Beskriva era kaniner
Hur skulle ni beskriva era kaniner?
Kanske mer för den erfarna kaninägaren eller för den nya? Gillar kaninen att göra mycket hyfs och jäklas kanske? En kelen kanin som kan ligga i sängen i flera timmar för att sova med dig? En som kanske gillar att bestämma och ha det på sitt sätt? En kanin som är lättskrämd eller modig? En kanin som är fäst vid endast en person eller en kanin som gillar alla sålänge man är snäll?
Det finns så många frågor på hur man kan beskriva men beskriv på erat sätt :)
Jag kommer beskriva Akkio ifall jag får några svar :D (sitter fortfarande och klurar på hela hans personlighet..)
Syfte till inlägget? Jo jag vill veta mer om kaniner, deras personligheter, vill göra kaninprojekt i skolan i framtiden och då kommer jag definitivt komma hit med mina funderingar :D
//Joanna
**Albin
**Belgisk jättekorsning som är väldigt nyfiken och framåt.
Han kommer ifrån ett hem där han fick knappt komma ut och skutta, han var smal och rinnande ögon bland annat. Sprallig att hantera. Men nu är han 4 ½ år gammal, haft honom sedan han var runt året.
Han älskar att springa lös på tomten när vi är ute. Han tycker om att undersöka saker. Bestämt herre också. Om man fångar in honom ute och han igentligen inte vill in, stampar han inne i "buren" sen hehe :)
Han är inte lättskrämd av sig :)
**Smilla
**Lejonhuvad kanin (ev korsning). Bestämd dam men som blivit mer tillgiven senaste halvåret. Hon är 1½ år gammal, haft henne sedan hon var runt 7½-8 veckor gammal. Har nafsat/bitit min sambo 2 gångern men efter att hon fyllde 1 år så har hon lugnat sig mer och mer.
Morrade med mycket första året.
Nyfiken kanin som gillar att mysa i famnen och retas med sin burkompis Flizan
**Flizan
**Lejonhuvad kanin/lejonhuvad dvv.
Helmysig och snäll kanin. Lätthanterlig och lugn. Fyller 3 år snart och haft henne sedan hon var 8 veckor gammal.
Lite smålat som gärna med skuttar omkring lugnt, kan bli mer busig ibland :)
**Ella
**Dvärgvädur rex. Haft henne sedan hon var 6 månader gammal.
Väldigt bestämd men mysig dam! Vet hur hon ska skutta osv i hagen för att vi inte ska kunna fånga henne när hon inte vill gå in i sin bur ;) Ganska lättskrämd men blir bättre och bättre :)
**Viola
**Lejonhuvad dvv/dvv. Bor inomhus.
Väldigt busig och sprallig kanin. Är snart 7 månader gammal.
Full med upptåg och bus. Älskar att hoppa upp i fönsterkarmna och riva ner saker för mig ;)
Orädd. Kan dammsuga bredvid henne. Hon hoppar över hunden ibland när den ligger och sover (en sankt bernhard). Hon får sina "ryck" och racar runt i huset ibland hihi :D Tigger grönsaker när jag ska ge mina marsvin :D
Mina kaniner kan hanteras av alla stort sätt. Ella är lite speciell, hur man ska ta henne osv, hennes mamma var likadan hihi :) Kan sprattla en del med, så ingen nybörjare på henne men de andra tror jag hade gått bra med stort sätt vem som helst hehe
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Zvintos Benjamin "Benji": Dvärgvädurshane på 7 månader, egenuppfödd. Riktigt gosig herre och dessutom väldigt lugn. Precis så som jag vill att en dvärgvädur ska vara.
Krusbodatorps Enbär "Ville": Dvärgvädurshane 5 månader. Väldigt snäll och go herre han med, men inte fullt lika lugn som Benji. Sockersöt så det räcker och blir över.
Backy: en väldigt snäll kanin som aldrig bits, han är väldigt snäll mot alla och är ganska lugn. Han hatar att vara inne men älskar snö. Han är ganska bra på att hoppa men går inte att lära tricks… Han gillar vintern mer än sommarn och vill inte gärna sitta still allt för länge. Han gillar att h det rent och snyggt i boen han bygger i snön, om man lägger dit en snöboll puttar han genast ut den eller biter sönder den XD Tofflan: en snäll kanin som är ganska rädd av sig i buren, men i hagen är hon väldigt nyfiken. Hon gillar inte att bli buren men tycker om att ligga upp och ner i mitt knä medans jag borstar henne. Hon är en fuchs unge så hennes päls måste borstas nästan varje dag. Hon bajsar överallt men det kanske bara är för att hon är en unge. Hon gillar inte att vara uppe i buren så hon är mest på nedervåningen.
