Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1958 ggr
slarvigt
0

Hur bor era innekaniner?

Är de frigående, frigående i ett rum eller bor de i sin bur och får komma ut ibland/när ni är hemma?

Om de är frigående, har ni då en bur ändå eller bara en toalåda?

Jessicahagstrom94
0

Våran kanin har en stor bur som han bor i när vi inte är hemma, annars får han vara ute i mitt rum och skutta :) han har fått vara ute i hela lägenheten också men vi har precis fått hem en till katt så nu är han som sagt bara i mitt rum :) (stort område att skutta på)

Fridaaaa
0

Hon bor i en innebur, kan inte ha kanin frigående helt och hållet :)
Men när vi är hemma springer hon lös minst 6-10 timmar, lite olika.
När vi är iväg får hon komma ut när jag kommer hem, då är hon ute kanske 4-5 timmar på kvällen och skuttar :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mi-rand-a]
0

Min innekanin bor i en stor bur när jag inte är hemma annars är han så gott som frigående :)

AkaiTsuki
0

Innebur tiden då jag inte kan ha koll på honom ordentligt (han är en rikig buse)

Dock på internatet så tänker jag fixa så han kan gå runt som han vill i mitt rum ^^

//Joanna

Nevina
0

Min lejonhuvade dvärgvädur bor i en ganska stor innebur (240 cm lång). Men när jag är hemma (vilket jag är väldigt mycket) får hon springa omkring fritt i vardgsrummet och ibland i hela lägenheten.

LisaKanin
0

Våra två teddy dvv har en tvåvåningsbur ca 110x50 på varje våning som sitt hus där de har toalådor och mat, men burarna är alltid öppna och de har tillgång till ca 30 kvadrat vardagsrum, hall och kök där de får springa fritt. Nusse som är tjej är modig och är lite överallt men Albin är en fegis och håller sig i vardagsrummet när han inte är i buren och chillar :-).

slarvigt
0

#3 och #5 Varför är de inte frigående jämt?

#6 Hur har ni löst det med sladdar? Är ni inte rädda att de ska hoppa upp och kissa i soffan eller dylikt? :)

(Vill tillägga: jag är bara nyfiken. Det känns som att det talas mindre om utmaningarna med innekanin och jag vill veta hur folk löser det hela.)

Nevina
0

#7 Jag har två katter, varav en kan tycka att det är kul att jaga och jabba på kaninen. Katterna är duktiga på att öppna dörrar, så jag kan inte låta kaninen springa runt i vardagsrummet, stänga dörren, åka hemifrån och tro att hon får vara ifred från katterna. Nu skadar ju inte katten kaninen, men kaninen kan bli lite irriterad ibland om hon inte är på lekhumör och katten envisas med att jaga henne. Men kaninen tycker det är kul ibland och kan jaga katten också på lek, vilket katten tycker är skitkul.

Hon tuggar inte på sladdar, så dem har jag inte gömt. Dock kan hon ibland flytta fram och tillbaka på en sladd som hänger från tv:n ner på golvet (hon puttar på den med huvudet). Men jag vill ändå hålla ett öga på henne.

För att göra ett långt svar kortare så är hon inte frigående för att:

1. Jag vill kunna hålla koll på henne så hon inte tuggar på något dumt så något blir förstört eller så att hon skadar sig.

2. Jag vill veta att hon får vara ifred från katterna när hon vill det.

Fridaaaa
0

#7 Har 2 katter och en hund. 
Plus att jag litar på att hon låter bli vissa saker när hon är lös, hon är nämligen gärna i fönster osv :P
Vill ha koll på henne helt enkelt :)

LisaKanin
0

#7 vi har delat av halva vardagsrummet med kompostgaller och sett till att soffa, sladdar och allt sånt står på andra sidan. Sen kan kaninerna springa ut i hallen och köket där det inte heller finns några sladdar och i köket ställer vi en extra toalåda.

slarvigt
0

#10 Det låter som ett underbart kaninliv :)

Vad tycker ni är de stora problemen med att ha innekanin? (Vi vet ju redan att det finns stora fördelar!)

Jag tycker att underlaget är ett problem. Jag hade gärna haft mattor exakt överallt, men man vill ju gärna att ens hem ser fint ut också plus att min sambo definitivt inte hade uppskattat det :P Vi har mattor i alla rum och framför allt där han brukar hoppa (vid ingången till buren t.ex.), men det märks ändå att han inte kan utnyttja allt sitt utrymme ordentligt då han slirar när han springer.

Grävmöjligheter. Det blir uppenbart att han inte kan gräva och göra tunnlar som en utekanin kan göra. Även med fleecefiltar och med en grävlåda så är det väl inte riktigt samma sak.

Grönbete. För mig som bor i lägenhet utan egen markplats så blir det en del meck med att ta ut kaninen även på sommaren så det sker inte alls lika ofta som det hade gjort om lägena varit annorlunda.

Fridaaaa
0

#11 Det är att gömma undan det som hon inte får gnaga på ;) Hon har en tendens att försöka äta mina blommor i vardagsrummet xD
Och sedan har hon för sig att det är OK att bajsa i hallen, så håller på att träna bort det :P

slarvigt
0

#12 Jo, min kanin bor i köket och där är det väldigt fattigt på blommor och sådant :P

Fridaaaa
0

#13 Jag vill inte ha djur helst i köket :P
Hunden är där ibland men uppskattar inte djur där hehe

slarvigt
0

#14 Jag vill inte ha min kanin instängd i innebur så då är köket det allra bästa alternativet. Det finns dörr dit, inga sladdar nere på marken, gott om utrymme och stolar som han kan hoppa upp och sova på :) Antar att du menar att det skulle vara ofräscht eller så, men det störs jag inte av.

Fridaaaa
0

#15 Nej det vill inte jag med min heller :P Så blir vardagsrummet eller hallen :P

Ja lite ofräscht och vill inte riskera att hon hoppar upp där hon inte ska ^^, Sedan måste hon kunna komma till sin bur :)

slarvigt
0

#16 Fast du har ju din instängd i buren när ni är borta och så, på det här viset kan min alltid vara frigående :) Annars hade jag kunnat ha honom i vardagsrummet och släppa ut när jag var hemma. Fast då hade jag nog ändå velat ha mer koll på sladdar och dylikt så jag hade nog ändå bara haft honom utsläppt när jag kunde vara fokuserad på honom. Köket är perfekt för mig! Men alla gör ju som de vill :)

Fridaaaa
0

#17 Fast jag har 2 katter & 1 hund, så kan inte ha henne frigående, har bara dörr in till badrummet, inte mer ^^, Så hade inte gått ändå :)

MLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här bor Doris och Zero, och just nu en julgran =)

Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer

slarvigt
0

#18 Ja, alla har ju olika förutsättningar, därför ett så spännande ämne, hur man väljer att lösa problemen :)

#19 Men så mysigt :) Är det någon typ av låda hon bor i…? Eller är det bara skydd för väggarna man ser? :)

Fridaaaa
0

#20 Jupp vi kan inte ha dörrar för att värmen ska kunna cirkulera :P Och ena ingången till köket är ett "valv": P

MLilja
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20 Det är två stycken formplyfa som 2 väggar, de andra är gjorda med kompostnät. Golvet är en osbplatta med en gummimatta på. Uppe på gummimattan har jag en annan mjukare matta

Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer

slarvigt
0

#22 Det ser jättefint ut! :)

MLilja
0

#23 Tror att de har de ganska bra. Det är skönt när de är så duktiga att gå på toaletten, det är nästan aldrig något utanför, då kan man ju ha en otvättbar matta =)