varför tar ni kull på hösten/vintern??
Dagligen ser jag annonser ute på kaninungar som bortskänkes, även till ormmat bara för att bli av med dom. Jag undrar hur många kaninungar som får leva hela vintern bara för att folk är dumma att ta ungar så här sent, då det knappast är säsong för kanin, och ingen vill ha dom!
Skillnad är väl om man avlar på en särskilt ras och färg, och vet att man har köpare eller plats hemma om de inte blir såld.
Jag har tagit emot en massa kaniner och kaninungar som annars skulle ha blivit avlivade pga sånt här. Känner väl att det är lite väl fullt hemma hos mig, och skulle behöva sålla bort. men är alldeles för blödig för att kunna ta bort en fullt frisk kanin..
så hur tänker ni som nu sitter där med en hel kull med ungar som ni inte har plats för och inte blir av med? vad händer med dom?
Jag vill oxå gärna ta nån kull på mina kaniner, men då skulle det bli på vårsidan då jag vet att det är lättare att bli av med ungarna och att jag har plats för ungarna jag inte blir av med!
Tycker det är hemskt med folk som gör så, skaffar kaninungar för att de är söta och sen blir de stora och då finns det ingen plats för dem.
Jag väntar en kull nu, men jag tar bara en kull på vår/sommaren och sen en på hösten/vintern.
Men då har jag plats för dem om det skulle vara så att det är svårt att sälja dem.
Men skulle aldrig skänka dem som ormmat eller liknande, nej usch.
Jag fick en kull på 5 kaninungar nu i höstas. De föddes 22 september och var leveransklara 17 november. Hörde hela tiden folk som sa att jag aldrig skulle få dem sålda, att ingen köper kaninungar på hösten etc.
Men det var INGA problem att få dem sålda. Jag fick till och med mail från folk som undrade när jag skulle ta nästa kull, och andra som bad mig kontakta dem ifall någon av de som tingat kanin ångrade sig. 4 kaninungar såldas, en behöll jag själv.
Skulle mina inte ha blivit sålda så skulle jag aldrig ha sålt dem som ormmat eller avlivat heller. Eventuellt sålt dem till en djuraffär (en specifik sådan som jag litar på i Stockholms området) eller ha haft dem kvar hemma tills de blev sålda.
Varför inte? Och varför bry sig?
Att folk tar kullar på vintern har vi inget med och göra, vad tjänar vi på att bry oss? Det kommer alltid tas kullar hit och dit och att sitta o klaga på ett forum hjälper knappast. Visst är det synd att de inte blir sålda och att vissa skänks bort till orm mat är väll ägarens problem? Ormar behöver också mat, precis som våra kaniner behöver.
Varje person som tar en kull på sin kanin har ett ansvar för dom och det är den personen som får sitta men massor av osålda kaniner, det är den som borde bry sig om vad den ska göra, det är dens beslut om de ska bli orm mat eller inte, de bestämmer om de ska säljas till djuraffären och de bestämmer om de ska avlivas.
De blir aldrig vårat problem och vi behöver inte lägga oss i vad andra väljer att göra.
Om vi vänder på det… Varför är folk så dumma så de bara köper kanin på våren/sommaren? Kaninen ska ju skötas resten av året också, spelar det någon roll om man köper den på vintern?
Jag har en kull ungar nu. Och jag är inte orolig för att jag inte ska få dom sålda.kaninmamma och alla 4 ungar mår toppen. Om jag nu mot all förmodan inte får alla ungar såda får dom bo kvar hos mig alla som tar ungar på vintern är inte oseriösa o skänker bort ungarna i panik. Men självklart tråkigt med dom som tar en kull utan att tänka sig för.
Har precis haft en kull och det gick fina att sälja alla nio ungarna…bor själv i Kalmartrakten och hade förfrågningar även från Norrland.
Men visst ligger det i uppfödarens ansvar att vara förberedd på att kunna ha kvar ungar som ev. inte blir sålda direkt…
#4 Bra kommentar! 
