Frågor innan jag köper mina kaniner.
Jag väntar på två kaniner till våren och har börjat planera uteplatsen efter dem, och byggandet av en innebur.
Mina frågor är kanske lite konstiga, men jag har bara haft katter, och dom är väldigt egoistiska och egensinnade små djur :)
1.Huset i inneburen där kaninen kan dra sig undan, sova och vara ifred. Behöver två kaniner, två hus/sovplatser? Eller delar dom "säng" :)
2.Samma fråga som ovan, delar kaniner toalett?
3.Hur gör ni när ni gräver ned nät vid uteburen, så ingen räv ex. kan ta sig in. Finns det någon sida med bilder, där man ser hur man gräver ned nätet bäst.
4.Om jag tänkt ställa inneburen på en lågt bord, max 40 cm högt. Hur gör ni som har en bur på ben? Lyfter ni ut kaninen varje gång. Eller ex. en mini trappa/stege anpassat efter kaninen storlek och bredd självklart? Eller är det lite riskabelt?
5. Hur gömmer ni sladdar och annat farligt hemma?
1. Jag skulle vilja säga att det dels beror på hur stor buren är. Ju mindre bur, desto mer eget utrymme behöver dem. Men av egen erfarenhet håller sig kaninerna gärna till varandra, dvs sover bredvid varandra etc.
2. Mina delar. De hade från början varsin men de använde båda två så till slut tog jag bort en. Beror också på hur stor toaletten är.
3. - (har ej utekaniner)
4. De kan säkert hoppa ut, men in blir nog värre. En trappa borde funka fint sålänge den är stabil och står på sin plats.
4. Har inget bra tips? på det tyvärr. Mina kaniner har bitit sönder 4 laddare till min dator under ca ett halvår…
1. Man bör ha minst 2 hus/utrymmen till 2 kaniner, för att de ska kunna välja om de vill vara tsm eller inte :)
2. De kan göra det ja, mina 2 bajsar i samma hörna, har dock inget toalätt till dem.
3. Mina är bara i Hage under uppsyn och aldrig på natten, så har inget nedgrävt så vågar ej svara på det.
4. Stege/"trappa" är bra för dem. Mina bär jag ut till hagen men ska ev bygga Hage till Ellas bur som är ute, och då blir det stege/"trappa" :)
5. Har henne i ett rum där det inte är sladdar, den enda innekanin jag har. Men sladdslydd är bra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
TACK Nicole och Frida :) Bra svar!
Fortsätter med en till fråga. Jag har inte så värst bra djurbutiker kring min stad. Finns det någon tråd här inne med bra länkar till webshoppar? eller kan ni tipsa mig om någon?
#3 Zooplus.dk är toppen tycker jag :) Och även animal.se :P
Beroende på vad du ska ha.
Teddytassen & gnagarboden är med bra :P
Är zooplus.dk och .se och .com samma sak?
Menar att jag läste här inne att när någon beställt från zooplus i tyskland, skickades varorna i dåliga förpackningar/emballage. Tänkte zooplus kanske har flera lager, och alla packar ju olika i olika länder :)
#5 Ja fast dk och com har bättre utbud än .se :)
Jag har beställt därifrån, min lillasyster med, var inga problem :=D
Beställde från DK då :)
Jätte bra feedback :)
Tittar på http://www.gnagarboden.se/sjograsboll-p-151-c-392.aspx och är hel tokig i att virka nu omkvällarna, tänker att det där kan man pyssla ihop egna leksaker. Är garn uppskattat av kaniner? Eller ska man försöka fläta leksaker som sidan visar. Jag är händig, men vill inte välja fel material :)
Här hemma uppskatas tunnlar, grenar och gömt godis eller i toarullar mer än tygleksaker och bollar 
#7, Garn är inte så bra då det kan knasa sig i kaninens mage om de äter upp det :)
Sjögräsbollen och de andra små sakerna gnagarboden har är av pinnar/annat knaprigt och fiberrikt som kaninerna använder för att slita ner sina ständigt växande tänder :) Istället för pinnar från träden lixom, även om det funkar minst lika bra! Vill du pyssla ihop liknande saker så kan du se om du kan få tag i tunna pilegrenar och fläta/böjaihop :) Gjorde det en gång och det var mycket uppskattat :D (om än lite svårare att fixa än garn)
Och just det, sladdskydd från Kjell o Company har jag för min tös :) Sen har jag bara ett fåtal sladdar på marknivå, de leder till förgrenare som resten av mina sladdar går från, så måste man inte täcka alla (rätt jobbigt xD)
Vill du veta mer om kaniner, allt om kaniner typ, så kan du surfa runt på www.kaninmagazinet.se :) Där finns massor om foder, aktivering, pyssel osv! :D
#5 det var jag som hade fått dåligt emballerade varor men har nu klagat och sen dess har det varit prima, inga problem! Tror det var från danska zooplus.
Jag beställde bur från svenska zooplus men den skickades från Tyskland. Första kom bort i posten men de skickade en ny direkt och den nya kom som den skulle. Tre dagar senare kom den första ;). Lätta att ha att göra med i alla fall :).
Tack alla 
och tack hobbymupp, det där med sladdar har jag funderat på verkligen!
Efter stor fundering, och ommöblering i huvud av lägenheten, kom jag på den perfekta platsen för kaninerna. Jag vill ge dem så stor yta jag bara kan, och har fått till det bra med bo, toa, lek, skydd ja allt dom vill ha. Men fram till sommaren planerar jag att ha kaninerna i vardagsrummet, på den platsen dom kommer vara mest, bör man lägga något skydd på golvet?
Att städa undan efter dem är inga problem, men jag tänker mest, gör dom sina behov i lådan typ.. 9/10 gånger? Finns ju alltid olyckor.
Att dom bajsar i toaletten gör väl min kille 10/10 gr, sedan finns det mina honor som strejkar när dom brunstar 
Vad tänkte du ge kaninerna för mat? :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Molly bajsar i lådan 9/10 och kissar iprincip aldrig utanför. Annat var det när hon brunstade dock… Då var allt överallt. Nu är hon kastrerad och nästan perfekt med toan :)