Orolig inför kastrering...
Willow och Charlie ska få en till kull nu i vår och jag planerar sedan att kastrera Willow i maj, så han kan bo inomhus efter operationen. Pengarna från de sålda ungarna ska gå till kastreringen och sådant som behövs inför den. :)
Jag är dock orolig för riskerna… att han inte skulle vakna upp, att hans personlighet ändras (han är i princip världens goaste kanin nu), att såret blir infekterat, osv..
Hur stora är egentligen såna risker?
Svätter han inne? :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Var tänkte du kastrera honom? Jag rekommenderar att du åker över till Skåne, och kastrerad honom på fågelkliniken i hjärup (5 min från Lund), där kastrerade jag min pojk och veterinärerna där är ju bland dom bästa i Sverige på just kaniner. De flesta kaniner blir väldigt mysiga och en del ganska kelsjuka efter kastrering :)
#1 Svätter? Skvätter? :)
#2 Hade tänkt att åka till en klinik i närheten där några bekanta brukar ta sin hund, men det är inte helt bestämt än. Jag har fått tips? om fågelkliniken, men jag tycker det blir så omständligt att åka så långt, betala för resa + kastrering och sedan åka hem "den långa vägen" igen liksom. :/ Men ska fundera på saken!
Jo det har jag hört :) Men läste om någon enstaka som blev sur och elak efteråt. 
#3 Ja det är klart, det är en bit. Men det är värt det kan jag lova, visst, jag var så extremt nervös trots att jag vet att min pojke var i goda händer där. Men när dom tog emot honom på morgonen satte dom in honom i ett rum med lite hö, vatten och en filt. Där satt han tills han var lugn och det var riskfritt att söva honom. (stress + narkos är inte bra) Sen kastrerades han och dom ringde mig direkt och berättade att allt gått bra och att han varit lugn och haft en jämn rytm under hela operationen :)
Ja har också hört om några som blivit sura, men risken för det är ju inte så stor så jag tror det kommer gå bra :)
#4 Det låter bra :) Jag ska höra lite med ställen här i Danmark, men annars blir det nog den kliniken! Minns du vad det kostade?
Mjo.. :/ Har svårt att tro att gullungen Willow blir en surgubbe efteråt xD
#5 590:- för allting, och då får man med smärtstillande, sprutor till det, en större spruta med "slang" för att använda till Critical Care (dom brukar ju inte vilja äta när dom nyligen kastrerats tyvärr), lite Critical care och lite oxbowpellets. Så det är fruktansvärt billigt tycker jag! För en sådan otrolig kompetens, och sen för allt man får till.
Sen får man ju alla papper och sådär till också!
Haha ja precis xD
Skvätter kiss :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Kastrerat alla mina hanar här var jag bor, finns bara en veterinär klinik här och den är inte den bästa men trotts de så har alla mina 3 hanar klarat sig fint, Tror inte de är så stor risk att såren ska bli infekterade och speciellt inte med kunniga veterinärer, men jag hade bara tidnigar i buren tills såret hade läkt helt om jag inte minns fel men tror jag kan ha haft ett speciellt spårn också som har rätt så stora träflisor eller hur man ska beskriva så de skulle suga upp kisset men ändå inte kunna fastna i såret :)
Minns inte så mycket av dom 2första men min pojk jag har nu blev de knappt någon förändring på förutom att han slutade kissa i soffan/sängen blev rumsren dock äter han sitt bajs i sängen och kan missa nån men hellre de än flera 100 runt i golvet,haha. Innan kastrerinen skulle han äta exakt allt, nästan så att han tänkte äta kött! så de minskade till en viss del, lugnare blev han också men inte så jätte mycket utan de kommer och går så de kanske inte har med kastreringen att göra men helt klart mysigare blev han :)
#6 Oj, det var ju superbilligt faktiskt! Får seriöst överväga den kliniken :) Har de en hemsida eller liknande?
#7 Nej, det gör han inte. Han är faktiskt ganska rumsren, kissar endast i buren och bajsar där med (några pluttar hamnar utanför ibland när han springer runt, men det gör inget). Han ska kastreras för vi vill att han ska kunna bo ihop med Charlie igen. De älskar varandra :) haha
#8 Ja det är sant. Vi kommer nog att ha tidningar i buren också, även i toaletten (tror jag), utifall. Kul att han fick förbättrat beteende! Willow kan vara ganska "nej, jag vill inte bli upplockad!", kan sådan ändras så han blir lugnare? Han är jättelugn i famnen och pussas massor, men det är just när man ska ta tag i honom som han inte vill. xD
#9 http://fagelkliniken.se/
Rekommenderas starkt!
#10 Tack!! :) Ska prata med Mads om det och ge som förslag. ^^
#9 Ingenaning faktiskt, kan vara att han tycker de är läskigt att bli upplyft så de kanske är mera en sak man behöver träna på men oftast blir de lugnare av kastrering så om du har tur så blir han lättare att lyfta upp :)
jag var oxå orolig att temperamentet skulle förändras och det har det till viss de.
Han är inte lika energisk och hetsig som förrut utan tar det mest chill, men istället har han blivit världens kelgris!
jag hoppas han behåller sin fart och energi sen när han får komma ut och springa/hoppa.
Men just nu är han en gosig soffpotatis.
De sa till mig att det är mycket mycket sällan det sket förändringar i beteendet till det negativa.
Och är kaninen fullt frisk är det sällan det händer någonting som gör att den inte vaknar upp, då skulle det vara något medfött/dolt fel.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#12 Mjo antar det. Han har blivit lättare nu än han var i början i alla fall :) Får väl fortsätta att öva på det, men hoppas också kastreringen hjälper lite! 
#13 Soffpotatis är helt ok enligt mig, bara inte glädjeskutten försvinner.
Sant, men såklart oroar man sig alltid vad gäller sövning. Skulle faktiskt känna mig tryggare hos svenskar än danskar då den danska sjukvården (för människor alltså) är så himla nonchalant och dålig av min erfarenhet.
Kastrerade 9 st hanar i olika åldrar förra året och hade inga som helst problem med någon av dem.
Lite trötta när de kom hem men började ganska snart äta och dagen efter har alla varit som vanligt och idag bor dem med egna flickvänner i sina nya hem.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Min kanin var världens goaste, nu är han nästan lika dan bara lite tröttare o pytte lite skyggare men han är fortfarande jättego!!!! =)
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"