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
https://tornbottenskaniner.com/
De få gånger jag haft någon kaninunge kvar under hösten/vintern så har den alltid blivit såld på våren sen.. Men i regel tar jag sällan kullar på hösten/vintern om det inte är en särskild anledning.
Jag tar kullar för min skull, inte någon annans, behåller dem jag tänker fortsätta avla på/ha som kelisar, resten slaktar jag eller om ett lämpligt hem dyker upp så får de flytta dit.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Eventuellt överskott som inte går att sälja blir utmärkt middag.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Håller med TS ja, dock finns de många på iFokus som vet vad dom gör, men ännu fler utanför forumet som tänker å va sött med ungar sen sitter dom där med en eller flera kullar som ingen vill ha :/ för på kel kanin är de "säsonger" som gäller tydligen.
.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.
🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎
Alltså varför skulle folk vara dumma om dom tar kullar nu? Jag väntar en kull på siri om några dagar, även min första kull någonsin. Men inte är jag dum för det? Kullen är noga genomtänkt, hanen hon parats med är Gt Ch och det finns sex stycken intresserade på kullen. Ser inte det dumma i det, man tar kullar som man vill ta helt enkelt. Upp till var och en. Men visst får man vara beredd på att bli sittandes med överskottet, men blir det sådant i min kommande kull är jag beredd på det. Sålänge man har någon lösning, dvs extra burar, kunna slakta osv. Jag kommer spara om det blir någon/några ungar över tills den/dessa blir sålda. Sålänge man vet vad man gör och är beredd på konsekvenserna ser jag inte problemet. Ansvaret ligger hos uppfödaren. Håller för övrigt med #4 till fullo.
1# Fast ormar får ju generellt inte äta levande föda numera enligt lag vad jag hört eller är jag helt fel ute? Kanin som ormmat har jag inte hört prat om sen typ 6-8 år sedan tillbaka då på den tiden det tycks varit vanligt att köpa djur som föda till deras ormar.
Vad är detta för skitsnack?? Min hona fick en kull på 8 fina friska ungar i september och alla utom två är sålda nu. De sålde jättesnabbt och till bra hem!
Att ungarna inte blir sålda har inget med årstiden att göra. Många familjer sa till oss att våra kaninungar var de sötaste de hade sett och att de i många andra annonser var lite fula (väldigt långa öron eller liknande). Visst är det elakt att säga så, men efterfrågan finns alltid där för kaniner (i alla fall här) och har inget med årstid att göra - snarare hur kaninerna ser ut…. Djuraffären här hade en väntelista på 11 personer som ville ha kanin sist och det var nu på hösten!
Det man inte ska göra är Att ta en kull som det inte finns intresse för, oavsett årstid!
Ungar jag inte kan bli av med behåller jag själv. Skulle aldrig döda/slakta dem eller ge bort till olämpliga hem. Jag skulle aldrig ta en kull om jag inte hade plats för eventuella ungar. Har jag inte plats så gör jag plats. Simple as that. :)
#12 att utfodra med levande djur är olagligt här så det stämmer. Men frysta kan ju ges, alltså så att dom avlivats innan sen ges som foder. Så man kan ju avliva kaninen, sen skänka bort den (död!) till ormmat. Tror det är det #1 menar.
#14 Ja, du har nog rätt.
Självklart är det uppfödaren som måste ta ansvar för sina djur, men varför ska vi inte bry oss?? Hur många kaniner får inte sätta livet till med ogenomtänkt Avel?
Och självklart finns det ju dom som får sina ungar sålda pga rasen eller utseendet är attraktivt.
Och nog spelar årstiden roll, aldrig ser man väl så mycket kaniner som bortskänks just under höst/vinter. Och om man sen bor i ett område där det är stor efterfrågan på kaniner, och som i vissa fall långa köer på en viss ras eller likn. är en sak.
