OT- Vad ska jag göra!?
Hjälp! Jag är ensam hemma. Och jag skulle gå på toa. Då såg jag att jag hade fått mens! Vad ska jag göra. Jag vågar inte säga/ringa till mamma. Jag sitter här och det rinner tårar.

Hjälp!

Har har ont i magen och hela jag darrar.
Ring till din mamma å prata med henne!
Hon har antagligen bindor hemma så då kan du ta det bara.
Mens har alla, så det är ingenting farligt och du ska inte behöva vara orolig!
Ifall du har ont i magen så är det nog mensvärk. En ipren eller något sånt hjälper antagligen! Det gör det för mig iaf.

#3 Jag vågar inte ringa till mamma.

*putt*

Jag är rädd.
Joo gör det! Det blir bättre då, du måste ju säga det någon gång!:)

#7 Hon kommer bara skratta..
Varför skulle hon göra det? Hon har väl också mens!?

#9 Jaa, det har hon ju.. Men liksom vad ska jag säga!? gud vad pinsamt!

Ring till din mamma, eller berättta då hon kommer hem :) Gå och sök på toan efter bindor, hon har säkert. :) Inge fara, alla får det (:

#11 Jaa, jag har hittat det.

Bra :) När kommer din mamma hem då?

#13 Typ vid 16:00 ..

Har aldrig du och din mamma pratat om att du får mens när du blir stor…. Mens får alla flickor nån gång mellan 11 och 16 år..
Det är väl klart att du skall ringa din mamma, du är väl inte rädd för din mamma. Hon kommer ju självklart att inte bli arg. Varför skulle hon bli det , mens får ju alla. Din mamma fick ju oxå mens när hon var ung. Eller ring din mormor eller farmor.
Lycka till! Det är inte nå farligt att ha mens , det betyder bara att du börjar bli vuxen…………….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

#15 Neej. det har vi inte. Jag ska nog ringa..
Hela mitt liv kommer att förändras!

Grattis till den första mensen:D i vissa länder firar dom faktiskt att man fåt mens och är påväg in i vuxenlivet.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Justja, Grattis Grattis! :)

#17 Det visste inte jag.
Jag ringd till mamma och sa att jag hade ont i magen. Vågade inte säga att jag hade mens. Hon ska komma hem vis 11:30. Men vad ska jag säga ?

Det är bara säga det, att du har fått det. Det kommer kännas mycke bättre då! :)

#20 Joo, kanske det..

Jo då :)

När vi hade kill/tjej snack i skolan sa dom att det bara skulle komma lite mens i början. Att det bara kom lite blod. Men jag tycker det har kommit ganska mcyket :S Vet inte ens hur ofta man ska byta binda..
Är det du som heter Lotta och är 13 år ?

neej

Byt varje gång du är på toa :) Sök lite på google så kommer det nog fram lite som du kan läsa :)

OKej,, nu har jag AS ont i magen

Jag berättade för mamma direkt. Tycker det är bra med mammor som pratar med sina döttrar om sånt här :)
Men det är bara att säga det fort. Som att dra av ett plåster ;)

Jag berättade också det direkt, hade båda feber, magsjuka och ont i skallen där jag fick det ;)

#28 Okej ..
Kolla igenom i badrummet efter bindor, det brukar finnas :)
Annars kan du prata med din mamma när hon kommer hem! Lycka till. Det är bara att säga "Mamma, jag har fått mens". Sen fortsätter förhoppningsvis hon samtalet.. ;)
Vissa kan till och med bli svimmfärdiga *som jag* Så det är bra om du berättar för din mamma så hon vet, ifall du kanske svimmar eller får för ont :) Oroa dig inte, hon förstår :)
Jag sa också till mamma på en gång :)
- Mvh Emma

Ska nnog sga det

Bra, gör det :)
skicka sms ;)
Hur har det gått för dig? :) Grattis!
När jag fick min första mens var det min syster som berättade för min mamma och jag bytte väl binda var 4e timme eller nånting. Men i början kommer det inte så mycket som det kommer sen, så du har nåt att se fram emot :P
Min mamma sa bara "Nämen har du? Vad kul!" Och sen åkte hon och köpte bindor till mig och sen var allt frid och fröjd!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Bra att du berättar det ^^ Du man blöder inte alls nå mycket mens . det ser ut som man har mycket mens . men man brukar bara blöda 1,5 dl blod ! varje gång man har mens.
Ett lite tips? är att ha en värmekudde eller en varm handduk på magen. Och ligg inte för då rinner inte mensen ut då stannar den typ i magen och det är det som gör att man får ont. men om du står eller sitter då rinner den ut.
Och ät glass det är du värd :) Och lycka till :)
ring din mamma hon kommer bli så glad att du berättar de så berättar hon va du ska göra …
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Jag kommer ihåg när jag fick min första mens. ingen rolig upplevelse. Jag hade på mig vita byxor också.. :( men men. det gick bra tillsult. berättade för mamma så löste sig allt. men det var pinsamt

Det var mamma som kom på att jag hade det. :
Vi satt och åt så sa jag, jag orkar inge mer. Jag måste upp på toa sa jag. När jag kom ner sa mamma: Har du inte omt i magen för att du blöder? Jag russkade lite på huvudet. Sen sa hon, Asså att du har fått mens eller? Då nickade jag lite. Då sa hon. Du som sa förut att du aldrig skulle få det. ^^.
Min mamma kom oxå på att jag hade det…jag vågade inte berätta!!Hon sa:Har du fått mens??Vad kul,grattis!!:D
Jag trodde oxå hon skulle skratta men hon blev bara glad :)
#41 - Vad kul :) Där ser du att du inte behövde vara orolig :)
Jag fick min mens när mamma och jag sov överi våran stuga. x) Man blev lite förvånad när man gick på toaletten på morgonen, trosorna var ju nerkladdade. xD
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Vad skönt att det gick så bra. Vet du varför du har mens? Ca två veckor innan mensen har du ägglossning, alltså ett ägg lossnar i din livmoder och väntar på att bli befruktat. Men om det inte kommer några spermier blir inte ägget befruktat. Då stöts ägget ut ur din kropp två veckor senare och det är då man får mens. Mens är något jättebra annars kan vi inte få bebisar. Fast det är jobbigt när det gör jätteont. I början kommer du säkert inte ha mens så ofta men sen kommer den ca en gång i månaden. Det dröjer nog inte länge innan du vant dig och vet exakt vad du ska göra när mensen kommer. Jag tycker inte du ska vara rädd för att fråga din mamma, det är sånt mammer är till för. Lycka till!

vad bra att det gick så bra :D
När jag hade haft mens första gången så fick jag den inte igen på 3 månader :) Men nu kommer den varje månad och jag vet precis vilken dag den kommer! Får den alltid på måndagar var 4e vecka :)

Jag har inte haft det på länge nu :O

Det gick ju bra :D
Oh, snart kommer min..

Min med :/

Första gången jag fick det var jag ganska liten. Jag hade haft ont i magen hela dagen, men sen fattade jag varför.

Undra när min ska komma :S
#52: Den kommer ju en gång i månaden, men i början tog det 3 månader innan jag fick min andra mens.