Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 376 ggr
[Plumskaniner]
0

Vad skulle passa henne bäst?

Jag har en blandras tjej på två år som jag tänkte skaffa sällskap till. Hon har gått med en hona tidigare och det gick bra, dock var hon kaninunge då. Nu är hon lite mer ''sur'' av sig. Kan morra lite lätt när man ska bära upp henne osv, men hon har aldrig bitit eller liknande.

Men vad skulle ni göra, skulle ni skaffa en hona eller en kastrerad hane?
Har inte haft så många kaniner tillsammans, men känner att det verkligen är dags för lite förändringar nu.

Tacksam för svar!

[RC1393]
0

Jag rekommenderar en kastrerad hane, eftersom de inte vill åt något revir, men en hona vill ju ha ett revir och det är i och med det lättare att en redan småsur hona blir riktigt arg om det kommer en hona och ska bo med henne, även om de introduceras på neutral mark :)

[Luppa]
0

Hur ska kaninerna bo? Jag skulle inte rekommendera att sätta ihop en vuxen hona med en annan kanin i en vanlig liten bur, oavsett ålder och kön på den andra kaninen. Särskilt inte i en bur som din hona bott i, den ser hon som sit revir.

[Plumskaniner]
0

#1 - Jo det är det som har har tänkt lite på. Men det går möjligtvis inte att inskaffa sig en hane som använts i Avel och kastrera honom? Eller måste det vara en hane som inte varit i Avel alls?

[RC1393]
0

#3 Nej, spelar nog ingen roll, alla hanar oavsett är ju revirlösa av naturen, de är bara dagdrivare skulle man kunna säga^^

Risken med de som varit i Avel är bara att de kanske inte fattar att de inte kan göra sin grej längre, och försöker i alla fall, men de brukar inse det efter ett tag. Ett annat problem kan vara att de skvätter.

Håller med #2 också angående buren, glömde jag nämna :)

[Luppa]
0

Problemet med en hona och kastrerad hane tillsammans är att honan kan bli arg på att hanen INTE sköter sitt jobb Tungan ute

[Plumskaniner]
0

#2 - Charlie har varit i en isolerad vinterbur nu under vintern men har flyttats till en bur som har plats för tre kaniner, bara det att jag har tagit bort en av väggarna så att hon har större utryme. Haha lite svårt att förklara, men buren har mellanväggar, och jag har tagit bort en av väggarna så att hon går på en plats för två kaniner. Så om jag skaffar mig en kompis till henne tar jag bort den andra väggen också så att dom får vara i hela trippelburen.

Alternativet är att flytta tillbaka henne till den hon gått i under vintern och sedan placera båda kaninerna i den trippla när det är dags, vore det bättre?