Hur "fick" du din kanin?
När jag hade kanin fick jag honom av några vi kände som inte kunde ha kvar honom pga allergi. Han skulle ha avlivats om han inte kommit hit… 
Så hur fick/köpte du din kanin?
Köpte du av uppfödare, djuraffär eller i vårt fall allergi?
Tyvärr är Elvis död nu sedan några år tillbaka.
Min vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/
Mvh Linnea
Jag fick den av en vän till en vän, som skulle flytta och kaninen skulle avlivas om den inte fick ett hem inom ett par dagar.. Trots att det är många år sedan så minns jag honom väldigt tydligt.
Köpt från uppfödare ;P
*Edit, läste fel i rubriken (a)* Lisen köpte min kompis från djuraffär, eftersom att hennes mamma är allergisk så hade de kaninen här som sällskap till min hoppsan. Med åren har hon glömt bort henne och hon är mer eller mindre "min" Mando köpte jag från uppfödare, mamma och pappa tyckte att jag tog så bra hand om de andra så att jag skulle få utöka flocken. Envis föddes här efter att Lisen och Mando hade parats då vi trodde att Mando var en hona. Jag föll pladask för Elvis kaxighet i kullen och han fick stanna. Coco tog jag som omplacering. Min gudmor skickade en länk om honom på Facebook och jag blev kär. Carmen kommer också från uppfödare. När jag såg planeringen så visste jag att jag ville ha en nin från den. Efter lite tjat på mamma och pappa så fixade det sig och mitt fluff flyttade hit. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Köpte min nuvarande kanin på en kaninutställning i november förra året. Han är en Belgisk hare på 8 månader och 4-årige sonen har döpt honom till Nasse. Fastnade för haren dels för att de är väldigt vackra och lite udda. Jag vill pyssla med utställning och ställde ut förra helgen, tyvärr hade han lite låg vikt, men jag har fått massor av tips? och hoppas han lägger på hullet inför nästa. //Linda
Tiger köpte jag från brantas gård i halland och fick honom hitskjutsad ca 100mil.
Elsa mötte jag upp uppfödaren utanför ortens djurpark och Ike hämtade jag hos samma uppfödare :)
Gamla Mimmi är en längre historia. Var på ica och tjatade om att få en ny kanin efter att våra tyvärr blivit gamla och dött. Kvinnan bakom oss i kön sa att hon hade en som vi kunde få och veckan därpå åkte vi och hämtade en smällfet, rädd och aggressiv hona. Nu är hon smal och jättesnäll och trevlig, lite sur ibland men det får man räkna med efter hur hon haft det. Det är nu 4år sedan, 5år nästa vinter :)
Pelle; köptes i djuraffär när jag va 8 år. Fick honom sommaren 97, en helt otrolig hoppkanin.
Jocke (aka Totten); Fick vi gratis efter att Pelle blev ihjälbiten av en hund sommaren 98
Molly; Köptes i djuraffär 2001 någon månad efter att Jocke dog.
Snuttan; en kaninbäbis (vildkanin) som en person fångat vid ca 4-5 v ålder som jag inte lyckades hålla vid liv. Hon klarade sig endast 3 dagar hos mig.
Snövit; köptes för 20 kr på landet, tovig och eländig som blev sällskap till min mammas kanin Sötnos. (typ 00-02)
Sötnos; Mammas kanin som hon skulle vara kaninvakt åt som aldrig hämtades igen. (typ 99/00-02 hade vi henne men hon va ca 5 år när hon dog)
Robin; sparade jag pengar till själv och köpte från djuraffär i Januari 2004, några månader efter att Molly dog) Alltså 9 år nu och haft ett riktigt tufft 2012 men är på topp igen. =)
Ciara och Cäzzie; fick från en bekant som inte klarade av att ta hand om dom och innan det från en vän till min mamma. Ciara dog 2011 pga en råtta som tagit sig in i buren. Cäzzie är snart 5 år med sjukdomen pasteurella.
Rozie; köpt från privatperson 2010.
Av de jag har nu:
Albin = omplacering, skulle förmodligen avlivats om de inte kunde få honom omplacerad.
Ella = Var sugen på en dvv rex efter att min älskade Gruff gått bort. En vän till mig hade Ella tillsalu och föll för henne <3
Smilla = Såg jag hos mamma när hon var runt 3 dagar gammal, och föll för henne direkt, och sa "om det är en hona, ska jag ha henne" och det var det med ^^, Så när hon var runt 7,5-8 veckor gammal flyttade hon hit.
Flizan = Hade fått tagit bort min älskade Joker, 1 vecka efter det föddes Flizan med 3 syskon. Joker är farfar till henne, så ville gärna ha en från den kullen och valet föll på Flizan <3
Viola = Skulle igentligen inte haft fler kaniner, men sedan fick mamma en kull med 3 blå kaniner och en blå/gul japan, men den hann bli tingad så blev Viola då jag ville ha en hona, de var 2 bröder och 2 systrar i kullen :) Och jag hade velat ha en blå kanin länge, och nu har jag 2 hihi :)
Har haft många fler kaniner, så orkar inte rabbla upp alla, men detta är dem jag har nu :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Första kaninen: Jag var 3-4 år och mina föräldrar hade precis skilt sig. Mamma ville ha en kanin vilket hon var uppväxt med, så hon ringde runt till uppfödare och vips fick vi hem lilla Drutten; en blå hermelin som blev 11 år.
