Kissar myyycket..
Min lilla Sture är en riktig kisseman.
Han kissar hur mycket som helst i buren,(får byta nästan varje dag för han kissar så mycket!)
Men det har han börjat med de sista veckorna, han har aldrig gjort så innan :O :p
Pappa sa att jag skulle kolla lite på nätet, och fråga här och se vad ni tycker o tänker ^^).
Kan det vara något han saknar? Pappa sa att kissar som behöver dom salt?
Men jag vet inte om jag ska lita på han :P
Och hur jag ska göra med saltet ? Köpa saltsten?
sååå, är det normalt eller fattas det något ?
Äter bra och äter hö jättebra och vatten!:)
Min hanä är oxå jätte kissig och det beror på att han har blivit könsmogen nu! :) Det går över om någon vecka/månad! :) Om du vill ha stopp på det ska du kastrera honom men då kan han inte bli pappa!! :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
aha är det som är problemet .. Tack för svar :D Ja det märks faktiskt att han börjar bli det.. han markerar allting och sen juckar han mot mina ben o armar XD (Elelr försöker iaf!;) )

Köp saltsten om det finns!
Kroppen använder salt för att binda vatten i kroppen.
Kaniner är förvisso inga mäniskor, men salt är essentiellt för alla däggdjur.
Finns det saltstenar för kaniner?
Hur som helst djur är inte dumma.. eller de kanske är det men de slickar i sig salt om de behöver.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nej han ska inte ha saltsten för det, hur gammal är han? Är han kastrerad?
När min kanin blev könsmogen så kissade han jättemycket och överallt fast i buren i toan
//Joanna
Jag byter toan 2-3 gånger om dagen åt min hane.
Köp absolut inte saltsten! Han får i sig de salt han behöver via maten. saltsten gör saker bara värre.
Kissar han mycket åt gången eller bara lite då och då?
Jag hade en hona förrut som kissade kanske 5 gånger på en timme, och hon hade Urinvägsinfektion.
Men könsmogna hanar kissar ju lite då och då för att markera revir, om han är okastrerad.
Har nyligen kastrerat min hane som kissade överrallt förrut, nu är han en ängel som snällt kissar på lådan.
och ja, det blir mycket kiss och man måste byta minst 1 gång om dagen :)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#4 , han är ungefär 7 månader :)

Hur mycket salt får en kanin i sig via maten?
Föresten, de slickar väl inte i sig om de inte behöver?
#6 Helt normalt med mycket kiss när han är så gammal och är hane :)
+ ingen saltsten som vi sagt
//Joanna
han har 2 ställen i buren som han kissar hela tiden på.. nej inte att han kissar typ 10 gånger per timme.. utan det är mer på en dag han kissar ganska mycket, (stora pölar eller va man ska säga) :)
Dock hör jag han lite då och då på natten, men han dricker mycket vatten med :)

Varför inte?
#10 Har för mig att dom kan få urinsten, rätta mig om jag har fel :)
#7 Köper man bra pellets får de i sig saltmängden dem behöver.
Kaniner kan missbruka saltsten och får i sig alldeles för mycket.
Vilket leder till njurproblem osv osv.. Inte alls bra att ha det.
Bara något djuraffärer säger för att sälja mer.
Så det dem behöver finns i pelletsen!
#9 Du ska nog inte vara orolig :)
Min kanin dricker kanske 5 dl vatten per dag, han väger nästan 4 kg.
så det blir ju en hel del kiss. Vad har du för strö i buren?
Spån brukar få det att se mer ut än vad det är :p
Nathalie Månsén
#9 Min kanin kissade på samma ställe i toan, hela tiden så att det blev en pöl under spånet, rensade varje dag fick jag göra då
#10 För mycket salt är skadligt för kaninen, de behöver inte saltet så varför ge dem det? De kan bli sjuka av för mycket eftersom vissa är tycker saltstenen är riktigt gott och kan slicka i sig en sån på 2 veckor vilket definitivt inte är bra
Slutsats= Att ge kaninen saltsten gör mer skada än nytta
//Joanna

Okej.. fast djur brukar sällan vara så dumma att de missbrukar.
#12 Just nu har vi spån, imed att vi inte har kunnat köpa det vi brukar, det är typ som pelletsformat, skitbra är det!
haha ja nu när du säger det så har du rätt…spånet får det se mer ut än det är…. får åka in till stan o köpa det rätta underlaget nu då!!;)
#14 Kaniner äter vad de föredrar väljer favoriterna ifall det är blandfoder, om den saltstenen är god så slickar de på den och händer ofta att de överkonsumerar. Speciellt kaniner i små burar som inte har något att göra då kan de sitta och slicka stenen för att ha någonting att göra. Det är oftast sånna kaniner som har små burar också, från djurbutiker osv.
//Joanna
#15 toalätt?
Det använder jag till toan :) Funkar toppen. Men blir ju dyrt när ja måste byta toan så ofta x)
Nathalie Månsén
#17 Finns lika dant billigare alternativ som heter Majsan Remiss i större förpackning :) Använde jag efter kastreringen ^^
//Joanna
JA så heter det!:D
Haha jotack jag vet.. mamma blir galen.. kostar egentligen för mycket för att vi ska kunna byta så ofta….
Min kanin äter bara på toaletten.. han använder inte den :(
#18 Åh, tack, ska kolla in :D
Beror ju lite på vad du anser är mycket… Men om buren blir dyngsur på 1-2 dagar är något fel. Njurproblem? Diabetes?
Dricker han mycket?

Samma som mäniskor då.. vem sa att vi var intilligentare än kaniner?
#20 Han dricker ju ganska mycket… :)

Vad får han för foder och hur mycket äter han?
#22 Vad är det för ras och hur mkt dricker han ungefär per dag?
#22 1-2.5 dl om dagen är normalt.
#25 Okej :)
Min kanin dricker ca 1,5-2dl om dagen nu. Mer när han inte var kastrerad då ca 2-3dl om dagen. Han är en rexkanin. Så hormonerna tar definitivt lite mer på kroppen och den behöver mer då än kastrat.
Bajset la han överallt och kisset i den hörnan, nuförtiden lägger han allt i kisshörnan
Såhär kunde det lätt se ut hos Akkio innan han blev kastrerad efter ett dygn + han har grävt i det lite så det spridit sig i toan
//Joanna
Juste han väger drygt 3kg på 1 år (En vanlig rex fast ändå liten)
//Joanna
Så ser det ut med i min bur!! Fast utan toaletten då :P.
rensade buren (där han kissat) för en stund sen.. nu är det kiss igen.. -.-'
Men han kan nog dricka 2dl elelr lite mer om dagarna ..
Ska byta underlag snart nu med, som tidigare sa så får spån det att se mer ut.. ^^
#29 En toa är inte heller så dumt för då är det bara att lyfta den och tömma ^^, Fast Akkios är fast så han inte drar runt med den som han försöker ibland xD
//Joanna
#30.. haha tro mig.. jag har provat! Men han ignorerar den.. han biter bara på den :O
Och min var fast oså i hörnet så den kunde inte flytta sig :)
#31 Lägg den i hörnet som han kissar i och lägg hans kiss i den så kanske han fattar vinken om du inte redan försökt det :D
//Joanna
#32 Haha detta är en trög kanin vi handskas med :(
Nää.. men får försöka igen ^^.
Han ska ändå ut sen i vår och över sommaren så ett tag till är väl okej ;D