Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1122 ggr
[Tilde]
2

Men herregud...

Detta är en dålig och oseriös uppfödare som inte bryr sig om djuren: http://www.dba.dk/kanin-dvaergkanin-3-dvaergk/id-89295471/

För er som inte förstår texten så har de separerat ungarna från mamman vid fyra veckors ålder för att mamman blev dräktig igen och blev då aggressiv mot de äldre ungarna. Så nu säljer de ungarna, 4 veckor gamla…

Snacka om att inte ta ansvar! Jag bad min sambo klaga på dem. Tyst

Storkebodas
3

Jag blir så arg när jag ser sådant! Håller med dig om att det är mycket oseriöst och oansvarigt av dem. Dessa ungar får verkligen inte en bra start i livet, kan tänka mig att de flesta dör innan de är årsgamla då de får ett mycket svagare imunförsvar.

Sedan är det riktigt dumt av dem att ta kull på en hona som är aggressiv under dräktigheten. Det är ju stor chans att det sprids vidare…

Förresten tror jag inte att man får länka till annonser här. ;)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[Tilde]
1

#1 Ja eller hur :( Förstår inte ens varför de hade honan med en hane när hon hade så små ungar! Farligt för både honan och uppenbarligen för ungarna också.

Nehe okej. Då får någon medis ta bort den då, tänkte inte på det, utan jag var så upprörd och ville dela med mig.. :P

[Jawa´s]
11

Nu vet inte jag hur bra du känner annonsören men av texten att döma så är det inte nog för att kunna dra någon slutsats huruvida det är en bra uppfödare eller inte. Det skulle likabra kunna vara så att parningen tog sig x2 och att det därför är en ny kull på g när nuvarande ungar är små, utan att det behöver ha skett en ny PARNING. Och är det så så hade jag inte agerat annorlunda än vad de gör, självklart särar man på mamma och ungar om det finns risk att ungarna blir förolyckade, oavsett hur gamla de är, annars bryter man istället mot lagen om onödigt lidande.
Att de säljs NuNu vid 4v ålder tycker jag inte heller att man kan påstå, det framkommer bara i texten att de är så gamla Nu och inte kan könsbestämmas, men vem säger att säljaren inte väntar de 2v till som behövs (om danmark har samma lag som vi med 6v vid avvänjning, det har jag ingen aning om)?

Nej jag tycker nog att man ska chilla lite med att hänga ut annonser och dylikt vilket tyvärr görs åt höger och vänster överallt, kan ju faktiskt vara missförstånd =)

[Tilde]
3

#3 Jag tycker dock att det är varje uppfödares ansvar att försäkra sig om att parningen tog genom att vänta hela tiden ut istället för att para igen "utifall". Kan en enda PARNING verkligen dela upp sig i två kullar som föds med en månads mellanrum? Har jag aldrig hört talas om… däremot vet jag att det är möjligt med dubbeldräktighet.

Jo, det framgår väldigt tydligt att de är fyra veckor gamla NU och kan därför inte könsbestmmas, men de måste säljas NU för de kan inte bo med mamman.

Det är svårt att chilla när man tänker på de stackars kaninungarna som säkert kommer att dö i förtid av för svagt immunförsvar och att uppfödarna ser så lätt på saken. Rynkar på näsan

[Tilde]
3

De har nu även lagt ut MAMMAkaninen till salu. Säger ganska mycket om dem tycker jag.

Ljusta
9

Det är ju inget i annonsen som säger att de är oansvariga och oserösa uppfödare som inte bryr sig om kaninerna. Det kan ju vara ett fall av två "honor" som gått ihop där den ena visat sig vara hane. Då har honan blivit parad igen direkt när ungarna kommit. Blev hon aggressiv mot ungarna så skulle jag också sära dem, men sälja senare såklart (men det finns inget som säger att inte ungarna säljs senare?).

Att hon säljer honan är kanske för att hon bara kunde ha en bur inne (ser ut som innekaniner) och i och med att hon blev tvungen att sära på dem så valde hon då att behålla hanen. Finns ju inget som säger att det inte gått till så?

