Gegg runt ena ögat!
Märkte nu på kvällen att Ture var alldeles geggig runt om ögat, Det är inte så farligt geggigt men jag är orolig, typ panik. Ska man ta till vettrinär eller? Vad kan det va? Jag ska försöka ta en bild på det…
är de rött? kan vara att de kommit in något i ögat och så stöter kroppen ut de men du kan tvätta med ljummet vatten så ser du bättre:)
Då är de nog ingen fara, min kanin har rinnigt öga konstant (kan sluta rinna några dagar) och ibalnd kommer de klegg också men brukar tvätta med ljummet vatten så brukar de försvinna, tror de beror på tårkanalerna vad jag hört men inget de lider av :)
Okej , Tackar tackar om det är sämre imorn, ska man kontakta vet då tror du ?
Var med min kanin till veterinären igår, han hade precis samma sak. Han hade ögoninflammation. Fick en salva av veterinären så jag hoppas det försvinner snart. Du kan ju avvakta nån/några dagar och se vad som händer. Går det inte över är det förmodligen ögoninflammation och då behöver han vård, eftersom ögon är så otroligt känsliga.
Han är ganska seg nu, är det tecken på ögon inflam. ?:(
#6 kan var, vänta och se till imon, om han fortfarande är seg då, äter och dricker dåligt bör du kontakta vet.
#7 Samma… Jag gav han riven gurka, Vanlig gurka, Bytt pellets igen och hö som jag bytte igår helt fullt men nej, Han vill inte äta…eller dricka för den delen.. Han äter ju lite hö men det är inte mycket
Han är mycket piggare nu och äter liiiiite mer!
Rinnande ögon är relativt vanligt, 9 ggr av 10 har kaninen fått något i ögat. De brukar dock inte bli påverkade/äta dåligt av det.
Men rinnande ögon kan ju även vara ett tecken på annan sjukdom.