Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 414 ggr
ninor
0

Välja rätt hem till kaninungar

Ni som har haft kaninungar, hur gör ni för att välja rätt hem till dem? Kom att tänka på detta efter att ha läst om Tildes lilla Juni..

Bland det första jag frågade eventuella köpare till mina kaninungar var om de hade kaninvana, och vad de hade att erbjuda en kanin. hur kaninen skulle bo, samt informera om att kaninen säkert tycker om att vara ute under sommaren osv. Jag känenr mig väldigt säker på att mina kaninungar fått bra hem. Alla nya ägare hade kaninvana. Två av kaninungarna kom till barnfamiljer, dock var det mamman i ena familjen som ville ha kanin och i den andra familjen var alla på det klara med att de skulle hjälpas åt. De övriga två såldes till tonåringar i min egen ålder som haft kaniner innan, den ena hade även flera stycken nu.

Men vad ska man egentligen fråga efter för att veta att kaninen kommer att få det bra? Ber ni om att få bilder och uppdateringar om kaninerna? Personligen bad jag om detta, men har bara fått bilder och uppdateringar från den ena barnfamiljen.

Suskiv
1

Magkänsla. Jag kan tänka mig att sälja till en nybörjare om magkänslan känns ok. Bla Sålde vi Sharlin till en nybörjare men mamman verkade vilja lära sig mer och intresserad och tog åt sig det jag berättade.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

ninor
1

#1 Ja jag kan också sälja till nybörjare. Nån gång har vi ju alla varit där. :-)

[Tilde]
0

Vi träffade ju alla vi sålde till och alla verkade ha ett genuint intresse, men det blev ju som det blev med det. :/

Vi lämnar över skötselråd och förslag på bra burar, foder och annat tillbehör som finns att köpa. Vi finns även här för att svara på frågor och ge tips? och råd.. Vi har också bett alla om uppdatering, men har inte fått det från någon än.. Dock fick vi komma och hälsa på en av ungarna i hennes nya hem och hon hade det riktigt bra i alla fall. Glad

ninor
0

#3 Lite läskigt att man kan få en så bra känsla av folk, och så blir det katastrof. =/ jag har jättesvårt att tro att någon av mina kaninungar skulle ha kommit till ett dåligt hem, men efter att ha läst många olika historier så blir man ju lite rädd ändå…

[_hsleiufhbtv]
1

Ska jag vara ärlig säljer jag inte gärna till okända människor. Som min nuvarande kull tex, jag vet vilka alla köparna är då alla är, för mig, välkända hoppare som hanterar sina kaniner väl. Alltså vi som håller på med hoppning har ju bra kontakt med varandra osv, och ser allas kaniner på tävlingar etc. Så det känns säkert att sälja för hoppning.

Jag hade en som ville köpa en av ungarna, h*n hade tom tingat ungen. Men när h*n kom hit och hälsade på alla bebisar hanterade h*n dom inte alls bra. Tog upp den ungen h*n hade tingat genom att lyfta den i öronen och runt bröstkorgen, och sedan fick den ligga still i h*ns famn under hela tiden. Så fort ungen gjorde ansatser till att resa sig upp och busa med dom andra bebisarna på sängen tryckte h*n ner den i famnen igen och där fick den ligga, stackarn. Så jag följde min magkänsla och nekade det köpet. Kände mig hemsk när jag föklarade anledningen till varför h*n inte fick köpa min unge längre, som att jag anklagade h*n för djurplågeri eller nåt. Men nej, jag följde min magkänsla. Hittills är kaninen inte såld heller, då h*n var den enda intresserade, men jag blir hellre sittande med en extra kanin (har burar så det räcker alltså) än att sälja den till ett hem jag inte känner mig fullt trygg med. Sad, but true.

Jag är en ganska petig köpare när det gäller kaninhanteringen, alla hanterar ju sina djur på sina sätt.. Men ja, passar inte det att hantera kaninen så som jag vill- köp kanin av någon annan och inte av mig. Det finns många kaniner som behöver hem, jag har inget emot att bli sittande med mina lite extra Glad