Ludde.
Rex, hane 6 månader. Han är vår knäppis. Han tycker om att gosa och mysa. Är lugn men ändå framåt. Tycker inte om att bli upplyft utan hoppar gärna undan då. Väl i famnen är det helt ok. Skulle inte göra en fluga förnär. Hanteras med lätthet av alla.
Yoda
Rex, hona 1,5 år. Det här är bebisen. En kanin som man kan göra precis vad man vill med. Älskar att bli buren och upplyft. Hänger alltid på burdörren och vill bli gosad med. Sen hon flyttade ner på markplan har hon börjat smita så fort man öppnar dörren. Hon måste ju hälsa på de andra kaninerna som bor på markplan. Lätt och fånga in i både när hon smiter och när hon är i hagen.
Dior
Dvärgvädur, hona 2 år. Gick tidigare under namnet morrhoppan då hon brukade morra när hon var brunstig/skendräktig. Men har aldrig gjort nått dumt. Efter att hon fick kull har det beteendet försvunnit helt. En superbra mamma som tidigare inte gillade att bli upplyft men nu gärna blir det. Har inte gått att vänja i sele, hon får panik så fort selet är på. Ganska svårfångad i hagen, men när hon inser att hon inte kommer nånstans så går hon lätt att lyfta utan att hon sprattlar.
Ture
Troligen korsning lejonhuvadkanin/hermelin. Troligen 1-2 år, hane. Vårt vanvårdsfall. När vi hämtade honom satt han apatisk i en för liten skitig bur och hade levt på pellets och morötter. Han var så apatiskt att vi kunder transportera hem honom i en öppen platsback utan att han gjorde nått. Numera är han en pigg liten herre som är lite osäker av sig. Tycker inte om att bli upplyft eller infångad. Stampar en hel del och är ganska lättskrämd. Sprattlar en del i famnen, men vi jobbar på det och det har blivit bättre.
Solaris
Hona, korsning dvv/lejonhuvad kanin 4 månader. En ganska försiktig tjej som trivs med att gosa och älskar att hoppa i hagen. Lätt att fånga in i både Hage och bur. En rakt igenom enkel kanin.
Drulle:
Hane, korsning dvv/lekonhuvad kanin, 4 månader. En riktig skitgris. Hans bur ser alltid sktig ut, spelar ingen roll hur ofta vi städar. Han slänger runt matskålar, vattenskålar och höhäckar. Skiter och pinkar överallt. Han är också ett gosmonster som hänger på låset och bara ska ha en massa gos. Han är utbrytarkungen som snabbast kom på att delar av kompostgaller hagen hade större maskor som han kunde smita ur. Lätt att fånga in dock.
Sharlin.
Hane, korsning dvv/lekonhuvad kanin 4 månader. Tjockisen. Han äter och äter och äter. Hoppa runt i Hage är jobbigt. Bättre och sitta och äta när man är i hagen. Inga problem att fång in med andra ord. Inte så förtjust i att komma ut ur buren utan hoppar gärna in i huset när han ska plocka ut. Trivs i famnen.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Elsa (Hissjö's Snow Feelings)
En snäll och trevlig fröken som skulle passa som en nybörjar kanin då hon är snäll mot alla, men hon är ändå riktigt busig. Hon gör allt för en godis men kan ändå slå dövörat till. Hon gör gärna sitt bästa för en och myser gärna, för att bara sekunden efteråt bli en riktigt racerbil :P Ibland är hon för taggad för att riktigt se var hon hoppar (hon är en hoppkanin), dom gångerna kan det bli riktigt roligt!^^
Tiger (Brantas Tiny Tiger)
Tiger är mycket lugn och snäll och när han gör glädjeskutt ser han inte crazy ut som mina andra kaniner, bara lugn och samlad. Han ser mest ut som om glädjeskuttet bara hände och inte skulle vara där egetligen^^ Han gillar inte att bäras runt på (men vilken kanin gör det?) men han gillar att springa lös och han äter allt han får tag på :P
Ike (Hissjö's Love Like This)
Ike har jag bara haft i 3 veckor men han är en mycket snäll kille, gillar att kela men verkar ha lika mycket energi som Elsa, men han verkar mindre busif *peppar peppar*. Godismutor har han inte lärt sig att ta, men vi får se om han förstår vad godis är för något i sinomtid :)
