivt för de handlar bara om vilka gemensamma färger kaniner bär och inget annat :) Madagaskar är inte heller dominant över isabella, den råkar bara sakna anlag för blått.

Katti
0

Tja, jag har hållt kurs i genetik. Om vi nu ska vara så petnoga Flört.

[sstorm]
0

Du verkar ju inte tro att jag hade någon koll iaf ;)

Jag tycker iaf de är fel att uttrycka så för folk som inte kan genetiken BRA, för då tror man att en zobel ej kan lämna siameser och de kan den ju ;P

Vi får väl se vad d svarar på k-net ;) står oavsett fast vid vad jag sagt

Katti
0

Jag har väl inte skrivit något om vad någon annan kan?! Bara att du inte läst vad jag skrev ordentligt. Tvärtom visar jag i mitt svar att jag inser att du är med på teorin. Ja, vi får se vad de säger på Kanin-net. Olika skulle jag tro, så vi lär nog inte få något entydligt svar!

Vad jag inte förstår är vad du anser är dominant? För det som kännetecknar dominant är ju just att dessa anlag kan dölja annat, så att de kan ge olika färger. I så fall skulle ju inte viltgrå få kallas dominant heller? En viltgrå kanin kan ju lämna precis vad som helst, beroende på vad den bär på för anlag!

[Luppa]
1

#24 Tror att jag och Sanna tänker likadant i den här frågan… Man kan säga att ett anlag är dominant över ett annat, OM de sitter på samma locus. Exempelvis att zobel är dominant över rysstecknat. Men att säga att färg A är dominant över färg B, för att färg B behöver extra anlag, är inte samma sak.
En siames ÄR ju en zobel, fast med dubbla gulanlag,

Ph77
0

vilka färger passar bra/bäst att para en chinchilla med?

(vill ff bara få utställningsbara ungar)

ph77

Ph77
0

Såg just på stamtavlan till min chinchilla-färgade att pappan var brun zobel rex och mamman chinchilla (precis som du INTE rekommenderade…)

Hur ska jag då tänka för att välja en bra hona att para med?

Farfar : brun zobel ryss

Farmor : siames brun zobel

Morfar : chinchilla Rex

Mormor : chinchilla

ph77

[sstorm]
0

#27 Hmm, ja just när det ligger zoblar bakom så vet du ju inte heller om din kanin är ren från zobel, alltså den kan vara viltzobel. Det bästa du kan göra är att para med en vitrödögd, men då får du chin och villtzobel och dessa är skit svåra att se skillnad på…

Har gjort detta själv och de är ingen dans på rosor ;)

Ph77
0

Undrar om frågeställaren är intresserad av svar längre….

ph77

[Luppa]
1

#29 Det är ingen som har svarat i tråden sedan 2011, förutom du ;)

-Erika-
0

Nä, har sålt honan och håller mig nu till en färg jag kan bättre ;)