Eventuellt en kaninbox!
Är verkligen jätteglad just nu! Vi har nämligen en gammal kalvbox i vår ladugård och vi skall troligen bygga om den lite för att det ska bli en kaninbox, där har jag tänkt att låta ett par honor gå ihop, 5 stycken faktiskt. Jag ska iallafall prova att sätta ihop dem.
Men boxen är typ 7,5 kvadratmeter, så varje kanin får ju ungefär 1,5 kvadratmeter var. Det kommer även finnas många gömställen, flera olika ställen där höet komemr ligga, ja allt för att undvika så mycket bråk som möjligt. Men är det någon/några som absolut inte klarar av att gå med dem andra så har jag ju annan burplats åt dem.
Men hur tycker ni att det låter, är det värt ett försök?
Åldrarna på honorna kommer vid ihopsättningen vara:
2 st 3 månader
1,9 år
8 månader
1,6 år
Hälsningar Amanda och kaninerna
Min hona bor på en balkon/altan som är 12 kvadratmeter och hade som MAX haft 3 kaniner där så jag tycker 5 blir för mycket på 7,5 kvadratmeter, sen tycker jag de ska ha en någorlunda stor yta för att kunna få lite små glädjeryck på utan att behöva stöta in i varandra, men visst de går säkert att ha så som du tänkt men inget jag skulle gjort för kaninernas skull :)
Hur stort är 7,5kvm? Alltså t.ex 4x5m eller så, jag är så dålig på matte. xD
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#2 Exempelvis knappt 2x4m
Personligen skulle jag inte ha så många honor där, max 2st skulle jag ha haft. Ett kaninrevir är nämligen inte litet och alla honor vill ha varsitt, är tveksamt om den ens är stor nog att ge två honor varsitt revir.
Har pratat med min mormor och hon kommer inte ihåg måtten, men den är minst är 3x4 meter, så alltså 12 kvadratmeter, men boxen är troligen ännu större :). Men det är ännu inte bestämt exakt hur många kaniner som ska bo i den boxen med tanke på att jag inte vet om de kommer fundera
Mina belgiska jätte honor har under dec och jan gått ihop på utrymmen på 2x2m och de har funkat kanonbra. Men nu har dom fått flytta till varsina boenden då min äldsta hona är utlånad som amma och hennew bur vart tom. Så nu går den ena på 2x2 och den andra på 1, 5x1, 5m.
Har varit ute och mätt boxen, den är 14 kvadratmeter. Tänk att enligt lag får man ha 56 kaniner kaniner där, rätt sjukt egentligen. Men det kommer nog bli så att vi gör om den till en kaninbox. Där kommer MAX 5 kaniner gå. :)
#6 Låter jättebra! :) (Inte det om att så många är lagligt att ha där, såklart o.O)
#6 Då går det säkert bra. :) Sen om de funkar ihop rent kemimässigt är ju en annan sak.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
8# Ja det är ju det också, men Bella kommer gå där med sina två döttrar som ska stanna, sedan får vi se om jag kommer låta de andra två gå med dem. :)