Vad ska jag göra? :(
Det har kommit en råtta/mus till oss.
vi bor i ett lägenhet av kommunen och dem säger att vi inte får ha kvar kaninerna (jag har 3st kaniner ute) för att dem lockar till sig råttor.
så nu måste jag hitta en ny lösning 
jag måste kanske göra mig av med dem. kan jag ta in utekaniner nu vid denna årstid?
vad kan jag göra så att jag kan ha kvar kaninerna?
HAHAHAHAHAHA…..
du kan ju försöka vänja dom att va inne genom att ta in dem på dagarna och så småning om flytta in dem
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
Jag skulle tagit in dem.. I lägenheter brukar det (i regel) inte vara jättevarmt heller..
#2 Beror på vilket värmesystem de har, har bott i både jättevarm lägenhet och en kall
Ni kan ha ett rum med öppet fönster som är kallt kanske? Så det inte blir för varmt, de lär ha vinterpäls nu
//Joanna
Det ska inte vara någon fara att ta in dem nu, se bara till att de har ordentligt med vatten. Jag tog in mon ena vid denna tiden förra året, då han blev sjuk. Det gick superbra, han drack bara väldigt mycket i början. Jag skulle även rekommendera att du inte flyttar dem ut och in, utan bara tar in dem direkt. Om du inte kan fortsätta att ha dem inte, eller inte vill ha dem inne, kan du ju kolla med stall i närheten om det finns någon box att hyra och i så fall sätta dem och burarna där:)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Det går att ta in, man får dock ha öppet fönster och se till att det finns mycket vatten att dricka.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
men min bror är allergisk mot hö…
jag har hört att man kan använda hösilage, för att det dammar inte så mycket.
vad är det för nått?

HAHAHAHAHAHA…..
#6 Går, om du vill köpa en rundbal på ca 200-300kg :/ Det är ett blötare hö, liknande ensilage men mer åt hö-hållet.
Går det inte att överklaga beslutet och visa på lösningar för att förhindra att råttor/möss tar sig till kaninerna? Är ju inte intressant att komma om man inte får tag i mat liksom :)
råttan/orna är innomhus och biter isönder sladdar i vårtvärme skåp, det har också hittats bajs av råttor.
HAHAHAHAHAHA…..
#7 kan man inte spreja lite vatten på höet innan man ger till kaninerna?
HAHAHAHAHAHA…..
Men om kaninerna är ute och råttorna är inne. Vad är det då som gör att kaninerna lockar till sig råttor?
De kan väl ha kommit dit av en annan anledning?
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
jag vet inte varför eller hur råttan kommer, men kommunen vill inte att vi ska kvar dem för att man får tydligen inte har kaninburar ute.
HAHAHAHAHAHA…..
tror inte att råttorna kommit pga kaninerna, då hade de märkts först på kaninerna,
#10 Har hört att de är farligt att kaniner äter blött hö då de sväller i magen så tror inte de är någon bra idé men på djurmagazinet brukar dom ha rätt små förpackningar med hö bollar för de som är allergiska mot hö.
Flyttade in min kanin på hösten, där jag bor är det rätt kallt. -5 på nätterna var det då, så han hade redan börjat fått tjockare päls… Tog in honom, gav honom mycket vatten och så klippte jag av hans långa päls (lejonhuvad). Han drack mycket vatten… försök att ha ett öppet fönster i ett rum :) Det ska nog funka!
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Kaninerna i sig lockar i regel inte till sig råttor och möss utan det är fodret. Om man har bra t.ex plåttunnor till fodret osv brukar det gå bra.
#6 Hösilage är sådär till kaniner. Och finns bara i stora rundbalar, håller 4-7 dagar efter att man öppnat balan bara :/
#13 Mina kaniner fick en kort period hösilage då jag inte fick tag i bra hö, men det var mer åt höhållet liksom, finns lite olika där, men så torrt som möjligt ska det vara men svårt att hitta :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man kan ge hökuber istället för hö, funkar bra för allergiker: http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninfodergodis/hohokuberhohackar/hokuber-for-allergiker---timotej-454g-326.html
Hittade även dessa hökuber:
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=21446&art=11287465
Och dessa, scrolla ner lite på sidan och se "hökubslådan"
http://www.naturechinchillas.se/gallery_62.html
Detta foder är enbart gräs/örter/hö, funkar för allergiker också och bör fungera utmärkt om man ger hökuber också:
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/other_kaninfoder/278991
Kan inte din bror bara inte gå in i rummet? Eller är han extremt allergisk?
//Joanna
#15 Kan inte varit bra hösilage, vårat håller ca 3 veckor, om det varit minus innan man öppnat den och minus medan den är öppen :) Ensilage däremot har inte hållit länge efter öppnandet :/
#18 Jo det är bra hösilage :)
Det är inte bra att ha det öppet längre :) Min svärmors man har kor och får, och han säger att det inte är bra längre än så pga lite olika anledningar.
#19 Okej, jag tänkte på mögel nämligen :)
Vi ger hästarna ensilage från ensilagebalen i ca 7-10 dagar och det är lite blötarehösilage/torrr ensilage.. Förut gav vi även av det till kaninerna och det funkade bra, dock ska man akta sig för en bakterie som kan finnas in ensilage.. Jag gillade aldrig riktigt att ge det till kaninerna, känns säkrare med torrt, både för bakterier och magen.
#18, hösilaget skall förbrukas inom MAX en vecka från att man öppnat det - under förutsättning att det är kallt ute. Annars ännu kortare tid.
Höallergi kan väl knappast vara så kraftig att man inte kan ha lite hö i kaninburen i ett rum i lägenheten?! Ha dörren stängd dit in.
#21 Ensilage och hösilage är 2 olika :) Finns inte "torr ensilage", då är det hösilage om det är lite torrare, ensilage är blött och luktar (jag upplever att det luktar en del i alla fall) :P
23: Jo jag vet, vi gör vårt själva. Menar att det är en liten aning blötare än hösilage, men ganska torrt för att vara ensilage. Alltså ok att ge kaniner, vilket vanligt ensilage inte är.
#24 Jag skulle inte chansa på att ge det, hösilage, pågränsen till hö skulle jag kunna ge men inte blötare :P
23: Det tredje r:et i inlägg21 skulle vara ett t, hehe
#22 Jo höallergi kan vara så kraftigt. Min syrra kan inte vara hemma hos oss, vi har hö i marsvinsburen. Hon måste medicinera om hon ska vara hemma hos oss.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D