Jag menar ändå att man borde tänka sig för innan man börjar avla en massa om man inte har plats för de ungar som inte blir sålda.där håller nog många kaninmänniskor och uppfödare med, inte bara på kanin ifocus, utan likadant på mus ifocus, där de uppmanar djurägare att tänka sig för, syftet med aveln tex, då det redan finns överflöd med djur på marknaden.
Hur man kan vara så dum att inte bry sig förstår inte jag… det är ju som att ni säger att kaniner inte har nåt värde i era ögon. vaddå, få leva några månader för att sen bli avlivade för att uppfödaren inte tänkt sig för, eller inte har plats åt dom. Har inte alla djur ett värde oavsett ras och utseende??
Jag håller med TS/#16 om att man helt klart bör bry sig om andra djur än de man "äger". Jag förstår inte riktigt de som hävdar att man bara ska låta alla göra vad de vill med sina djur…
Sen tycker jag man kan ta kullar vilken årstid som helst, så länge man tar det på stort allvar och tar sitt ansvar. Känner att allt för många bara skapar kaniner för att de är söta och det är kul. Man får tänka på att man leker med liv :P
Nej jag förstår inte varför vi ska bry oss om vad andra gör. Det är inte jag som kommer sitta med flera kaninungar och undra vad jag ska göra med dom. Jag har mina problem att tänka på och tänker inte bry mig om andras.
Kanske får mig att låta väldigt okänslig men om jag skulle bry mig om alla kaniner där ute som riskerar att bli avlivade så hade jag suttit med över 100 kaniner just nu, det är bara lära sig att koppla bort det och vara glad över sina egna kaniner och hur bra dom har det.
Hade ingen tagit kullar på hösten/vintern så hade de flesta av oss inte haft våra kaniner idag…
Det är ju bättre med höstkullar ur det perspektivet att färre impulsköper kaninungar då.
Lägga ut blocket-annons på våren med kaninungar, det gör jag aldrig igen. Det tar enormt med tid att sålla bort idioterna från de seriösa. Jag hyr hellre ut en kanin över sommaren än säljer den på våren.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Öh, jag tycker nog att det hör till vanlig enkel empati att bry sig även om sådant man inte kan göra något åt och om vi tappar den är vi inte mycket till människor längre. Jag grät floder över skjutningarna i Norge/Utöya när det hände, men jag åkte inte dit och hjälpte till för det. Men ledsen och medkännande måste man fasen kunna känna sig ändå.
Och jag har ett exempel på den typen av oansvarig Avel som ts pratar om (möjligen värre ändå), av en människa som älskar sina djur och bara vill dem väl dessutom! Hon hade en gammal kaninhane och köpte nu en ung hona. Båda var okastrerade och hon "hade inte råd att kastrera dem" så naturligtvis blev honan dräktig med en gång. Nu ska hon snart få sina ungar, kvinnan bor i en liten lägenhet och har en katt också så kaninerna kan inte gå lösa i lägenheten, antagligen har hon inte råd med en bur till heller och jag ser ingen annan utväg än att ungar kommer att fortsätta komma oavbrutet från och med nu?! Fyfan vad vidrigt oansvarigt jag tycker att detta är.
#20 Lite dåligt att jämföra människor med kaniner?
#21 Jag jämför inte människor med kaniner och menar inte att handlingen Att ta en kull kaniner på ett oansvarigt sätt är att jämföra med skjutningarna i Utöya, utan jag menar att man kan känna empati även angående saker man inte kan göra något åt.
Sedan tycker jag att man kan jämföra människor med kaniner på det viset att båda är värda vår empati och vår omsorg.
håller helt med!
Tycker nästan de är mysigare med kaniner som husdjur på hösten/vintern om de är innekaniner. Då man kan spendera ännu mer tid med dem. Så är det för mig iallfall 
#18 På ett sätt förstår jag hur du menar. Som du säger, man kan inte ta hand om alla djur som finns, för då sitter man där med massor och har inte ens tid själv att ta hand om alla och ge dem den kärlek och spring de behöver, så det bättrar ju inte precis.
