Vad är det för fel?
Behöver skriva av mig lite och förhoppningsvis kanske någon vet vad problemet är.
Jag har en kull på 5 kaninungar just nu, de är 4 veckor imorgon. En av ungarna tycks ha problem med ögonen, det började redan när den var 2 veckor. Då stack dess hår in i ögat och det blev såklart irriterat. Men med lite fix och trix fcik vi bort allt hår som stack in i ögonen och det blev helt okej efter det. Men när den blev 3 veckor så började ögonen och nosen rinna, vi bestämde oss för att avvakta till nästa dag och om det inte blev bättre skulle vi kontakta vetrinär. Jag tvättade med koksaltlösning och dagen därpå blev det bättre, eller ögonen rann lite lätt, så jag fortsatte tvätta med koksaltlösning. Det blev bättre för var dag och försvann nästan helt. Men idag så var det ena ögat helt okej, men det andra ögat rann väldigt mycket och det öligger även någon form av grå "hinna" över halva ögat och det rinner och har sig. Jag har tvättat med koksaltlösning 3 ggr idag och ser hur det ser ut imorgon. Ser vi ingen förbättring tills på måndag så blir det vetten. Men vad kan det vara för fel på ögat tror ni? Hon är pigg och äter normalt, inga tecken på diareé och hon är ren vid rumpa och kön.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Märker ni om kaninen verkar se normalt? Tänkte om kaninen ev. var blind eller något sånt?
Jag tänkte också på blindhet när du nämnde en grå hinna..
1 och 2, jag kollade till dem nyss (har gått ca 6 timmar sedan jag var där) och då fanns inte hinnan längre och ögat rann inte ett dugg.
Den grå hinnan kan tyda på någon skada i ögat, men inte så troligt att det är det om det varit problem med båda ögonen.. Ingen aning om vad det kan vara annars förutom starr.. Men vet inte alls hur pass vanligt/ovanligt det är på så små..
kan ju vara hornhinnan som är skadad eller nåt liknade.
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Jag fick svar från en tjej på ett annat forum att vid ögoninfektion och stress kan en det bli en synlig hinna.
Har hört från flera olika håll att Nosematos kan ge grumliga ögon på ungar. Vet inte om det är ett envist rykte eller om det stämmer.
Vet ni inte vad Nosematos är, googla ;)
På ett annat forum så var det någon som sa att det kanske kan vara nosematos, så jag sitter och är lite uppskrämd just nu. Men jag har inte riktigt helt koll på nosematos, smittas det och isåfall hur? Är det troligt att mamman och de andra ungarna blir smittade? Jag har även 2 andra kaniner som bor ute, kan de bli smittade.
Jag lär ju inte kunna sova inatt. :/
#8 Jag är inget proffs på kaninsjukdomar… Men som jag har förstått det så kan honor föra över det till sina ungar. OM ungen har nosematos så bör det ju vara mamman som smittat den.
Det finns ett enkelt blodprov som kan påvisa nosematos (hos honan) men det är dyrt och inte helt tillförlitligt som jag förstått det.
Den gråa hinnan var tillbaka idag, ögonen rann lite och hon är hängig. Så det blir nog vetten.
#9 honan kan föra över nosematos till ungarna så det stämmer :) #10 se till att få gjort ett nosematosprov, så att du ev kan utesluta det. Fick dom tipsen när Siri var dålig, att testa med små förändringar och liksom hela tiden kunna utsluta saker. Och det hade ju varit skönt för er att kunna utesluta NM även om provsvaren inte alltid är helt tillförlitliga. Håller tummar och tassar för den lille! ❤
det finns ögonlock som ibland viker sig innåt ögat. Det går att pilla tillbax men så fort kaninen varit ett tag så brukar det vika in sig i ögat igen.
Detta ger en riktigt irritation i ögat då fransen ligger och ständigt skaver. Det blir då en grå "fläck" i ögat. Det är en skada på ögat som har blivit. Troligen nedsatt syn och bestående skador.
De kan ju leva med det om nu ögonfransen lägger sig tillrätta. men behöver tillsyn så inga inflammationer uppstår eller ögonskadan ger andra problem. En kanin att behålla själv med andra o0ch inte sälja till nån som inte har koll..
tips? på bra ögonsalva finns om kaninen har lindrigt inflammerat öga.. Skicka ett PM eller mail isf..
Mvh johanna
Fast nosen brukar ju inte rinna då….
Kollat tänderna?
12 och 13# Okej, jag har kollat tänderna, de ser helt normala ut.
Va bra :-)
men verkar ögonlocket vända sig inåt hela tiden så ögonfransarna ligger mot ögat mycket?
/Johanna
15# ska kolla snart.