**Pricken:
**Min underbara älskling och ögonsten, köpte honom för mina födelsedagspengar som jag fick när jag fyllde elva, och då var han 8veckor, han kommer från djuraffär och satt där i sin bur alldeles ensam medans dom andra fortfarande hade sina kullsyskon kvar, han var smal och skranglig och det såg ut som nån hade tuggat i pälsen på honom! Mamma bönade och bad att jag skulle välja en liten lejonkanin istället för dom var ju mycket sötare men Pricken fick följa med hem! Han kommer troligtvis från uppfödare som lämnade han på djuraffären då han fick med sin stamtavla.. Han har alltid varit som en liten hund mer än en kanin.. Älskar att ligga i famnen framför tv:n och bli kliad mellan öronen! Underbart nyfiken, snäll, kelig och det bästa som finns är att vara med precis överallt.. Han bor lös i huset och har gjort det ända sen den dagen jag kom hem med honom!:) Han är nu 9½ och jag hoppas vi har några år till tillsammans! :)
Oj oj va många svar! Såhär många trodde jag inte det skulle komma på så kort tid tack tack säger jag :D
Akkio
Rexkanin, 1 år. Han är väldigt tillgiven men bestämd och älskar att bli klappad. Han gillar väldigt mycket att jäklas och springer bort som en blixt med glädjeskutt när man upptäcker honom. Jag tror han skulle passa som en förstakanin utifall den ägaren kan respektera honom så att han respekterar tillbaka och att de accepterar att han busar extremt mycket när han väl kan busan dock behövs även lite tips? och knep ifrån mig ifall till de som är nybörjare med kaniner. Alla kan inte lyfta honom tyvärr och han sprattlar när man är nära buren, det är något som kan tränas bort och vi håller på och man får inte slöa för då är han igång med 120% igen.
Han vill så gärna bli klappad så han försöker och puffar och hälsar och kollar nyfiket på dig och försöker göra trix så att han blir klappad till slut. Han gillar inte när man kommer fram med handen mitt framför helt plötsligt, då kan man bli "attackerad" med tassar och ett morr kan man få så det uppskattar han inte. Men om du kommer med baken mot honom och sedan handen över huvudet så blir han helt lugn o så gärna vill gosa. Han är extremt lättlärd, modig, busig, kelig, aktiv
Kan berätta om min förra kanin också
Simban
Dvärgvädur blev ca 2-3 år, han var en kanin som accepterade alla och ville alla väl. Han bet aldrig någon och var en kanin som kunde ligga i timmar och kela men vissa dagar var det faktisk lite tråkigt att ligga och kela då hoppade man upp och gjorde upptäcksfärder i hall och köket. Han brukade inte sprattla men det kunde hända då han var desperat efter toan eller så. Rumsren kissade/bajsade aldrig utanför buren men i buren överallt, inte ens utomhus kissade/bajsade han. Han var en livsnjutare han gjorde inte saker som han inte var tvungen till liksom han hoppade aldrig hinder, han var aldrig rädd för något förutom män.
En gång så somnade jag på soffan med kaninen på magen och så började jag drömma något mardrömslikt och så hoppade Simban upp och väckte mig :) Han räddade mig dag ut och dag in :D
//Joanna
Singoalla:
Singoalla är en 11 månader gammal Tysk jättesheck hane och jag har haft honom i ca, 8 månader.
Han är en välldigt ovanlig kanin, då menar jag inte bara själva rasen utan hans beteende också, han älskar mat av alla dess slag,Brukar till och med tjuväta från hundarnas matskålar när han får chansen till det.
Han är inte rädd för någonting, han är världens nyfiknaste och lugnaste kanin, tex när han brukar få vara innomhus ibland så brukar han lägga sig bredvid hundarna och gosa och han brukar leka med katten,låter konstigt men sant. Han är välldigt lydig, som folk jag känner brukar säga att han är min "extra vovve med långa öron"… Han kommer när man ropar hans namn så fort han hör att jag ropar på honom så springer han snabbt till mig och försöker hoppa upp i famnen på mig.
Han är en välldigt snäll kanin som alldrig vill någon ont, jovisst han är en hane och jaa och honor kan ju vara rätt så intressanta tycker han nog…
Han älskar att bli klappad och pysslad om, så fort man börjar klappa honom så sträcker han ut hela kroppen på golvet och bara myser!