#4 Riktigt bra! Man kan inte sitta och klaga på när folk väljer att skaffa kullar, om man inte klagar på att folk bara passar på att köpa kanin under sommarnen. Det är kanske bättre läge för vissa uppfödare nu om man till exempel inte är hemma hela sommaren och har kaninvakt. Vill man då ge kaninvakten ansvar för en hel kull ungar? Dessutom är kaniner utmärkta julklappar till den som är intresserad och vill ha kanin. Visst är marknaden större på sommaren, sad but true.
Och ja, jag ska ta kull till våren. Men det har inte och göra med marknaden. Det är av personliga själ. Därför tycker jag att du TS, inte ska klaga. Att ta en kull handlar väldigt mycket personlig planering av den som ska ta ungar. Alltså är detta väldigt personliga saker du talar om. Tänk efter lite innan du skriver ett sådant här inlägg som på sätt och vis kan vara stötande.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#4 Precis. Men mina föräldrar tycker att om jag ska köpa en ny kanin så ska jag göra det på våren för att då kan jag ta ut den mera så den blir mera tam.. För jag tar faktiskt inte ut kaninerna lika mycket på vintern, så det kanske kan vara därför för andra också.
Men SÅKLART så tar jag ut dem en hel del på vintern också bara att det blir mycket mer på våren/sommaren.
som vanligt kan vissa inte läsa…
"Skillnad är väl om man avlar på en särskilt ras och färg, och vet att man har köpare eller plats hemma om de inte blir såld."
#27 i så fall är det väl bättre att säga "Varför avla oseriöst?".
De som är seriösa gör sig plats, kollar eventuellt intresse innan.
Jag fick min första kull idag, det blev sju små bebisar och alla är redan tingade. Så det går utmärkt att ta kull på vintern (:
#29 Men å andra sidan har du ju haft intressenter i över ett år nu ;) typ..
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
jag ser det som så att det spelar ingen roll när kullen tas, kullen ska vara lika väl genomtänkt och säljas till lika bra hem oavsett årstid.
Men vilken sorts kull man tar är upp till ägaren
Vilken tid på året är också upp till ägaren
Och vart ungarna hamnar är också upp till ägaren
Följer ägaren lagen och ser till att djuren är väl omhändertagna oavsett om de blir ormmat, slaktade eller ett litet barns bästa vän finns det inget fö mej som utomstående att lägga mej i.
Tar inte ägaren hand om sina djur ska man anmäla, mer än så ska man inte behöva göra för någon annans djur för det är deras ansvar (sen finns det oerhört bra människor därute som bryr sej mer än så, men man ska inte behöva bry sej så mycket).
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#30 hysssschhh!
Jag kan bara tala för mig själv och hur jag tänker nu!
Jag har börjat försöka para mina honor nu, då får dom sina ungar i januari och dom är leveransklara i mars/april vilket är den tidpunkten då folk börjar kolla efter kanin.
I år tog jag även en kull som kom i juli och blev leveransklara på hösten. Dessa var mer svårsålda men det är mest för att jag fick en kull på 5 med enbart hanar. Dock hade jag tålamod och lät annonserna ligga kvar och har fått alla sålda som skulle säljas!
Jag skulle dock inte vilja få en kull senare än i juli just för det är mer svårsålt på hösten/vintern. Det är ju även svårsålt för folk vill hålla sina kaniner olika. Vissa vill hålla dom inne och vissa vill hålla dom ute. Och som nu när det är minus går det ju inte att ta in kaninerna.
Sen kostar det faktiskt mer att hålla ett gäng kaninungar vintertid då dom behöver äta mer för att både hålla värmen och växa (när dom bor ute).
Men dom som skänker bort kaninungar finns ju även vår och sommar så det är ju inget som håller sig till höst och vinter!
Kan även tillägga att jag håller inte på med renrasig Avel bara utan satsar på kaniner av trevligt lynne och storlek.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Äntligen en vettig kommentar! jag håller med dig helt MikaTela.