Man ska akta sig för att döma innan man vet alla fakta tycker jag.

Ljustadalens kaningård

Helin_
1

Låter tragiskt och okunnigt. Vet att vissa har sina hanar ihop med honorna i 3 veckor på PARNING och kan ju vara så de är i de här fallet. Själv skulle jag alldrig ha en hane o hona ihop så länge med tanke på riskerna .

[Tilde]
1

#6 Jo det står att om man vill ha kaninungar så är det nu. Alltså säljer de ungarna nu. Det förekommer väldigt tydligt i annonsen.

Nej, de föder upp kaniner, vilket också förekommer. I honans annons står det att "hon har haft många fina kullar", vilket betyder att de båda var medvetna om att den andra är en hane och att de bör ha plats för båda kaninerna. Inte nog med att de säljer för unga kaninungar, de säljer också en hona som antingen är dräktig eller har nyfödda kaninungar och det tycker du alltså är ok?

Ljusta
3

#8 Nej, det står inte att de säljs nu, det står "-Så vill du ha en ultrakelig  kanin så passa på nu". Det behöver inte tolkas bokstavligt utan kan betyda att man får passa på att köpa en unge från denna kull.

Och angående att honan som säljs (hur vet du att det är mamman?) haft flera kullar står det heller inget, det står att hon "ger härliga ungar", men det betyder naturligtvis inte att hon fått massor av kullar (hon är strax 6 mån så jag tror inte hon fått massor av kullar). När man tolkar en text och spyr galla över den så kan man inte lägga in sina egna tankar i det, det kan bli så fel mot personen som skrev då.

Hon säljer också två kaniner som bor ihop vilket stöder teorin att hon gärna har sina kaniner två och två och kanske råkat få fel kön på en. Vem vet? Inte du eller jag. Lättast är ju att fråga.

Ljustadalens kaningård

[Tilde]
0

# Det är bokstavligt, de är till salu, annars hade de dessutom skrivit ett datum när de kan köpas. Och mamman ser precis likadan ut så jag tar för givet att det är mamman till dessa ungar. Plus att i annonsen med två kaniner står det att det är lejonhuvade medan ungarna är blandningar.

Såklart jag tolkar som det står i texten. Plus att det inte alls är ovanligt i Danmark med sådant vad gäller djur.

Vi har i alla fall skrivit till dem och frågat vad som händer och de har inte svarat.

Ljusta
10

Jag har fått svar, (iom att jag frågade vänligt och inte anklagande?) och hon skrev att hon efter veterinärs rekommendation särat på ungarna då mamman bet och parade sig med dem så att de skrek. De visste inte om att hon var dräktig igen (tjuvparning?) men fick en kull för några dagar sen som dött. Hon kunde inte ha kvar honan så därför säljs hon. Ungarna säljs "så småningom". I och med att Danmark har andra djurlagar än här så kan man inte jämföra med våra lagar angående att levereras tidigast vid 6 v. Hon var ingen uppfödare. Så nu vet ni det :)

Ljustadalens kaningård

[Jawa´s]
8

Man får väl hoppas att annonsören inte hänger på svenska forum. Sånt här anklagande är bara pinsamt. Och vad vill man få ut av det om inte uppmärksamhet och att folk ska tycka att man själv är en ängel? Typ "titta vilken duktig djurvän jag är och så hemskt Den Här människan är". När senast blev det ok att hänga ut folk? Skärpning. Skapade inte du en liknande tråd nyss om en djuraffär också TS?

[Tilde]
2

#11 Okej men vi skrev inte direkt "fyfan för er!" när vi skrev till dem utan undrade hur de kan sälja ungarna så tidigt och varför honan går ihop med en hane. Borde svarat på det med istället för att fega ur. Och nej, man ska heller inte här sälja ungar så tidigt!

#12 Så som ditt anklagande om min kaninavel? Pinsamt!

[Tilde]
1

Angående djuraffären så vanvårdar de sina djur, men du kanske inte bryr dig om djurens välmående. Tragiskt med sådana människor.

