Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 452 ggr
Matilda_91
0

Frågor om ungarna.

Mine bebbar blir större och modigare för varje dag. Nu är alla sex ute och springer som små galningar. Om ni någon gång sett kattungar leka med varandra så vet ni hur de tultar runt. Precis så ser kaninungarna ut! Dom springer runt och busar, krockar med varandra och med väggen och smakar på allt som går (och inte går) att äta. Sååå söta!

Gizmo verkar mest tycka att ungarna är ivägen och flyttar sig alltid när de kommer i närheten av henne. Så fort ungarna får syn på henne rusar de hungrit mot henne och kastar sig under magen på henne för att dia. Gizmo blir jättesur när de gör så och skuttar iväg. Är det normalt att ungarna är så otroligt hungriga hela tiden och att Gizmo inte diar dem när de vill? Eller får de för lite mat?

Ungarna äter bajs. Så fort de hittar en torr kula av Gizmo tuggar de i sig den. Verkar konstigt, är det något kaninungar brukar göra?

/ Matilda

Martina-b
0

det är absolut normalt kanin mamman har bestämda tider då hon diar sina ungar!! även det att hon inte bryr sig om dem så mycket är bara normalt om hon skulle vart vild så hade ju rovdjur lokats till dem om mamman håll på med ungarna hela tiden istället låstas dem som att allt är som vanligt!!

[Quellii]
0

Det är som Martina säger, helt normalt ^^ Gizmo håller säkert på att vänja dom att inte dia så mycket längre :)

[Niike]
0

Att de äter bajs har jag aldrig varit med om/sett. Men det kan ju inte vara farligt , då de vuxna kaninerna också äter det. Det är ju näring i bajspluttarna så det kanske bara är bra .. ^^

Bobby
0

Hur gamla är de nu??

När våra var två veckor började de äta vanlig mat…

Matilda_91
0

De äter även hö och lite gräs.

Bobby
0

Då är det nog lugnt ska du se! Kolla om de rör honans mat med pellets och grönsaker… Säkert att de mumsar i sig litegrann. Mina som är 5 veckor och 2 dagar äter som hästar!! Tillsammans med Mimmi får de ca. 4 morötter, 1 äppel, stor skål pellets, hö och grönt.

kalindas
0

Äta bajs är helt naturligt. De får i sig vissa näringsämnen på det viset.
Alla kaniner äter bajs, men bara en viss sort av kulorna.

Förr hade man nätbottnar till en del kaniner. Då fick de inte möjligheten att få i sig den näringen som bajset ger.

/Elisa

Tina-A
0

Tycker inte det låter ovanligt det du skriver :) Du ska inte oroa dig!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lolitas
0

Är inget ovanligt, honorna spenderar oftast inte mer än 5 minuter med sina ungar per dag och då ger hon di den stunden. Beror lite på hur honan är osv. 

Ungar smakar på allt, så enkelt är det. I bajset finns ju även vissa fibrer kvar från moderns mat. Jag skulle inte oroa mig om jag var du.

Är du väldigt orolig så börja väga dem dagligen. Då ser du ju om de går upp i vikt som de ska osv.

Matilda_91
0

Tack alla! Vad skulle jag göra utan kif ;)

Nathalieee
0

precis som Alla sejer ;)