Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2828 ggr
Tinkelbell
2

Bygga utebur!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat skissa på min sommarbur jag ska bygga till kaninen och hans blivade kompis :)

Den ska enbart användas nu i sommar och sen så ska dom få bo inne till vintern igen :)

• Är måtten bra?
  • Ni som har uteburar, är den praktisk? Inte krånglig helt enkelt vid rengöring m.m?
  • Bör jag göra den större redan från början i alla fall?

Det är 2 dvärgvädurar som ska bo i den :) Har använt mina "paint-skills" ;)

Mvh Hela stora familjen <3

tussen12
0
  • Är måtten bra?
  • Ja, det tycker jag:)
  • Ni som har uteburar, är den praktisk? Inte krånglig helt enkelt vid rengöring m.m?
  • hm, Jag har burar inbyggda i boden, Så det kan jag inte svara på.
  • Ja, Det tycker jag. Jag skulle ha gjort den så stor som möjligt :)

en sak jag undrar, Den ska ha ben va?:)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Saffran.
0

Ser bra ut från min sida. :)

#1 Den behöver väl inga ben eftersom att den bara ska användas på sommaren? ")

tussen12
0

#2 nej men jag menar rovdjur.. Även om hon har minknät kan kaninen skrämmas ihjäl:)

Saffran.
0

#3 Jaha… Du tänker så. Då är det nog smart att ha ben. ^^

Helin_
0

För enklare rengöring kan jag rekomendera ben på buren så att man får under en skottkärra. Sedan är de bra om man kan öppna bodelarna framifrån för att lättare rengöra. Sen när du endå håller på så kan du isolera botten med frigolit så har du en bir som går att använda året om ifall du skulle vilja de i framtiden o så blir den lättare att sälja om du skulle vilja bli av med den sedan.

sfut
0

Är den tänkt som betesbur eller som en vanlig utebur på ben?

• Är måtten bra?

Personligen skulle jag göra den bredare, minst 70 men om det är en betesbur 100 cm djup. Annars verkar måtten bra. Gör man den djupare kan borummen vara tio cm smalare utan problem.

Är det en betesbur verkar den bra, dock är det fördelaktigt om man kan öppna på sidan för städning av borummen. 70 är ganska djupt att böja sig ner för att städa. Handtag är att föredra för att kunna flytta den enklare.

Är den tänkt att vara på ben skulle jag ha dörrar på alla rum, för att lätt kunna städa och komma åt kaninerna.

Ju större desto bättre men gör den inte för tung. Särskilt en betesbur ska vara lätt att flytta så inte större än 2x1 meter.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Tinkelbell
0

Ja den kommer ha ben! Glömde rita med pga jag inte hade bestämt om höjd. Men att få under en skottkärra var en bra ide! bra mått för höjden på benen :)

Men det är bara en vanlig bur! De kommer ha en Hage de får vara i annars och om det skulle vara väldigt ruskigt ute så kommer de ha sina inneburar fortfarande så de kan få komma in :)

Men handtag hade jag inte ens tänkt på! Tack :)

summan:

• Lägga till handtag
  • kan lika gärna göra den större
  • göra dörrar

En fråga till!

om jag ändå isolerar den, räcker det med bara botten eller ska man isolera väggar och tak också? Och vad är att föredra, vanlig isolering eller frigolit?

Helin_
0

Vanlig isolering ska du inte ha. De använder man bara när man bygger uppvärmda utrymmen. Frigolit är jätte bra o de duger gott och väl att bara isolera botten sålänge de inte är drag i bodelarna. Då bör draget åtgärdas. Att isolera hela buren tycker jag är onödigt då de lätt blir tvärt emot vad man har tänkt sig o kan få kylskåpseffekt istället eftersom kaniner spar sin värme och inte avger den på samma sätt som tex höns och människor.tänk på att ha en ordentlig lutning på taket. Är de ingen lutning då rinner de in vatten till kaninen hur mycke takpapp eller plåt du än använder.ett annat tips? är att ha nät i båder golv.tak och väggar så att man kan låta kaninerna välja själva när dom vill vara ute i rastgården. Bra eftersom kaniner ofta är aktiva tidigt på morgonen innan dom flesta hunnit ur sängen.

tussen12
0

Nej, Jag tycker inte du ska isolera den.

Isolering= Fukt.

Kaninern klarar sig bra utan isolering. Bara att fylla med lite halm så blir det bra

tussen12
0

Dessutom såg jag nu att det skulle vara en sommarbur,

Nej onödigt att isolera den då.

Helin_
0

Enligt jordbruksverket så ska botten på en bur vara isolerad. Om ts nu skulle hilja använda buren även på vintern någon gång så skulle de ju vara tråkigt att hon inte isolerade botten när hon ändå höll på. Kostar inte mycke o är inte jätte mycke extrajobb för att få en bur som funkar året runt och som blir lättare att sälja sedan om de skulle bli aktuellt.

iWontBite
0

Har aldrig varit med om eller hört om en kanin som.blivit ihjälskrämd, tror det mest är en myt som.kommer från något enstaka fall :/ Iaf ville jag bara kommentera på att jag tror inte det är så bra att sätta sitthyllan inne i bodelen, det tar änna bort meningen med sitthyllan som utkiksplatss :P

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[RC1393]
0

#11 Var har du sett det? Har läst igenom paragraferna nu bara för den sakens skull och ser inte att det står att man måste isolera botten. Många tusen kaninägare i sverige bryter mot lagen i så fall, däribland jag och jag har aldrig ens hör talas om det. Är det inte bara en rekommendation?

Edit: Läste deras skötselråd och där stod det att man till exempel isolera botten med frigolig, däremot i föreskifterna om skötsel osv (allst det som är lagen) stod det inget om isolering.

Pelzi
0

har aldrig isolera mina burar på vintern fastän det blir 30 minus här upe ibland och mina har klarat sig gott och väl med halm på vintern som isolering

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Tinkelbell
0

Jag antar att om man har halm nästan från topp till tå som dom kan "boa" in sig i så räcker det som isolering också?

det blir ju bara en sommarbur så vi får se när vi väl håller på att bygga :)

Och självklart blir det lutat tak!

Helin_
0

Läs om. Har alldrig sagt att de är lag på isolerad botten.

[RC1393]
0

#16 "Enligt jordbruksverket så ska botten på en bur vara isolerad"

Helin_
0

Står inget om att de är lag på de i den meningen

[RC1393]
0

Så SKA, det uppfattar jag som att det är ett lagkrav.

bustjejen
0

Det är lag på att botten ska vara upphöjd från marken, men inget om att botten måste vara isolerad. Däremot tolkar jag det som att man kan höja upp buren med isolering i botten, istället för med ben.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

Pelzi
0

Utomhusvistelse

Det är tillåtet att ha kaniner i bur utomhus även under den kalla årstiden. Vintertid måste buren vara upphöjd från marken för att kyla inte ska tränga upp underifrån. Du kan till exempel isolera burens botten med hjälp av ett tjockt lager frigolit.

Om kaniner hålls i ett utrymme där det är kallare än 0°C måste du ge dem uppvärmt dricksvatten minst två gånger per dygn.

så här står det från jordbruksverkets hemsida

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[_hsleiufhbtv]
0

Men lagen om ben på buren gäller väl inte vid betetsburar?

tussen12
0

#22 på vintern får kaninen inte bo dyngnet runt i en betesbur, Men på dan får den såklart vara där:)

Men nej, Den lagen gäller inte betesburar.Skrattande