Min första egna: Köpte honom i November förra året. Hade nyligen flyttat hemifrån och ville ha sällskap. Hittade honom på blocket.
Andra egna: Planerade kaninungar, så skaffade en hona. Hittade även henne på blocket.
Tredje: Resultatet av kanin 1 och 2, dvs deras kaninunge. ;-)
Min familjs två första kaniner fick vi av bekanta som inte kunde ta hand om dom. Mamma försökte rehabillitera dom men droppen gick när min lillebror tagit sig in i deras inhägnad för att ge dom mat (Han var 8) och dom oprovocerat attakerade honom och bet hål i varje lilla hudbit de kunde få tag på. Då bestämde mamma att dom fick vandra vidare till livet på andra sidan
Min första egna kanin Daisy var resultatet av en hare som hade charmat min mors väns kanin och 30 dagar senare kom Daisy till världen.
Min nuvarande kanin köpte jag av uppfödare.
Min kommande kanin är omplacering.
Det var såhär att min kompis hade köpt kanin, och min pappa tyckte den var jätte söt, men han sa nej när jag frågade sen senare på dagen så hade han sökt på blocket och hittat en uppförade med världens sötaste kanin ungar i närheten kanse 4 mil bort?
I alla fall det var av en uppförade och så åkte vi och köpte mitt lilla bus frö, så allt är min kompis förkänst ;)
Tindra (viltgul manteltecknad Dvv/Lejonhuvad) är min första kanin och jag köpte henne sommaren 2006. Jag hade länge velat ha en kanin och min pappa överasskade mig genom att vi åkte till en uppfödare i Enköping på min födelsedag och jag fick välja en kaninunge ur hennes kull. Innan det hade pappa köpt en jättefin tvåvåningsbur som fick bli Tindras bur tills den ruttnade och vi byggde en ny. (Hade buren i ca 4 år). Nu bor hon i en stor kraftig bur på 200*70*60cm. Hopptävlade henne i 3 år. Nu är hon pensionerad haha :-)
Groszek (manteltecknad Fransk Vädur) skulle jag bara passa åt en kvinna i Stockholm i 2 veckor, efter 2 veckor kom hon aldrig och hon hörde inte heller av sig. 1 månad senare skrev hon att jag skulle behålla honom. Tur var att jag blev kär i honom redan första tagen haha. Fick honom ''officiellt'' 2008. Groszek flyttade dock till en familj med ett eget stall (han bor i en egen box) då jag inte kunde ha så många kaniner när jag skulle börja gymnasiet.
Stampe (viltblå hermelinblandning) hittade min lärare ute i skogen när han och hans elever var på utedag. Han var rädd och jättesmal så han gav Stampe till mig (eftersom jag hade kaniner hemma och lediga burar) så gav jag honom mat och ett hem. Hittade aldrig Stampes ägare så jag gav upp och lät honom bo hos mig. Sålde honom samtidigt som Groszek då jag ville att han skulle komma till ett hem där någon hade mer tid för kaninerna.
Askungen (Vit blåögd dvärgvädur) köpte jag av Trasdockanz kaniner för bara någon vecka sen. Hon är världens underbaraste kanin och vill vara med vart jag än går. Skulle egentligen bara titta på kaninerna när jag var hos henne men föll direkt för Askungen och fick med henne hem. Hon kommer bli min första renrasiga avelshona. Tindra fick några kullar till hoppning men nu ska jag satsa på vit blåögd dvv :)
Har även haft ungar som jag sparat från Tindras 2 kullar men som jag senare sålde då jag skulle börja satsa på plugget (Tindra var den enda kaninen jag själv behöll, kände att de andra kaninerna förtjänade mer tid). Nu när jag är klar med skolan så ska jag börja med kaniner igen och aldrig sluta! :-)
Bella
Henne köpte jag oktober 2011, jag hade redan innan skaffat en kaninhane och när min kompis fick kaninungar ville jag också ha, så då (med lite tjat) fick jag köpa Bella. Hon har dessutom en kull på 5 bebisar just nu, det är hennes 3:e kull.
Vilda
Vilda köptes ganska snabbt och oväntat, jag såg henne på annons i augusti 2012 och blev dökär. Så med lite övertalning fick jag köpa min lilla prinsessa.
Neo
Neo träffade jag för första gången på en utställning, jag fick hälsa på honom och hålla lite i honom och jag visste att han SKA bli min. Men han var inte tillsalu då, men ungefär 1 månad senare kontaktade uppfödaren mig och frågade om jag villa ha honom. Så jag frågade och fick ett ja, så då fick jag köpa honom och det ångrar jag inte ett dugg. Han är min lilla älskling <3
Hälsningar Amanda och kaninerna
Min 4 första kaniner som jag hade när jag var liten köpte vi från djuraffär då jag och min bror ville ha djur men inte fick pga allergi men tillslut fick vi kaniner då de kunde va ute men sen märkte vi att min bonus pappa inte var allergisk mot kaniner och de kunde va inne.
