Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 3210 ggr
Suskiv
0

Har du köpt djur i djuraffären?

Inspererad av tråden "vart köpte ni kaniner?" så blev jag lite nyfiken på om ni har köpt djur i djuraffären. Gäller både kaniner och andra husdjur.

Själv har jag köpt totalt sju fiskar (fem neontetror och två dalmatinmollys) i djuraffären och det i princip endast för att jag inte har en aning om vart man annars kan köpa fiskar. Andra husdjur har jag aldrig köpt i djuraffären. Vart mina föräldrar köpte min hamster och mina första kaniner vet jag inte förståss, men jag skulle misstänka att de är från uppfödare.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Amandapanda
0

Jag köpte min Guldhamster Totte på ArkenZoo, Vi hittade inga bra uppfödare där jag bodde så vi åkte till arkenzoo istället :)

Jag tycker dom var ganska kunniga men däreot så köpte min Kompis en dvärghamster på Djurmagasinet, dom sa att man kunde ge: poppcorn( saltade) Chips, Pommes och massa skit… Usch

Zvintos
0

Fiskar har jag köpt i djuraffären, samt min allra första guldhamster. Resterande djur är från uppfödare eller privatpersoner.

[karross]
0

Jag har köpt massa fiskar, 5 marsin och min första kanin i djuraffär :)

[MiniPim]
0

Jag har köpt Leo och Lakrits från djuraffär. Har även köpt 2 hamstrar och marsvin.

[RC1393]
0

Jag har köpt 4 gerbiler i djuraffär, men jag har inte köpt nåt fler djur och tänker inte göra det heller :)

[singoalla2]
0

för ett par år sedan så köpte jag en gerbil hona från djuraffär.

Min mamma köpte en tamråtta till mig förra året från djuraffär.

Ett antal gånger har vi köpt både guldhamstrar och dvärghamstrar från djuraffär, skulle väll gissa att vi köpt ca 5-10 stycken hamstrar från olika djuraffärer då räknar jag med bakåt i tiden också, dock är det småsyskonen som har hamstrarna, men förr när jag hade hamstrar så brukade jag köpa från uppfödare, hade två honor som jag köpte från Exentrions hamsteruppfödning i Lycksele, så hade jag några hamstrar köpt från uppfödare i Piteå.

Dock är jag inte lika positiv att köpa från djuraffär, då jag alltid har haft oturen att få hem sjuka djur och det har hänt 3 gånger med de hamstrar jag köpt att de varit sjuka och dött bara 1-3 dagar efter köpet, så det var lite av en besvikelse, men fick iallafall tillbaka pengarna…

Kan även tillägga att vi bara köpt från djurmagazinet i happaranda och Luleå.

Köp inte hamstrar från djurmagazinet i Luleå, man blir bara besviken då man får hem sjuka djur!

[singoalla2]
0

Lillsyrran köpte en dvärghamster från djurmagazinet i Luleå innan jul, en dag senare så märkte hon att hamstern hade kala fläckar både på kroppen, runt ena ögot och på nosen,ena ögat hade klibbat igen och nosen var rinnig, Kan rent av säga att hamstern inte var i något friskt tillstånd. Alldrig mer absolut alldrig mer att vi köper djur därifrån igen :(

Peak303
0

Jag har köpt 1 hamster och 3 kaniner från djuraffärer.

Den första kaninen var från en djuraffär som ändå ägdes privat och man fick reda på mer om kaninerna, dock 2002 så var 8 så brydde mig inte direkt. De andra 2 var 2008.

Men idag skulle jag aldrig köpa en kanin från en djuraffär då jag inte skulle vilja stödja personer med oseriös Avel.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Totoros kaniner]
0

Jag köpte mina 3 hamstrar och en råtta i djuraffär för jag visste inte då om uppfödning.

Mina två kaniner e födda i grannhuset :)

Dock så kan jag inte rå för att kika på kaninerna när jag är på djuraffären. Jag tycker lite synd om dem när de ligger i glasskåpen. Hanen sitter ensam men i den andra har det suttit 6 honor vid ett tillfälle.

Fridaaaa
0

Har enbart köpt fiskar i djuraffär, inget annat djur :)
Men det är för att det finns inga privata uppfödare på fisk direkt, på många ställen, till skillnad från kaniner, marsvin ect :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ninor
0

Jag har köpt en undulat från djuraffär. Sedan har jag någo svagt minne av att jag som barn köpte en guldfisk i en djuraffär också. Tungan ute

Första kaninen vi hade är köpt hos uppfödare, likaså min Elliot. Hermione är egen uppfödning. Har även haft ytterligare en undulat men henne hittade jag på blocket.