Han brukar få vara lös på gården då han är så lydig och kommer när man ropar, förra sommaren så rymmde han från sommarburen ett antal gånger och blev rädd att han skulle springa ut på vägen men dock gjorde han inte det, han kom när jag ropade och ville hålla sig på gården, han sprang sina rundor på gården och grävde lite grann, sedan hoppade han in i sommarburen igen.
Finns så mycket att berätta om min fina gosse, men kan nog bara säga ett ord just nu och det är att han är världens bästa kanin som jag haft!
För två år sedan hade jag en Dvärgvädurs korsnings hane som hette Kakan och han var precis som Singoalla, jag tränade hoppning med kakan och hade velat tävla,han var helt amazing i hoppning, ni skulle sett hur duktig han var, hoppade lätt över 1 m, men en vinter när vi kom hem och jag gick för att ge kaninerna nytt vatten och hö så låg han bara där i sin bur helt iskall och död, det var en dag jag alldrig kommer glömma, men är så glad att jag har min Singoalla här nu! <3
Po
Han är min lilla pöjk. <3 Han är 1 1/2 år och en blandning mellan dvärgvädur och hermelin, tror jag. Han är hur snäll som helst, lugn och söt. Älskar att sitta i famnen men efter ett tag blir det tråkigt. Han är smart också! Vill inte äta det gamla höet och när han har vattenskål välter han ut den när han är klar. Han är hyffsat rumsren, alltså gör det mesta i toalådan men kan hamna några enstaka pluttar utanför. Han är en riktig gottegris och älskar söta saker. Po är väldigt nyfiken i hagen, när man går förbi så springer han efter så långt hagen räcker. Men man kan inte ha honom lös, det vet vi!
Han är inte som "vanliga" hanar är. Han varken skvätter eller juckar, det har han nästan aldrig gjort! (Eller någon enstaka gång har han skvätt i hagen men inte mer)
Lala
Ett matvrak till dvärgvädur. 8 månader och väger mer än Po. Hon är ganska bossig och när det inte kommer mat blir hon sur. Hon dricker som en elefant känns det som också. Hon är väldigt nyfiken och i hagen älskar hon att vara. Springer varv efter varv efter varv. Sedan äter hon. Hon gillar inte att sitta i famnen, hon ska alltid vara framme, nosa och utforska. Inte rumsren alls. Mycket av hennes bajs hamnar utanför men kissar (som tur) alltid i lådan.
Tinky-Winky (Tink, Tinky, Tinker)
En svart liten lejonhuvad hermelin. 8 månader och är född på min födelsedag. Väldigt försiktig och skygg, men vi jobbar på det. Stampar ganska mycket i o med det. Väldigt söt och gillar även hon att vara i hagen. Men hon gillar inte att bäras men vi jobbar på det med. Hon bor med Lala och är ganska underlägsen men dem gillar varandra så vill inte sära på dem tills dem bråkar. Egentligen är även hon nyfiken, men inte lika framåt som Lala. Ganska lik Dipsie till sättet, men vi ska försöka göra Tink tamare än Dipsie.
Dipsie
Min första kanin. Väldigt svår och hon hade en svår början i livet. Men hon fick det bättre här. Fick inte bära henne, eller röra hennes mage eller tassar. Var väldigt jobbig vid brunst för då drog hon hur mycket päls som helst. Älskade att vara i hagen och hon ville inte lämna den. Fick försöka locka in henne i transportburen i drygt en halvtimme. Sedan tog det också en halvtimme att få in henne i transportburen för dit ville hon inte. Hon gick bort väldigt snabbt. Hon var konstig på torsdagen och på fredagen, mamma ringde vetten på fredagen men dem svarade inte. Dipsie varken åt pellets, äpple, morot, knäckebröd eller hö. Drack inte vatten heller. På lördags morgonen hade mamma varit inne hon henne när jag sov och ringt vetten. Det var drop-in och vi åkte dit. Mamma bärde henne för nästan första gången och Dipsie var helt sne. Det var hennes nervsystem som parasiter hade suttit sig på och förstört. För att få henne "frisk" skulle det vart CC var tredje timme hur länge som helst, antibiotika i 10 dagar och spruta in vatten också. Det var dock bara 30% att hon skulle klara det och då skulle hon vara sne för resten av livet och det snea ögat skulle rinna och så. Och eftersom vi visste att vi inte skulle kunna hantera henne valde vi att avliva. 6 okt -12 <3
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Mississippi(Sippi)
En viltgrå, sprallig dvv. Älskar mat och gillar att gräva ner sig i halmen. Vi kallar henne för ett Murmeldjur, vet inte varför. Innan visste vi inte vad ett sådant djur var tills vi googlade det och insåg att hon var väldigt lik ett! Hon gillar att kela och att krypa ner i armvecket.
