Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 881 ggr
juliafrojd
0

Leta uppfödare med nummer?

Hej har en fråga ang min förra kanin som nu bor hos en familj. Jag skulle vilja veta vilken uppfödare han kommer ifrån (om man kan göra de) och hur? Han är märkt och är lejonhuvad (vet inte om han är renrasig) men han har bara lite lejonman och är viltgrå. Så kan man leta upp uppfödare med hjälp av "numret" i öronen? :)

[luckymoa]
0

Höger öra står uppfödar nr, så ja de kan man. :)

juliafrojd
0

#1 vart kollar man de då? :-)

atlanta
0

Finns ett register på fb, dock är långt ifrån alla med där. Tror det är Lars-Åke Asp som annars kan svara på det (skaf)

Vad är det för nummer?

juliafrojd
0

Ska kolla! :)

Lina R
0

Det finns inte så många uppfödare av lejon i viltgrått så om du skriver ut numret här ska vi nog kunna hitta det åt dig :).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

juliafrojd
0

Ok jag har frågat henne och väntar på svar! :)

juliafrojd
0

644 var de! (i höger)

Zvintos
0

#7: Vad står det i andra örat? Finns en del uppfödare som felmärker kaninerna om de anser att de inte passar till utställning. 644 är inget uppfödarnummet utan ett individnummer. Så kolla vad det står i andra örat också. Glad

juliafrojd
0

Ok :-)

[Luppa]
0

Ett uppfödarnummer består alltid av en bokstav och två siffror, tex N24. Så står det 644 så går kaninen inte spåra med det… Står det något i vänster öra? Kaninen kan vara felmärkt för att inte gå att ställa ut, i så fall kan uppfödarnumret vara i vänster öra i stället.

Ninni hann före ;)

juliafrojd
1

#10 ja jag ska fråga :-)

[Luppa]
0

Är han född 2006?

juliafrojd
0

Jag vet inte kan nog vara så.. Då han börjar bli gammal..

Zvintos
0

Köptes han här i närheten eller längre bort? Min första tanke är att det är en från PippiAdolfs.

juliafrojd
0

Tror inte att de är så långt bort..

juliafrojd
0

#14 har dom ngn hemsida?

[Luppa]
0

De uppfödare som höll på med Lejon 2006 har slutat i dag, med ytterst få undantag. Bla nämnda Pippiadolfs håller på än.

juliafrojd
0

Ok :D

juliafrojd
0

Kan jag "hitta" honom där?

[Luppa]
0

#20 Nej, om du menade Pippiadolfs hemsida.
Men kolla först och främst om det står något i andra örat, gör det inte det blir det nog svårt att spåra uppfödaren.
Inte säkert att det finns kvar info om honom heller om han är så pass gammal.

juliafrojd
0

Ok

Zvintos
0

Om han är född före ett visst årtal så är det inte säkert att den har samma uppfödarnummer som yngre kaniner. För då fick väl uppfödare märka annorlunda, har jag för mig? Men kommer inte ihåg från vilket årtal det blev "vanliga" uppfödarnummer.

[Luppa]
0

#23 Men just ja… Det var före min tid, så det hade jag glömt ;)

Lina R
0

Fast i höger öra märktes kaniner med stamboksnr. Två bokstäver och några siffror, ex BD52. Är denna kanin enbart märkt i höger öra och dessutom med bara siffror så är det en kanin som aldrig kunnat ställas ut i Sverige, alltså ospårbar. Enda chansen är om du via Pippiadolfs kan få reda på vilka lejonuppfödare som hade viltgrått 2006.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Kan det stå G44? Och är hen märkt i andra örat?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

juliafrojd
0

#26 kanske men jag vet inte… Ja de är han de säckar när jag var där och hälsade på.. Han är en okastrerdad hane ;)