Kan det gå i arv?
Om en kaninunge föds med inrullade ögonlock men ändå kan fortsätta leva ett helt noramlt liv och den kaninen i framtiden blir förälder, kan ungarna ärva det?
För nu är det så att jag har fått en sådan unge i min kull, vi har såklart varit hos vetrinär, men om jag nu skulle vilja ta kull på henne i framtiden så vore det bra att veta. Men jag ska inte avla på henne egentligen, men det kan vara bra att veta för säkerthetens skull.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Finns så många friska kaniner, så jag skulle säga; aldrig avla på en kanin med defekt. Ögonfel är garanterat medfödd defekt.
Jag skulle inte avla mer på mamman eller pappan heller, samt sätta "avelsförbud" på eventuella avkommor. Men jag är paranoid också ;) känns som om de finns många friska kaniner så dumt att avla på de som kan få avkommor med "fel" :).
Är det inte MF?
Menar du att ungen föddes med ögonen öppna? Isådana fall så är det en trolig Max Factor (MF) och ska absolut varken leva vidare eller avlas på. Båda föräldrarna ska också tas ur Avel då det är en oönskad genetisk defekt. Hoppas det var något annat och att du inte fått det :/
Ljustadalens kaningård
Inrullade ögonlock kan vara ärftligt, ja.
Det gäller inte Max Factor, ungen är väl normal i övrigt och typ 4 veckor gammal?
4# Ungrn är normal i övrigt ja (hon är 5 veckor). Så Max Factor är det inte. Men tack för alla svar :)
Hälsningar Amanda och kaninerna