Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 1359 ggr
fossingen
0

Avmaska? Axilur? Hjälp tack.

Min hona (har ungar på 11-12 dar) har fått väldigt kantig kroppsform, speciellt kring ryggen och rumpan av magring/mask/coccidios eller något? Igår morse innan maten vägde hon endast 1150 gram och dagen före innan mat 1360 gram. Alltså en snabb viktminskning. Märkte att hon ej ville äta maten så jag prövade Cavia nature rebalance. Jäklar vad gott det var. Hon åt med aptit så idag väger hon över 1400 gram. tips? på något som får upp hullet över ryggen/rumpan? Ringde Roslagstull vet för att rådfråga och hon tyckte jag kunde avvakta. Vad tror ni det kan vara? Hon var lös för ett par dagar sen och råkade äta nån bit kattfoder (torr) innan jag hann ta bort det. Kan det vara orsaken? Hon bara rasade över natten och dagen före. Ungarna hennes får annars ordentligt med di. Ska jag testa avmaska med axilur? Går det medans ungarna får di?

[hästängeln-love]
0

Hej,

Du kan prova ge extra mycket havre, solrosfrön, havregrynsgröt, potatis, vet att det brukar funka, iallafall på mina kaniner om man vill se en ganska snabb viktökning.

Jag tror inte orsaken är att kaninen fått i sig nån bit av kattens torrfoder,om de bara gäller nån liten bit så tror jag inte det är orsaken.

Finns ju att köpa axilur på apotek o finns axiluravmasknings medel som är ämnat till unga djur och till nyfödda och digivande moders djur, nu kommer jag inte ihåg vad det var för sort, minns bara att det var axilur. Har själv provat de avmaskningsmedlet till mina digivande honor och det funkade utmärkt.

Hoppas jag kunde ge lite hjälp och lycka till!

fossingen
0

Hej. Tack för tipset. Jag får inhandla lite sådana varor samt axilur idag då. Jo, finns axilur som man ger i munnen med ml spruta. Vet du någon anpassad dos per kg?

fossingen
0

Fanns ej oral axilur utan tablettform. Hur ger man i sån dos ?

19Jonna80
0

#3 krossa och doppa smulorna som blir i en bit banan eller äpple och ge i en skål. De brukar gluffsa i sig det direkt Glad

5 dagar i rad är det på kanin!

Men hon har ingen diarre?

Mvh Johanna

uppfödning av dvärgvädur..

www.Johannaskaniner.se

uppfödning av dvärgvädur i olika färger

[hästängeln-love]
0

#3: Jo det är den jag kör med, funkar bra, bara att krossa och smuggla in i fruktskiva eller mjukt bröd eller liknande :)

Lycka till! Glad

fossingen
0

#4 Ingen diarre. Idag ser hon mycket bättre ut i kroppen. Dagen hon bara vägde 1150 gram så gav jag henne stora doser av vitamin c och b eller ja allvitamin samt gav henne fri tillgång på foder. Nu ser hon pigg och mycket bättre ut i kroppen och jag vägde henne imorse före maten då låg vikten på ungefär 1440 gram.

Så jag vet inte om kattmat biten hon fick i sig rubbade hennes kropp på något sätt eller om det var för att jag gav henne fodret Lottie i tre dagar. Slänge hur som helst hela fodersäcken lottie för säkerhets skull. Och inhandlade Axilur http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=51384

Den sorten. Den innehåller 250 mg fenbendazol medans den orala innehåller 5 gram fenbendazol alltså 5000 mg på hela tuben.

1 ml Axilur vet., 10% oralsuspension innehåller 100 mg fenbendazol. (Den orala)

Och vad jag läst i trådar ska kaniner ha 0.2 ml av den orala sorten per kg, så min kanin på 1,5 kg ska ha 0,3 ml av orala ( har dock bara tabletter) vilket blir 30 mg fenbendazol.

Hur ska jag få ut 30 mg av en tablett på 250 mg fenbendazol. Hm, krävs lite matte nu.. Delar jag en tablett i åtta bitar så blir det väl rätt. Alltså 1/8 tablett per 1,5 kg kanin. Då kan jag mosa en åttandels tablett och ge i mat eller något mumsigt.

[Luppa]
0

Kanske OT, men jag förstår inte hur hon kan pendla så enormt i vikt från en dag till en annan… Väger vågen verkligen rätt?
Vet ju hur det är att försöka banta eller göda ett djur inför utställning, det tar lååååång tid.
Att hon skulle gå från 1150g till 1400g på en enda dag låter helt otroligt.

fossingen
0

#7 Jo, vågen väger rätt, det är en digital köksvåg, testade för att se om det stämde överens genom att väga saker som exakt väger i kilo. Den stämde. Idag väger hon över 1440 gram. Ja, jag vet att det låter otroligt. Fast hon åt som en häst den dagen eftersom jag gav två matskålar med foder som hon slukade. Samt slukade allt hö och fick vitaminer m.m. Jag vet inte hur hon tappade vikt över en natt så drastigt och att vi lyckades få upp vikten så fort. Jag har dock märkt att mina kaniner kan pendla upp normalt 40-80 gram när de har nyätit och minska 20-40 gram morgonen därefter.

[Luppa]
0

#8 Fast det är inte så bra om kaninen vräker i sig pellets, 2 skålar är enormt mycket! Mina Lejon får 1 dl när de har ungar i samma ålder, det håller de hullet fint på. Risken om man ger för mycket pellets är att kaninen slutar äta hö, och då kan den få förstoppning.

fossingen
1

#9 Ja, två skålar är mycket men det var för att göda på henne. Men det behövdes verkligen. Jag vet att det hade vart risk för förstoppning, men hon behövde verkligen få i sig näring och vitaminer pga viktminskningen, höet slukade hon också. Hon har ej fått förstoppning,mjuk och fin mage, ingen diarre heller.

Hon äter hö som hon ska, normalt ger jag 1 dl till honar med ungar. Idag äter hon mer normalt, men hon verkar behöva mer näring än andra honor ca 1-2 dl . Jag tror ungarna hennes får väldigt mycket di då de är runda som bollar och där dras hennes energi, också iom att hon bara är 7 månader och är ganska aktiv i buren och utanför.