Lille-Skutt(Skutten)
Svart dvv som är som en liten ko, lugn och mysig. Han gillar inte mat så värst mycket men han är ändå tjock ;) Han är duktig på att hoppa och har just läst sig att gå på en vippbräda! Han kallas också för "Lille Ponken"(av mamma) och "Pudden Mustang"(av syrran, väldigt konstigt namn ;) ). Hon älskar också att mysa och hans favoritställe inomhus(fast han bor ute) är vid altandörren på den kalla klinkersen!
Nina(Ninis)
Nina var en vit dvv med svrt mantel. Hon älskade mat och Kaninhoppning. Hon var mycket bra kompis med Skutten så han blev mycket ledsen när hon dog. Hon var en mysig kanin och vi saknar henne varje dag.
MVH Celina
Eneboängens Muffin : Muffin är en dvvs hane i färgen japanmanteltecknad på nästan 2år. Han är världens snällaste i hantering så iprincip vem som helst skulle kunna hantera honom. Muffin är väldigt lättlärd och lär sig snabbt. Han är tricktränad och kan stå på bakbenen, kom hit, sitt namn, puss, stanna på två språk (när jag säger de och kroppsspråk), snurra och nej/sluta. Han är vääldigt duktig på agility slalom, tunnlar osv. Han är däremot inte värdens duktigaste på att hoppa då han tappar farten och lusten att hoppa på träningar/tävlingar, men han följer med på varenda träning/tävling ändå. Dock så är han jätteduktig hemma och hoppar iprincip vad som helst. Han kan om han vill! Muffin älskar att sitta och mysa i timmar och tröttnar aldrig på våra kelstunder. Muffin har jag aldrig koppel på förutom på träningar/tävlingar eftersom att de är ett måste då. Muffin är helt underbar och charmig, mysigare & snällare kanin finns inte..! ❤ Eneboängens Lilja : Lilja är en dvvs hona i färgen viltgul på 9mån. Lilja är en som måste hanteras av en som är van, så vem som helst kan inte hantera henne. Hon gillar att sitta och mysa men kan tröttna efter en stund men inte alltid. Hon har mycket fart i benen och är gärna överallt. Lilja var väldigt sur vi 3-5mån ålder men nu har de gått över och hon är väldigt snäll. Hon kan snurra, stå på bakbenen och "Putt". Hon och är en höjdare på att hoppa och följer alltid med på träningar och tävlingar, jag tror hon kommer långt inom hoppninggen. Lilja ville inte riktigt lita på mig i början och var väldigt sur. Jag satt i hagne hos henne, och hade alltid med mig ngt gått så hon såg mig som ngt bra, satt och försökte klappa henne osv. och plötsligt en dag så kom hon fram och ville bli klappad/lät mig mig klappa henne, försökte ta upp henne och hon sprattlade inte. Sen dess så har hon inte visat någon tjurighet alls och är nu hur snäll som helst.
Jafar:Supergosig!!!!
En jättetam kanin, vill alltid gosa! Så fort man kommer in i buren så hoppar han fram och börjar slicka rent mina fingrar. Alltid glad och har mycket energi.
Han är en riktig tjejtjusare!
Bella: Rätt så skygg och vill helst inte bli uppburen, hon fredrar att vara i bren och leka. Men när hon väl får på sig kopplet så blir det en väldig fart!
Musse(son): Glad och nyfiken! svårt och säga då han inte ärr så gammal!
Mimmi(dotter): oxå väldigt glad och nyfiken och lite svår att beskriva!
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
Putt
//Joanna
Teddy
Teddy är nog den lungnaste kaninen jag haft. Han bits aldrig och ligger helt stilla när man kamar eller ska sätta på sele. men ändå är han gallen när han är i snön. han kommer så fort man går in i hanns bur. och han älskar att busa med sin brorsa Charlie. Och han älskar att pussas. Han älskar allt och alla! 
Charlie
Charlie är ett riktigt bus frö. en kille som älskar att leka med sin brorsa.
Han kan va lite spratlig när man ska ha på sele. men att ligga på rygen och bli kliad på magen alltså en riktig gossekanin. Han är riktigt ducktig på att hoppa. 
// Anna, Teddy & Charlie! ♥♥