[Tilde]
0

Anledningen till att denna tråd skapades är för att folk ska se vad det finns för RIKTIGT oseriösa människor och starta en diskussion om detta, då såååå många klankar ner på jättefina människor som älskar kaniner, vill deras bästa och vill föda upp dessa underbara djur. Dessa människor gör inget dåligt alls, utan det är folk som i annonsen som inte bryr sig om kaninernas välmående.

Jag trodde vi alla älskar dessa djur på detta forum? Varför annars vara medlem? Då antar jag också att kaniners välmående står högt på listan över prioritet. 8-)

Annonsen kan tas bort av Medarbetare om det bryter mot någon regel.

[Jawa´s]
4

#13 Vilket anklagande om din kaninavel?^^

[Tilde]
0

#16 Trodde du skrev i min tråd om Kaffekullen, men kanske misstog mig. Ursäkat i så fall!

Tycker dock att det är väldigt otrevlig stämning i många trådar på KiF nu för tiden. T.ex. ni som klankar ner på mig för att jag försöker se till att folk sköter om sina djur. x_x So uncalled for… Folk borde bry sig mer.

[Jawa´s]
9

#17 jag har ingen aning om jag har skrivit nåt i nån kaffekull tråd^^

Jag tycker dock inte att man bryr sig mer om djur om man hänger ut folk/företag på nätet än om man väljer att inte göra det.
Jag har själv offrat mitt jobb i en djuraffär för att kunna anmäla den grova vanvården som pågick där till jordbruksverket, men jag skulle aldrig få för mig att skriva en tråd om det och "smutskasta" (och till viss del ta creds för det för jag tror faktiskt att en del handlar om det), framförallt inte innan någon är FÄLLD för djurplågeri eller liknande, allt före en dom är anklagelser och inte ok enligt min mening. Huruvida det skulle vara mer ok eller inte Efter en dom har jag inget bra svar på, men jag hade definitivt inte brytt mig lika mycket iaf.
Där bryr jag mig nog mer om Människans hälsa och oskuld i fallet, faktiskt, tills motsatsen har bevisats av polis eller linande. Djuren mår varken bättre eller sämre av en diskussion på nätet.
Tycker inte att någon har rätt att påstå saker och ting på nätet hur som helst, framförallt inte i ett öppet forum.

Det hade räckt att prata med personen det rör sig om och i värsta fall kontakta djurskyddsmyndighet eller polis, jag förstår inte vad för nytta såna här trådar har på ett forum?

Frosstis
5

#17 Jag tycker inte dom klankar ner dig.. Jag ser det som att dom försöker se det "bästa" ur denna situationen och inte dra slutsatser utan så mycket kött på benen.

Dock vill jag inte skapa någon disskuskion med dig, jag håller med dig att detta är jättehemskt men kände för att slänga in en åsikt ^^

[Tilde]
0

#19 Jag drog dock slutsatser efter det som stod i annonsen, plus att jag inte sa något elakt mot uppfödarna förutom att jag tyckte det var oansvarligt och oseriöst - vilket det faktiskt är. Så kommer folk och klagar på mig för det. Logik på högsta nivå. Tungan ute

Nåja, jag ska börja hänga lite mer på Dvärgkaniner iFokus istället, trevligare stämning (och folk?). :)

[Guldvingens]
8

#20 Ja, får man frågor man inte har några bra svar på är det klart man blir deffensiv och tycker folk är otrevliga ;) . Jag var ju en av de i kaffe-kullen och jag hade en saklig, lugn ton hela tiden. Ställde frågor och var nyfiken på vad tanken var bakom det, och fick då veta att jag skulle "mind my own buisness". Alldeles OT i denna tråd.

Skönt att Ljusta fick ett vettigt svar så att vi slipper spekulera i det blå ;) . Själv ser jag inget konstigt i att lägga ut en annons på 4 veckor gamla ungar, det har jag också gjort, att de sen inte fått flytta innan 8 veckors ålder har jag meddelat över telefon.