Råd angående beteende
Hej!
Har en drygt 5månaders dvärgvädur, som slickar(hand, arm, fot) på min man och ingen annan, men efter en liten stund så nafsar han honom. Han slickar ingen annan i familjen (3 tjejer). Vi har planerat att katrer honom, men inte gjort det ännu. Idag bet han honom oprovocerat då han sträckte fram handen utanför hans hus i buren. Var det att han ville vara ifred? Slickandet är ju tillgivenhet, men nafsandet? Förtillfället verkar han vara lite mer "orolig" än tidigare. När jag klappade honom låter det som han gnager lite på tänderna, lite svagt morr kanske är han irriterad? Nu har vi varit lediga från jul och han har fått mycket uppmärksamhet och varit ute, vilket han inte fick idag. Är det hans protest att inte få vara ute som han kanske vant sig vid?
Han äter inte så mycket hö, men däremot desto mer halm är det vanligt?
gnagandet med tänder under klappning är för att han myser, låter lite som att han testar era gränser, säg åt honom med en liten lätt knuff och se ifall de hjälper, han håller säkert på att komma in i "tonåren" :)
Att han mal med tänderna är ett tecken på att han uppskattar att bli klappad :) Bifogar en bild med min hona Elsa som "knorrar", som jag kallar det, hela tiden när man klappar henne.
Vet inte riktigt varför han nafsar, kan vara så att han blir irriterad och att han vill bli klappad. Testa klappa honom när han slickar, biter han i alla fall skulle jag putta bort honom så han förstår att han inte får något ut av det beteendet.
Tack för svaren! När min man klappar honom så är han still och söker huden med nosen och börjar slicka honom innan han nafsar. Om han är ute på golvet och springer så springer hangärna till min man och är han barfota så slickar han och gör likadant mes foten.
För ett tag sedan köpte vi ett större hus som han kan ligga utsträckt i och ovanpå som han triv bra med, men vill gärna bita i föntret och flytta huset. På grenar gnager han inte däremot på halm, som verkar godare än hö.
Tack på förhand.