Januari är nog oxå en månad jag skulle satsa på att para. och det är mer svårsålt på hösten/vintern. skönt att nån håller med!
Men avlar man på en ras/blandning som är populär så självklart så kanske det inte spelar nån roll årstid.
Självklart kan jag inte styra nån om hur och när de tar kullar, men jag ville veta hur folk tänker. Det finns överflöd av djur, och många värnar om att stoppa djurplågeriet m.m. ska man inte oxå börja tänka lite på de djur som finns i vårt eget land?
Seriösa uppfödare vet vad de gör och har plats för de ungar som blir kvar.
och sen anser inte jag att jag suttit och klagat på folk utan mest undrat hur folk tänker! Ni gnällpuppor behöver inte ens kommentera om ni inte kan uppföra er som folk.
Tycker som #19, det blir bara en massa som vill ha "sommarkaniner" för att sedan tröttna på dem och bara låter dem sitta i sin bur. (med gnagarblandning i matskålen)
Då är det bätte att ta kull på sensommaren/hösten :)
Dubbel…
#35, det är våra grannar :) som tur är har de en hyffsat stor bur.
jag kan hålla med om att det spelar ingen roll när på året man tar en kull bara den är noga igenomtänkt oc som många av er säger att det finns intressenter. Sen kan man ju inte alltid ha helkoll på sina köpare och nånstans måste man ju släppa ansvaret.
Jag träffade en granndam härom månaden och hon berättade att hon skulle köpa en kanin till sitt barnbarn i julklapp och min tanke vem tar hand om den sen om hon tröttnar? Jag tror dumköp av kanin sker när som helst på året.
#34 jag förstår att du mött mycket motstånd här, men du har ju din uppfattning och andra sina egna. Det gör ju inte någons kommentar mer eller mindre vettig. Det är ett forum där alla har rätt att dela sin åsikt och det är ju genom dialog och diskussion som vi kan utöka vårat eget perspektiv.
Hm. Jag har ju planer för mina ungar om det nu blir några.
Men jag tänkte ett steg vidare… vill jag sälja på våren/sommaren? Vilket folk är det som köper? Är det inte mycket större risk att det blir en ''sommarkanin'' som är köpt för att den är söt, och sen får sitta hela livet i en liten bur när barnen tröttnat. Eller säljas billigt på blocket.. hur många 6-8 månaders kaniner finns inte där, och hur många av dem såldes på vårkanten?
Självklart vill man som seriös uppfödare försäkra sig så gott det går om att det blir långvariga hem. Vettiga priser, inte sälja till barn osv, det finns ju många sätt att försöka hitta ordentligt bra hem. Men är det verkligen mer fel att sälja ur säsong - då jag tänker att de flesta som köper har tänkt igenom beslutet ordentligt och inte bara känner att maskrosor och kaniner ser sött ut ihop - än att avla för att få sålt så många som möjligt samtidigt som de flesta ''över sommaren''-husdjur köps?
Självklart finns även idiotiska köpare året runt, men det går ändå lite på säsong. Just denna tiden och två veckor framåt hade jag nog undvikit att sälja… ;)
*obs: läste bara de första inläggen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Man ska ju inte ta en kull och sen om man inte blir av med dom så slaktar man dom och äter …… Då tar man inte kull ! Ha en anledning till att skaffa kullar !
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
#39 men alltså.. Tänk om kullen var tänkt för slakt då? Slakt är ett kullsyfte, och ett vettigt sådant.
Ser man upp så ger man liv så ska man låta dom leva ett bra liv !
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
#39 Kaniner är både väldigt bra husdjur och väldigt bra mat.
Slaktar man egna kaniner vet man att de haft det bra, till skillnad från jotletten eller kycklingen i affären som definitivt inte haft det särskilt bra (pga pressen på bönderna att prodcera så mycket och pga hur små utrymmen en gris enligt lagen har rätt till m.m.)
