Äter dåligt med hö
Har en 7-årig herre här hemma som jag fick ta över av en familj för ca 3 år sedan. Trpligtvis har han inte "behövt" äta hö, vilket märks då han äter väldigt dåligt, och har gjort sedan han kom. Har testat det mesta, minska pellets, riva godsaker i höet, blöta höet, ja en hel del.
Han är kollad och det är inget fel på tänderna.
Men hur får jag honom att äta hö? Eller vad ska jag göra?
Har du prövat med att bara ge honom hö? Allså inte tillgång till något annat.
Med bara vatten och hö :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Japp, flera gånger. Har inte funkat då han magrat förskräckligt.
Han är riktigt hopplös :P
#2 Förlåt, vad bara tvungen att sätta ett "bra inlägg" xD "hopplös".. Hihi ;)
Hoppas det löser sig!
#3 haha :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Min hane åt från början väldigt dåligt med hö. Han åt inte ens när han inte fick pellets.
Men vi började köpa hö på ett annat (bättre o billigare) ställe och nu äter han jätte bra och mycket hö! 
Han äter bara tjocka strån, det gamla höet var vääldigt tunnt.
Så om du har tillgång, kanske byta hö? :)
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#5 Vi odlar själva här hemma, så brukar bli olika typer. Har testat fint hö och grovt hö, inget slinker i bättre än det andra.
Han är väldigt kräsen. När han kom så ville han bara ha skalade morötter 
Pröva ge olika torkade örter . Fit bitz är ungefär som ett hö komplement i små kuber, kan vara bra att ge också.
#7 Vart får man tag i det?
#6 Jaha ja, ja då är det lite svårare :P
Haha ajdå ^^'
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Vi fick hem en hona som låter som din hane. Fet, matad med troligtvis bara kass pellets och ville inte ha hö.
Ville bara ha gurka i grönsaksväg och vägrade det mesta i övrigt.
Efter hand, när vi haft henne bra många månader började hon dock förändras till det bättre. Begränsat med pellets och nyttiga grönsaker tvingade henne mer eller mindre att börja acceptera annat, men det tog lååång tid. Det är som med överviktiga människor, matvanor är svåra att bryta. Nu, 5år senare, äter gammtanten bättre av höet men för att magen inte ska kärva för henne måste hon få högfiberpellets också. Hon är precis som din väldigt kräsen och äter bara de allra tjockaste och längsta höet^^
#8 Torkade örter finns att köpa på de flesta djurbutikerna eller på nätet, exempel zooplus har massa torkade örter som är väldigt uppskattat ifall djuret är kräset med hö.
Annars kan du ge färska örter som går att köpa på matbutiker, det är ju bra för magen :)
Vitakraft Fit bitz finns på djurbutiker, min hona älskar att äta dem, de är nyttiga fettfattiga hökuber med massor med fibrer.
Har du prövat ge Krafft Lucern mix för hästar till kaninen? Det innehåller jättemycket fibrer. Jag ger mina det just utblandat med deras vanliga hö.
Det smakar ju lite godare också för kaninen :)
#11 De får redan torkade örter och sådant :)
Men ska kika på de där hökuberna!
Det äter även lucern, blandar 1/3 i deras pellets.
#12 får kaninen i sig lucern så blir det ju som det istället för hö. Så du behöver nog inte oroa dig :)