Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 676 ggr
MalinFrosch
0

Skaffa en andra kanin

Jag har en kaninhona som snart blir 1år gammal. Nu vill jag skaffa en till kanin. Mina tankar går runt vad som är bäst att skaffa, en hona eller en hane.

Jag tänker skaffa en kaninunge (då jag aldrig haft det tidigare och det skulle vara mysigt att få ha en kanin från allra första början en gång).
Men ska man skaffa en hona och försöka få dem att gå ihop så snabbt som möjligt, eller ska man skaffa en hane och ha de i olika burar tills man kan kastrera hanen och sen låta de gå ihop? (För planen är att de ska kunna gå ihop)

Jag har hört så mycket olika om ifall det är bäst att ha två honor ihop alternativt ha en hona och en kastrerad hane ihop, så jag känner mig helt snurrig.

Nu undrar jag om ni här kan hjälpa mig lite. Vad har ni själva för erfarenheter om detta? Vad brukar vara enklast att göra? Eller går det kanske lika bra med båda varianterna? 
Alla erfarenheter mottages tacksamt!

candieshk
2

Av mina erfarenheter är det svårt att få två honor som inte är mor och dotter eller kullsystrar att fungera ihop, så jag kulle rekommendera en kastrerad hane. Däremot är det inte säkert att något av det fungerar. Precis som oss människor är ju varje kanin olika - vissa fungerar ihop med alla, vissa inte med någon.

Om du inte har möjlighet att ha dom i varsin bur ska du inte chansa så att säga :)

.

Helin_
2

Jag hade valt en hane och haft i olika burar tills hanen var kastrerad och klar. Just för att två honor börjar ofta bråka när båda har blivit könsmogna. De är min erfarenhet. Men man kan självklart hitta en hona som funkar jätte bra ihop med en annan hona men de krävs ofta väldigt stora utrymmen för att de ska finns. så oftast är de enklare att skaffa en hane o kastrera och sätta ihop. Kastrering kostar mellan 300 upp till 1200.

MalinFrosch
0

#1 Tack! Mycket hjälpsamt!
Jag har möjlighet att ha de isär ifall de inte funkar. Ingen fara där :)

#2 Tack för det. Tacksam för din input!

Fridaaaa
2

Jag har 2 honor ihop, halvsyster, skiljer lite mer än 1 år mellan dem. Fungerar kanon. Först gick den ena med en äldre hona, som då var runt 4-5 år och hon var runt 1 år. Fungerade bra sedan start, sedan köpte jag halvsystern till den ena, och släppte ihop när hon var runt 4 månader gammal, fungerade med kanon. Sedan fick jag ta bort den gamla honan och nu går dem 2 tsm utan problem :)

Stor yta är A & O, bra introduktion och att de helt enkelt passar ihop :)
Sedan vill inte alla kaniner ha sällskap heller, oavsett om det är hona eller kastrerad hane, så man får ha en plan om det inte fungerar :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabbio
1

Jag hade nog valt en hane och låtit dem gå ihop tills han blev 12 veckor eller så, separerat till kastration.

En bra ide är att ha olika ''hus'' för dem så att de inte måste dela. Vildkaniner lever i kolonier med olika bon men samma mark, så det känns som om det ger störst chans att få det att gå ihop. Och så klart att de har ordentligt med plats.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MalinFrosch
0

#4 Ah lite perspektiv på det där med honor. Låter ju som att det går bra det med då, eller åtminstone i ditt fall. Men säker kan man ju aldrig vara, kaniner är ju individer. Min kanin har aldrig gått ihop med någon så jag vet ju inte hur hon reagerar på andra kaniner alls. Men hade tänkt ta det så försiktigt som möjligt med ihopsättningen.

#5 Okej. Japp det där med hus har jag tänkt på. De kommer isf ha varsitt. Och varsina matskålar osv. Kommer ha en tvåvåningsbur plus att de kommer kunna springa lösa i ett stort rum större delen av dygnet. Så stor plats kommer de ha.

Fridaaaa
0

#6 Nej det vet jag, Därför skrev jag: Sedan vill inte alla kaniner ha sällskap heller, oavsett om det är hona eller kastrerad hane, så man får ha en plan om det inte fungerar :) Flört

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MalinFrosch
0

#7 Precis. Därför jag berättat att jag har möjlighet att ha de separat ifall ihopsättning inte skulle funka :)
Bara glad för allas perspektiv på ämnet.

[RC1393]
0

Jag skulle också ha valt en hane, chansen att de fungerar ihop är större, dessutom blir ingen revirlös då en hane inte har revir, men en hona har däremot ett revir.

Zabbio
1

Jag kan ju tillägga att jag har två honor tillsammans, visserligen kullsystrar. De har även gått ihop med en hane (ej kullsyskon ;) ) ca tre veckor utan problem - då på en yta av ca 4 kvm.

Jag planerar att införa två honor till i samma bur som de går i nu (ca 14 kvadratmeter, olika hus, leksaker, skrymslen osv) utan hanne då. Fast jag har ju inte skaffat de honorna än, så jag kan ju inte säga om det kommer funka. Folk med ''colonies'' på andra sidan havet anser dock att det borde funka utmärkt, speciellt om de nya är små när de introduceras. Det verkar vara ganska vanligt med kolonier på mindre ytor än de vi ibland hittar här. Och ofta introduceras även vuxna honor utan problem. Inte alltid naturligtvis, men ofta. De får även kullar i sina kolonier m.m. riktlinjerna jag hört för en koloni med 4 honor + 1 hanne är minst ca 10 x 10 fot, dvs 3x3 meter. Känner även exempel som har fungerande koloni på 2,5 x 2,5 meter. Nu kan man ju tycka vad man vill om minimått,  men min åsikt är att om de går ihop utan bråk eller mobbing på 8 kvadratmeter så är det ju någonstans bättre än att ha dem i vars en bur på 2 kvadratmeter..

Skulle det bli så att mina nya honor inte funkar ihop med de gamla så har jag reservplaner (skiljeväggar etc). Men mycket tyder på att det kommr att fungera.

Om dina bor granne och inte stängs in i för litet utrymme ihop så tror af jag att de kommer kunna vara lösa tillsammans - men man vet inte innan man testat.

Zabbio
1

Sen kan det vara bra att fundera på karantän också. Finns sjukdomar som ligger latent tills kaninen blir stressad (ex. flytt) och då blommar upp. Vill ju inte att det ska smitta i så fall.

MalinFrosch
1

#10 & 11
Ja precis, man har ju hört om många som har kaniner ihop. Så det måste ju uppenbarligen funka. Så jag har stora förhoppningar att det ska göra det! :) (Men funkar det absolut inte så får de bo i varsin bur)