Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 2078 ggr
LisaKanin
3

Kolhydrater i kaninpellets, Dogman

Jag har tyvärr utfodrat min kanin med Dogman pellets innan jag förstod bättre, vilket han fick stora magproblem av och nästan inte klarade sig. Nu har jag hittat ett gammalt paket som inte var slängt med innehållsförteckning och den ser ut såhär:

Ingredienser: Vegetabiliska biprodukter, spannmål, mineraler, oljor, fetter, socker.

Analys: Protein 13,5%, fett 4,5%, växttråd 13,5%, aska 6,5% och KOLHYDRATER (NFE) 51,6% (!!!!!!!!!!!!!)

Så inte nog med att Dogman innehåller en massa fett, spannmål, socker och bara pressrester som ska förestålla det "gröna", och bara har 13,5 fibrer, så innehåller det mer än 51% kolhydrater som i princip är detsamma som socker det också!?!

Såhär förklaras NFE Carbohydrates i en ordbok: "Nitrogen-free extract, NFE, consists of carbohydrates, sugars, starchers and a major portion of the hemicellulose in feeds."

Försökte kolla kolhydratinnehållet i andra pellets men har inte hittat några specifikationer. Är det här extremt mycket eller innehåller andra foder också så här mycket kolhydrater?

minaninar
0

Ja usch, sicket skräp! Alltså jag är inte säker, möjligen är kolhydrater all växtmaterial som inte är protein, fett eller vitamin/mineral? Förmodligen ingår de ynka procenten fibrer i den mängden…

Här är förklaring av hemicellulosa. http://en.wikipedia.org/wiki/Hemicellulose

Men som sagt, det låter som att det bara är restprodukter som är de inte definierar mer… bläääh.

Nja, ofta står det inte så mkt om kolhydrater, det brukar däremot stå hur mkt aska som blir om man förbränner (vilket iofs tror jag ger en viss finger visning om hur mkt kol-hydrater som är i - men jag vet ej hur man riktigt relaterar det. Kanske någon annan vet?).

zezagena
0

MJ/kg är bra riktmärke oxå, bör ligga på runt 10 /kg till kanin

fossingen
0

Vad jag fattar så räknar man ut kolhydraten på foder genom att plusa ihop Protein 13,5%, fett 4,5%, växttråd 13,5%, aska 6,5%.

När du får ut värdet så är de övriga resterna kolhydraten. Alltså blir det 38, 38 minus 100 är 62. Så det bör väl ligga på 62% kolhydrater. Eller är jag helt fel ute?

LisaKanin
0

#3 det stämmer isåfall inte med specefikationen på dogmanpaketen iaf.

fossingen
0

#4 Nej, jag såg det, förstår då inte 100% hur de räknar, men vad jag har fått lära mig av de flesta så räknar man ihop Fett, protein, växttråd, aska , calcium och fosfor halten. Sedan tar talet man får ihop och substraherar det med 100.

Suskiv
0

#5 Då har du lärt dig fel.

Kolhydrater är det gemensamma namnet för stärkelse, kostfiber och olika sockerarter.

Växttråd är en beståndsdel i djurfoder som ungefärligen motsvarar kostfiber i människoföda. Halten av växttråd bestäms vid foderanalys genom kokning i standardiserad lut och syra. Den består av ungefär hälften av den cellulosa, hemicellulosa och lignin som finns i fodret. Resten ingår i det som kallas för kvävefria extraktivämnen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

fossingen
0

#6 Hur ska man räkna ut kolhydratsvärdet i fodret då? Ps gjorde precis en ny tråd om foder. Du kanske kan svara där då jag tog ett foder som exempel.