#41 En död kanin lider inte. Eftersom du anser att det är fel att slakta kanin antar jag att du inte äter gris och ko heller? Isåfall skriker det dubbelmoral.
#39 Åh herrejesus…. :')
// Anka
Haha håller med #43 och #44 :P
Varför skulle man inte kunna ta en kull o sälja några och sedan slakta överskottet? Jag planerar en kull nu i vår där ungefär hälften ska säljas och resten ska gå till slakt efter att ha växt på sig under sommaren i stora fina burar och fri tillgång till gräs.
Jag äter varken ko, gris, får, kyckling, fisk - eller kanin, och tycker att det är fel att döda individer för att äta dem. Vad är det för konstigt med det? I min värld är det helt och hållet rimligt. Vi lever i en kultur där många äter kött, men varför skulle det vara skrattretande eller konstigt att man tar avstånd ifrån det?
#47 Då är det en annan sak. Äter man varken eller så är det klart att man har en annan syn på saken.
Jag äter heller inte gärna kött, men jag äter hellre kött där jag vet hur de haft det än att gå och köpa fläskfilé i affären, jag har ingen aning om hur den grisen haft det. Slaktar jag kaniner jag har här hemma vet jag exakt vilket liv de haft och att de mått bra från födsel till slakt. Och det är så jag tror de flesta resonerar. Kaniner är inte keldjur/husdjur från början som många verkar tro, det är produktionsdjur precis som kor och grisar bland annat.
Du äter inte kött av en anledning, jag äter inte kött av en annan. :)
// Anka
47. Inget fel att helt ta avstånd från kött (även om jag har en annan åsikt) men lite knasigt att äta kött från affären och samtidigt fördöma de som tar ansvaret att välja kött som levt under rimliga förhållanden.
Det ända jag stör mej något otroligt på är alla småbarn som parar sina blandraskaniner utan varken H-bevis eller stamtavla bara för att det är gulligt osv. Ska man föda upp kaniner tycker jag det är bättre att man satsar på utställning, hoppning eller kött. Kelkaniner finns det alldeles för mycket utav.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Har inte läst några av de tidigare kommentarerna, men jag tänker iallafall komma med min åsikt.
Jag upplever iallafall här på Gotland att kaniner och kaninungar inte är speciellt svårsålda, den enda period som jag tycker att det är svårt att få sålt på dem är på sommaren och början på hösten. För under sommaren så finns det så sjukt mycket kaniner tillsalu att det inte finns tillräckligt med folk som vill köpa, det bli verkligen för mycket kaninungar på sommaren. Det kanske låter helt galet, men så ligger det till på sommaren här iallafall. Sedan så är det rätt svårsålt på hösten, för då vill de flesta rensa ut och folk säljer sina kaniner eftersom de tröttnat. Men då har alla redan kaniner.
Men under senhösten, vintern och våren så är det väldigt lättsålt, för då tar de flesta uppfödare en paus och då blir det såklart större efterförfrågan. Jag har tillexempel en kull just nu och de 3 jag skulle sälja blev tingade så fort de ploppade ut, jag har ännu förfrågningar på de 2 som är kvar, men de ska jag behålla.
Hoppas ni får ut något vettigt av det jag skrivit.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Jag äter inte något kött själv, men ser inget fel i att slakta djur som levt bra och blivit slaktade rätt.
Lite OT, men vad smakar kanin?
#53 Det ska smaka ungefär som kyckling vad jag förstått, inte smakat själv dock :)
Jag har ätit hare, men då var jag så liten så jag kommer inte ihåg hur det smaka. Kyckling är ju väldigt gott.
#52 Jag förstår verkligen inte det argumentet. I min värld så är det alltid fel att döda medvetet/nyttja produkter som medför att individer dödas. Så har jag tyckt så länge jag kan minnas, även medan jag åt kött.
#53 Det har en ganska neutral smak. Vitt kött, konsistensen påminner om kyckling.