[Luppa]
3

Ja, när jag var liten och inte visste bättre.

bustjejen
0

Jag har köpt undulater och fiskar i djuraffär.

Mina kaniner har jag skaffat via bekanta som av en händelse har fått kaninungar Flört.

Wilma_00
0

Jag har köpt min kanin hos uppfödare men när jag hade fiskar köpte vi dom i djuraffären. Om du ska köpa txp en kanin, hamster eller sånt så ska du köpa hos uppfördare! Glad

thildatessie
0

Två marsvin och två råttor… Marsvinen hade vi inte läst på ordentligt om innan men fick som tur är med oss två hem fast de sa att man inte måste. ca 2,5-3 år senare bestämde jag och sambon oss för att skaffa råttor. Vi åkte för att "kolla" ia ffären och där satt min älskade Pepsi ensam och ev dräktig… det blev akut med en kompis och det fanns inte en enda råtta i närheten så då fick vi köpa vår lilla Soda i en riktig skit-affär i Borås…… (Albins zoo/zoohörnan eller om de har bytt namn igen) Råttorna fick tas bort efter ca 6 månader då Pepsi fick tumörer och Soda högg och var extremt aggressiv,jag har senare fått veta att hennes släkt var likadana allihop… trots det så fortsatte dem att avla….

thildatessie
0

Glömde säga att vi köpte två små marsvin till min lillebror på Skene Zoologiska med. Inte hundra affär men dem kommer inte från någon grossist iaf..

BeccaTilda
0

Ville rädda en liten stackars kanin så ja :)

[Luppa]
5

Om alla skulle ge fan i att köpa djur hos djuraffärer så skulle de sluta sälja = inga stackars djur att tycka synd om och vara tvungen att rädda. En win win situation!
Jag vill att djuraffärerna har uppfödarregister i stället för djurförsäljning. Och så kan tex kaninköparna få en rabattcheck på 5% eller liknande hos en viss djuraffär när de tingar ett djur. Det skulle både uppfödarna och djuraffärerna tjäna på i det långa loppet. Och köparna har en kunnig person att vända sig till om de har frågor efter köpet.

fossingen
0

6# #7 Var det satinpälsade guldhamstrar eller vad som hade dött? Dvs den från Luleås djurmagazin?

[Kanintokan]
0

Min kanin köpte jag för ca 7 år sedan i en djuraffär. Jag var 8 år då, och nu skulle jag aldrig köpa djur från en djuraffär. Som Malin sa så vill jag heller inte stötta oseriös Avel.

fossingen
0

Jag har köpt djur flera gånger på djuraffär, alltså djur som kommer från uppfödare in till deras butiker och inte grossister. Har ej direkt haft problem med dessa djur. Har då varit både kaniner och marsvin. Dock har samma personer haft butikerna sen jag var 8 år, så man känner dem typ.

Har just nu 3 djur från djuraffär två st är från reggade uppfödare och de mår då så bra.

Men för det mesta har jag hjälpt andra att ta hand om deras äldre djur såsom omplaceringar och akuta försäljningar, det är något jag hellre köper/hjälper ifrån.

[singoalla2]
0

#19: Ja det hamstrar som varit sjuka och dött som vi köpt var 2 stycken satinpälsade guldhamstrar och en grå dvärghamster + en svart dvärghamster som syrran köpte före jul.

fossingen
0

#22 Har du pratat med djurmagazinet om det? För det ska man absolut göra så de får kännedom om det. Speciellt om det är uppfödare som föder upp så de vet om det ifall det skulle råka vara någon defekt i aveln eller något annat.

[Mi-rand-a]
0

har köpt fiskar och 4 st kaniner från djuraffär när ja va liten

Storkebodas
0

Jag har köpt fiskar när jag var cirka 7 år i akvarieaffärer.

Skulle inte göra om det, alla mina fiskar dog hur jag än gjorde. Kan ju ha berott på att jag inte var särskilt kunnig, men det påverkade med säkerhet att fiskarna man köper är helt inavlade. Om jag skulle skaffa fiskar nu skulle jag leta upp någon privatperson som hade några yngel över.

Smådjur skulle jag heller aldrig köpa från någon djuraffär. Håller med Petra i #18. Men tyvärr är det nog så att vi är alldeles för få som undviker att köpa djur där. Frågan är hur man kan sprida informationen till djuraffärernas huvudkonsumenter (vilket troligtvis är okunniga barnfamiljer som ska köpa djur till sina 7-åringar).

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

KaterinaPetrova
0

Fiskar, en fågel och en dvärghamster har jag köprt därifrån. Kaniner köper jag helst av privatpersoner eller uppfödare då jag gärna håller kontakt med dem, skickar bilder osv genom åren :)

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Oliviahack
0

Jag har endast köpt fiskar i djuraffären.

[singoalla2]
0

#23: Ja vi har sagt det till dom, så dom vet det.

Melao
0

Min gammeltant är från zoohörnan, som nämnts tidigare. Hon och hennes syskon har alltid varit friska och trevliga så där har jag väl inget att klaga på, men om vi skött dem som de sa åt oss hade de nog inte varit det. Det var gnagarblandningar och gipsblock och vitamindroppar och allt möjligt. Sele kunde man ha direkt på sexveckors(!)ungarna också. Sen var systrarna visst syster och bror så det blev fler kaniner ganska snart…

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Frosstis
0

Min första hamster ♥

Dipsie'n'Poo
0

Har köpt Po på Arken Zoo i Uppsala. Glad

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Jesperlinden97
0

2 kaniner (Tror jag, den allra första var när jag var liten så minns inte.) 
En kaninunge på 5 veckor (Då var jag också liten, och fattade såklart inte det) Sedan köpte jag en dvv på Zoogiganten.
Nicke kanske var en av dom snällaste kaninerna ever, men jag gör aldrig om det igen! Utöver det har jag bara köpt fiskar :)

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus. 

EbbaMunther
0

Jag köpte mina två hamstarar från Arken Zoo och Djurkompaniet.

Min första kanin fick jag av nåågra grannar, 3 från blocket som inte ville ha dom längre och blev typ vanskötta och 2 från en uppfödare

http://bunnyjump.blogg.se

[Taxie]
0

Har köpt 5 råttor från både Arken Zoo och Djurmagasinet. Råttorna var helt underbara,sociala och tama. Dem blev inte sjuka under den tiden jag hade dem över 1 års tid. Dem fick ett nytt hem i höstas :)

NaDa...
0

Min kampfisk Holger köpter på djuraffär. Var väll 5 år sedan eller nått.
Sedan har mamma köpt nästan alla av familjens fiskar hos djuraffären.

Sen har jag en kanin från Djuraffär, men det var min kompis som köpte den och hade den och bo hos mig, som sin egen då, eftersom att hennes mamma är allergisk. Efter 1 år slutade hon ta hand om kaninen.
Så det kan jag nog inte räkna som att jag har köpt från djuraffär. ;)

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

AkaiTsuki
0

Köpte min förra kanin på djurbutiken i stan :) De är väldigt kunniga, lagt upp deras fina lapp om saltsten endast till dräktiga honor +  Akkio lämnades in hos samma djurbutik för uppfödaren fått 10 kaninungar, fast det var ändå posetivt, han kom till mig :) + fick härstammningsbevis och emailuppgifter och uppdaterar uppfödaren lite då och då ^^

//Joanna

UrchinFamiljen
0

Jag har bara köpt en råtta från djuraffär en gång, och då visade sig att det var en hona fast det skulle vara en hane.. Så nu har jag en råttkull här hemma. Annars har jag bara köpt från uppfödare och jag tycker det är bäst! :)

♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

[Jawa´s]
0

Jag har köpt fiskar, hamstrar, råttor, gerbiler, möss och marsvin från djuraffär, och varit påväg att ta hem 2 kaniner från jobbet men de blev sålda samma dag.

fossingen
0

#28 Vad sa/gjorde de på djurmagazinet? Fick ni någon kompensation?

Emmetem
0

Jag har köpt 2 kaniner, 1 marsvin, en massa fiskar och två dvärghamstrar från djuraffär! Men vi har väldigt bra djuraffärer här som är väldigt måna om sina djur! Glad De är väldigt kunniga och vill att djuren ska ha det bästa!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Jessicahagstrom94
0

ja, mycket fiskar och för många år sedan två möss och lite senare en gerbil.

[Taxie]
1

#40 Håller med.. Jyckebo i Säffle är bra! :) Såg nu att jag glömde skriva att jag köpt en dvärghamster till min pojkvän i julklapp på den djuraffärn :)

Fj-a-deer
1

Jag köpte min kanin Charlie i en djuraffär. Han är 6år hittils :)

War, war never changes.