Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 524 ggr
Mita75
2

Ålder på hane vid parning?

Har tänkt att para vår lilla tös nu i vår.. det är en liten dvärgkanin. Har två potentiella pappor - men har en liten fundering kring ålder på pappan innan jag bestämmer. Båda är dvärgkaniner med lejonman i sig (precis som vår tös). Den ene är tre år och den andre sju. Treåringen har aldirg parats förut, sjuåringen har blivit pappa till flera kullar - senast i fjol då han blev pappa till sju friska och glada bebisar.. Tycker dock att det låter lite gammalt?! Eller vad tror ni?

KaterinaPetrova
0

Ålder på hanen spelar ingen roll brukar många säga. Många uppfödare tar dock ut sina hanar från aveln när de är 4-5 år, och låter dem sedan så i "pension".
Skulle jag välja så skulle jag para henne med den yngsta om det nu finns några risker..

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

[RC1393]
0

Risken finns att äldre hanar inte har lika bra sperma och ger färre ungar (risk för en ensam unge som fastnar). Finns fler risker också, men vilka det var kommer jag dessvärre inte på just nu då det var länge sedan jag läste om det :S

Mita75
0

Tack för svar.. :) Kom på en kanske dum fråga.. Brukar man betala ägaren till hanen något efter hanens fullgjorda arbete.. :P

Alvirpo
0

#3 nu vet inte jag så noga men jag vet att vissa tar betalt för typ ska vi säga 100kr per levande unge vid 5 veckors ålder? tror det brukar vara nåt sånt iallafall:)

Zvintos
0

#3: Det är väldigt individuellt och något man då brukar göra upp sinsemellan. Glad

Mita75
0

Oki.. Tänkte om det var nån oskriven "lag".. Så man inte gör bort sig alldeles.. :)