#56 I min värld har vi människor lika stor rätt att äta kött som andra omnivorer och carnivorer. Äter man köttet kan man lika gärna ta tillvara på skinnet. Men vi har inte rätt att misshandla och plåga djuren vi äter - de ska ha det så gott ställt som det är möjligt. Kunna röra sig, umgås sociat, äta mat som de mår bra av och i allmänhet behandlas med respekt från början till sista andetaget.
I min värld är det fel att neka något djur dess naturliga föda - människan är ett djur och kött/fisk/fågel är en del av vår naturliga kost.
#57 Eftersom människor klarar sig på att äta en vegetarisk kost och eftersom vi är förnuftiga och kan tänka moraliskt så kan jag inte förstå det argumentet. (Jag vet att det finns de som mår sämre av vegetarisk kost, men låt oss bortse från dem nu. De allra flesta människor kan utan problem äta helt vegetariskt.)
#58 Vi har helt enkelt väldigt olika syn på moral och hälsosam kost.
#59 Vad är din syn då? Vad ger oss rätten att döda djur trots att vi klarar oss utan att göra det? Jag frågar inte för att provocera, utan för att jag undrar.
Jag vill förtydliga att jag förstår att många äter kött. Vårt samhälle är uppbyggt kring detta, man är uppväxt med det, man hittar inte alltid vegetariska alternativ på restauranger, köttet blir avdramatiserat eftersom man känner det som filéer eller färs eller liknande från affärer, alternativt så har man vuxit upp med egenslaktade djur och är van vid det… Så jag förstår att man ÄTER kött, men jag kan inte förstå att man inte håller med om att det EGENTLIGEN är fel, moraliskt sett.
#57 Låter faktiskt väldigt gott :D
61# Vill inte skapa något bråk nu, men som jag förstår så tycker du att det är fel att vi människor äter kött?
Personligen tycker jag att alla får bestämma själva vad de ska äta, visst kan vi klara oss på en vegetarisk kost, men det är upp till var och en vad man vill leva på. Det finns inget rätt eller fel med att äta kött eller vara vegeterian eller vegan.
Jag tycker att det börjar bli lite väl mycket diskussioner i denna tråd som inte har ett dugg att göra med TS inlägg, så kan vi inte bara lägga ner det här med kött och acceptera att alla tycker olika?
#63 Som jag ser det så bråkar vi inte här. Jag förstår som sagt att många äter kött, men jag förstår inte att man kan tycka att det är moraliskt riktigt och det enda jag har frågat är på vilket sätt det kan vara det. Jag är inte arg på någon som äter kött, det har jag själv gjort i många år trots att jag har tyckt att det har varit fel. Av flera av ovanstående anledningar.
I ren filosofisk mening så finns det rätt och fel vad gäller moral, även om olika inriktningar inte är överens kring VAD som är rätt och vad som är fel. Min grundövertygelse är denna: Det är fel att medvetet döda utan att behöva göra det. Enligt din hållning (att alla får bestämma själva vad de ska äta) så får man föda barn på löpande barn och steka dem till middag. Om man ska dra det ännu längre så får man också stjäla andras barn och äta dem. Man väljer själv. Nu antar jag att det inte är så du menar, för det är långt mer tabu i vårt samhälle än att äta djur. Men var ligger skillnaden för dig? För mig finns ingen skillnad, rent moralfilosofiskt.
Jag tycker också att man ska vara snäll och ödmjuk och hjälpa andra, men det gör jag inte heller jämt av olika anledningar. Men jag tar mig fortfarande rätten att tycka att det är moraliskt rätt.
64# Jag skrev att jag ville inte skapa bråk, inte att det var bråk utan jag ville inte skapa bråk.
Såklart så finns det en gräns vad man ska äta, jag tror inte att folk skulle vilja äta andra människor. Andra köttätare, lejon t.ex. äter ju inte varandra, inte vi heller. Så bortsätt ifrån det så tycker jag att det är okej att vi själva väljer vad vi ska äta och ingen annan har rätt att bestämma över det. Självklart anser jag att människor och djur har samma värde, men man har ändå rätt att välja om man ska äta kött eller inte. Men jag tycker även att djuret skall få växa upp och ha ett så bra liv som möjligt innan slakten och att själva slakten skall gå så snabbt och smärtfritt som möjligt.
Men du säger även att det är ingen skillnad på oss människor och djur, och att därför kan vi människor ta andras barn och äta dem osv. Men om du var tvungen att välja mellan att äta din familj eller dina djur, vad skulle du välja då?
Hoppas du kan förstå vart jag vill komma så vi kan sätta stopp för den här diskussionen, jag är så jädra trött att jag knappt vet vad jag har skrivit, men förhoppningsvis förstår du något iallafall
.
60. Jag tänker inte försöka förklara hela min moraliska syn och analysera den via text på internet. Det är ett för stort och komplicerat ämne att korta ner utan att snärja sig själv. Jag anser inte att det är fel att döda och äta levande varelser i grunden Jag har varit vegetarian ett flertal gånger och mår inte bra på den kosten i längden. Bland annat pga de livsmedel jag behöver få i mig för att kompensera köttet och det mättade fettet. Jag anser att människor mår bäst av att äta även kött. Men det har inteså stor bbetydelse för min moraliska uppfattning. Mer än så går jag inte in på det. Du får självklart anse att din uppfattning är den enda rätta. :)
#65 Det finns visst skillnad mellan människor och djur - det har jag inte sagt. Men jag säger att det rent moraliskt inte finns någon skillnad i att döda människa eller djur för mig. Känslomässigt finns det dock det, och det är en annan sak.
Det finns faktiskt djur som äter kött av den egna arten, likväl som det ju faktiskt finns människor som äter människor.
Du anser att människor och djur är lika mycket värda, men ändå att det är okej för människor att äta djur. Varför då? Människan har ju till skillnad från djur förmåga att tänka moraliskt, vi har ett val. Varför är det ändå okej, trots att vi är lika mycket värda?
Jag tycker det är en intressant diskussion, men du får gärna svara senare om du är trött nu :)
67# Piggnade till lite nu, fast är ännu lite grötig i skallen 
Jag anser som sagt att djur och människor är lika mycket värda och att vår skillnad att tänka och kunna välja i jämförelse med djur är annorlunda och att vi har ett val, men fortfarande står jag fast vid att alla har rätt att äta det vi vill äta.
Alla har samma värde och man ska behandla alla djur med respekt, men även om vi behandlar djuren likvärdigt så tror jag även att en krokodil skulle ta chansen att döda och äta oss ändå, hur mycket respekt den än får. I grund och botten är vi ju också djur, och i naturen dödar djur andra djur, så varför har vi inte rätt att göra det också? Vill man käka människor så gör det (misstolka inte detta), men trots det så tycker jag att "slakten" skall gå snabbt och smärtfritt (hoppas du förstår vad jag menar), men eftersom de flesta inte riktigt vill äta andra människor så gör vi inte det.
#68 Men krokodilen har ju inte samma möjlighet att göra val som vi har - den kan inte tänka abstrakt och handla moraliskt.
För mig går principen att inte döda före den om att alla får äta/göra vad de vill.
#66 Jag förstår nog inte riktigt vad det är som är så komplext, men jag respekterar.
/lagar mat och svarar kortfattat ;)
69# Förstår inte riktigt: "För mig går principen att inte döda före den om att alla får äta/göra vad de vill.". Kan du förtydliga den lite?
#70 Principen: Det är fel att medvetet döda utan att behöva göra det
är viktigare än principen: Vi är fria människor med fria val (vi får moraliskt sett äta vad vi vill).
Låt folk slakta och ta kullar bäst dom vill.
Det är inget man kan ändra på :)
Jag har tagit flera kullar i höst/vinter och jag har sparat det jag vill ha kvar och sålt resten.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur