Kluven penis på äldre dar?
Min Mille här hemma har tidigare blivit pappa och alltid vart väldigt intresserad av honor. Men så idag satt han bredvid två honor ute i hagen och han kunde inte bry sig mindre ärligt talat.
Lyfta upp honom och kollade igenom honom och tycker det ser ut som att han har kluven penis. Jämfört med bilder från google och ser verkligen ut som det.
Kan det komma senare i livet? Han har alltid sett normal ut och blev pappa i oktober förra året. Märkt lite skillnad på honom den senaste tiden men inte kollat hans kön något. Han mår bra och sådär i övrigt.
Om det inte kan komma senare i livet vad kan ha hänt då? Kan han ha lyckats skada sig på något sätt? Men jag har ju verkligen inte märkt något förutom att han tappat intresse för honor. I somras var han väldigt förtjust i min hane och då såg penisen helt normal ut så jag undrar vad som kan ha hänt?
Vet att det är ärftligt så han kommer ju inte användas mer i Avel, men han är ju inte ens intresserad. Tanken var att han skulle paras med en av mina honor men får hitta en ny hane åt henne.
Kan lägga till att han är 2 år.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Låter mystiskt att det skulle komma så sent- split penis tror jag vanl syns redan på små ungar. Kan han ha blivit skadad, slagsmål..?
Hanar med split penis brukar oxå ha urininfektioner ofta och ibland kissdropp..
Förstår inte riktigt men kaniners penisar ser ut som "maskar" en lite rosa tråd i normala fall, men är spilt penis vanligt att hanar kan ha ? När min hane blev pappa första gången eller andra kommer inte riktigt ihåg blödde han från penisen, kommer inte ihåg om det var efter kastreringen eller under en PARNING då jag kommer ihåg att vi var utomhus med kaninerna och han höll på "skaffa barn" /skaffa barn men då kom de blod några gåner (inte mycket) och blev jätte oroligt och allting men sen så från ingenstans så hade hans penis utvecklats till en människoliknande penis, helt på pricken dock lika lång som kaniners är. Vet inte om de är normalt eller inte men han hade då inte ont eller nånting. Kanske din kanin utvecklats ? o.O
#1; Ja jag tycker också det vore konstigt men den är verkligen kluven eller vad man ska säga. Ser ut som en hona fast med skaft. Han har aldrig sett ut så tidigare. Och han mår ju bra, pigg och glad och äter och dricker som han ska. Bara helt tappat intresse för honor och blivit lite lugnare.
Han har inte vart i bråk och vet inte vad han skulle kunnat skada sig på. Och dessutom på peninsen, så att den delar sig?
Verkligen mystiskt..
#2; Hanarnas döttrar kanske kan föra det vidare sen? Jag vet inte..
Han får avstå Avel hur som helst, han vill ju dessutom inte ens. Verkligen inte alls. Han kunde inte brytt sig mindre ärligt talat..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Split penis föds man med, inget som dyker upp senare i livet. Det är redan i fosterstadiet som split penis bildas genom att urinröret slutar växa för tidigt - därmed att penisen blir kluven.
Så det bör ju ha hänt genom skada eller något som han fått penisen "klyvd".
Kluven penis - eller hypospadi, är både ärftligt och inte. Man har konstaterat att många med hypospadi även ger det till sina söner, och döttrarna kan ärva "möjligheten att ge sina söner hypospadi". Det kan även uppkomma ifall kaninen går på medicin under dräktigheten. Som hos människor har det konstaterats att om man äter panodil under den tidsperioden urinröret utvecklas hos pojkfostret så kan det sluta växa. Har det uppkommit den vägen så är det självklart inte ärftligt.
Hmm eftersom att Akkio inte har "sexuellt behov"(kastrerad) sticker han inte ut sin penis alls när man försöker få fram den och ser nästan ut som en tjej där
Din kanin kanske inte känner lust för andra honor och därför inte sticker ut den ordentligt..
eller så är den som ni har pratat om :/
//Joanna
#5; Då måste han alltså lyckats skadat sig på något vis? Stackars lill killen :(
Frågan är ju bara hur han lyckas skada sig där? På det sättet? Och utan att visa något alls. Blod osv hade jag ju sett och man märker ingen skillnad förutom när man just "trycker ut" den. Därför jag inte märkt något tidigare..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Det kan vart en annan kanin som nafsat där och kan kanske slicka bort blodet innan du hann se
//Joanna
#6; Det ser inte alls ut som en penis ska. Den är trasig..
Får ta en bild och lägga upp, har verkligen aldrig sett något sådant! Lite rödare än vanligt på något ställe men såg inte irriterat ut eller så alls..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Det är inte helt forskat hur hypospandias ärvs, trol är det honorna som bärare o ger det till söner, en hane med split förmodar jag kan ge det till söner oxå..
Precis som #5 nämner kan även andra faktorer spela in-graviditetsomständigheter kost..
Finns oxå olika grader av split, från mild till mkt missbildat 
Ev veterinär som bra på kaniner (Helen Alm ex), borde kunna avgöra om det skett p g a skada el ser genetiskt betingat ut. Han borde ju ändå ha kvar sin "sexlust", hormonerna påverkas ju inte..
Åk till en vertinär och fråga om du undrar. det hade varit smart
Hoppas han blir bättre!
#8; Han bor själv..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#10; Var det genetiskt syntes det ju direkt? Jag tittar inte könet så ofta (bara utsidan) så vet inte hur länga han haft såhär men det är inte så länge.
Kommit i kontakt med andra kaniner genom galler men inte annars, förutom idag då när han fick sitta med honan eftersom jag ville se vad han gjorde. Men inget verkligen, sexlusten är borta. Bollarna var helt tomma också.
Ska ta och kontakta veterinär och se vad de har för funderingar. För att veta om det är genetiskt måste de ju egentligen ta prover osv och det känns onödigt eftersom han mår bra. Kissa osv gör han ju precis som vanligt.
Men just konstigt att han inte blir "attraherad" av honorna.. Han det på något sätt blivit någon naturlig kastrering av skadan? :P Jättekonstigt verkligen, Funderar på om man kan göra ett fertilitets test?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Jag har ingen erfarenhet av det själv. Men det mina vänner sagt är att det syns även när de är små, men det är mycket svårare att se det då, utan oftast tänker man bara att de är en sådan där unge man tycker är svårare att avgöra är Hane eller Hona?. Har bara sett en vuxen kanin med klyven penis, och den såg helt normal ut när den var slak men som styv såg man det tydligt. När den var slak slöts delarna mot varandra så den såg normal ut och man fick leta efter "delarna". Jag hade absolut kunnat det om hon inte berättat och visat för mig. Så jag kan absolut tänka att man missar det, även på vuxna kaniner. Sluter det sig fint så är det verkligen svårt :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)