Efter några år ville jag ha kanin igen så började söka lite smått då jag inte var säker, ville ha en svart eller vit men fanns inge jag va intresserad av men sen sa en kompis till mig att hennes kusin (även en bekant till mig) hade fått kanin ungar och att de fanns en vit så sa att jag var intresserad av den och skulle då ha den på prov en vecka men han var så söt så behöll honom. Han (snuttis) fick 2 kullar och från den andra kullen fanns vivas i och behöll henne då.
Innan jag skaffade snuttis fick jag upp ögonen för jätte rasen men min mor och en gammal kompis tyckte de var en dålig idé -.- (något jag ångrar att jag lyssnade på) men visste inte att de var så lätta att få tag på (var ganska trög) så sket i de, efter jag skaffade snuttis så sa kompisen att hon var intresserad av en tysk jättescheck och blev att hon skaffade en -.-!! men efter något år bestämde jag mig och skaffade min bj som jag tyvärr bara fick ett år med.
Dior - köpte jag från uppfödare som kelkanin till mina barn.
Yoda köpte jag från en oseriösuppfödare som MIN kanin.
Ludde köpte jag från en uppfödare för att ha som utställningskanin.
Ture hittade vi vanvårdad på blocket, hämtade hem honom.
Solaris och Drulle är egenuppfödda.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag köpte Kanin när Arken Zoo öppnade här i Skellefteå och hade ett jättebra öppningserbjudande. Jag höll på att dö av sötchock när jag såg honom och kunde inte tänka mig att fara hem utan honom. Jag hade inte planerat att köpa vare sig varor eller något djur, men kom hem med både kanin och bur. ^^ Han är ett impulsköp men jag har aldrig ångrat en sekund.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hade bara Kiara som sommarkanin men när jag fick veta att jag skulle operera ryggen så tyckte mamma att vi skulle behålla henne. Jag ville absolut inte lämna tillbaka henne, var kär. Sen köpte vi henne för en stor peng och hon bor här än i dag :) Kaninliv.bloggo.nu
köpte mina två på djuraffär
Den äldsta fick jag. (Avliden)
Den näst äldsta köpte jag på djuraffär
och dem två andra på en privat gårdsbutik utanför stan 
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Köpte mina första kaniner av en uppfödare.
Första kaninen Sotis fick jag av en kompis -99 tror jag det var, han var en fin svartfärgad jätteblandning, han blev ca 6-7 år.
Andra kaninen var en Zobelsiames Dvv som hette Sniff som jag köpte på dåvarande djurbutik -99 eller -00, världens myskanin som kunde springa lös på gården utan att smita och hälsade på alla. Han blev ca 5-6 år.
Tredje kaninen hette Ninni och var en madagaskar.
Kommer sedan inte ihåg ordningen helt korrekt då jag haft så många djur men jag tror ordningen blev bra. Men jag kommer ihåg de flesta hur de såg ut XD
Gc viltkanel fuchs dvv
Ginger viltkanel fuchs dvv
Pongo dalmatiner rex
Bianca dalmatiner rex
Tyra Gul/svart japantecknad Holländare
Fia manteltecknad isabella dvv
Tuss svart dvv.
Fossingen Vit blåögd
Gandalf blå wienertecknad lejonhuvad kanin
Dante svart hermelin
Sephiroth blå zobel
Benjamin Madagaskar lejonhuvad dvv
Gizmo Lejonhuvad dvv gul/svart japantecknad
Tror det var alla XD
Gick in i en djuraffär och blev förälskad i en liten fluffboll men hade tyvärr inte pengar till att köpa honom just då så min kompis köpte honom till mig i tidig julklapp ^^,
Bästa julklappen :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Elvis-Allan: Hittekanin :)
Jag var ute och gick med min katt i sele.. Såg en kanin ligga och sola på gräsmattan framför en villa. Trodde det var deras kanin som rymt men det var det icke. Tydligen hade den hoppat där till och från hela sommaren.
Fångade in honom, fick låna bur till en början och sen fick han bo på min balkong. Han var grymt social och snäll vilket förvånade mig, trodde ju att han skulle ha blivit ganska förvildad av sin äventyrssommar. Polisanmälde och satte upp lappar men ingen ägare hörde av sig. I oktober nån gång fick jag hem "adoptionspapper" eftersom polisnmälan varit aktiv i 3 månader utan resultat.
Så nu är Elvis-Allan fått bli min balkongkanin permanent :)
Hade inga planer alls på att skaffa fler djur. Har redan ett akvarium och 2 katter här hemma. Men vad gör man.. han charmade sig ju in totalt.
(Bilden: Så här såg han ut när han kom hem till mig, solblekt efter att ha hoppat ute hela sommaren, nu för tiden är han dock vackert kolsvart ;))
Petrova: Köpte henne från en uppfödare i närheten i höstas.
Casanova: Köpte honom i somras av en privatperson, tillsammans med hans syster som idag inte finns kvar hos oss längre. Båda är 11-9 månader :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska.