Dagbok kaninungar
Detta skall bli som en dagbok för min kommande kull, kommer uppdatera med både bilder och text.
Helst så lite OT som möjligt i tråden, vill ni följa så bokmärk istället.
2012-12-19
Bella är idag på dag 25, redan dagen efter att hon var parad så snickrade jag och min mormor ihop en bolåda åt henne, till en början så började hon samla halm och hö i den för ett senare bo, men idag hade hon tömt den och börjat boa i ett utav burens hörn, hon har inte dragit päls, det gör hon alltid precis innan hon ska föda. Detta är hennes tredje kull, hennes första kull var på 4 ungar och den andra på 9 ungar, båda med samma hane, en svart lejonhuvad kanin, men han har blivit såld. Pappan till denna kull är min lejonhuvade dvärgvädurshane. Bella är blandras mellan lejonhuvad kanin och dvärgvädur.
Syftet med kullen är att få fram ungar för hoppning och kel.
Jag kände på Bellas mage nu ikväll, den är hård och spänd. Tyckte även att jag kände sparkar. Hennes spenar är stora och svullna. Hennes humär är dessutom inte på topp. Så hon får vara ifred så mycket som möjligt nu de sista dagarna.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Följer! (:
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Följer :))
Spännande att få se Ännu en kull från Bella växa upp :))
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Följer:)
If you live to be 100, i hope i live to be 100 minus 1 day, so i never have to live without you ♥
Följer :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
4# Alltid lika spännande! 2012-12-21 Idag är Bella på dag 27, imorgon på dag 28, så efter det kan ungarna komma när som helst, men troligen föder hon på dag 30, det har hon gjort med sina 2 tidigare kullar, den ena var på 4 och den andra var på 9. Nu så vilar hon mest hela tiden, knaprar i sig hö ibland, pelletsen tar hon bara nån tugga ur ibland (hon får en halv deciliter) och så dricker hon väldigt mycket vatten. Ska nog sätta in en vattenflaska åt henne också, hon vet hur man dricker ur en sån men föredrar slål. Men då finns den där ifall vattner i skålen tar slut och jag inte är hemma.
2012-12-21
Ikväll så kände jag igenom Bellas mage, inte alls uppskattat utav mamma kanin, hon villa bara hoppa iväg för hon tycker inte om att man rör hennes mage. Så efter lite protester så kunde jag för en liten stund känna igenom hennes mage, tyckte att jag kände bebissparkar, men det är ju inte säkert. Kan ju vara tarmrörelser också. Hon är ju inte lika rund som förra gången hon fick ungar, då var hon enorm! Visserligen fick hon 9 ungar då, men ändå. Så denna kull blir nog mindre, har en känsla av att det blir typ 3 ungar. Fast i och för sig trodde jag det förra gången också, men ack så fel jag hade då… Det blev 9 ungar istället, hehe… Men imorgon är hon på dag 28 då, fast jag tror att de kommer på dag 30 eller senare. Men såhär mot slutet innan nedkomsten är jag alltid så galet spänd att jag nästan springer ner stup i kvarten till henne, så får pyssla med en massa annat och tänka på annat, läsa, se på film, fixa med de andra kaninerna och plåga mig själv med att kolla på kaninungebilder och uppfödarhemsidor. Är extremt bebissugen nu!
Oo, följer! Ska bli kul att se bebisar :))
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
2012-12-22
Dag 28 idag då, inga tecken på att det är dags att föda. Hon beter sig som hon gjort de senaste dagarna, idag har hon dock vilat mer än vanligt. Under natten tills idag hade hon även byggt bo åt ungarna i burhörnet, dock inte dragit päls, det gör hon alltid precis innan hon föder.
Har kollat till henne väldigt ofta idag, kan inte låta bli, även om jag vet att hon troligast föder på måndag, men det är så sjukt spännande! Kan tiden bara inte gå lite snabbare så att hon föder?
Bild på boet hon byggt under natten:
2012-12-23
Dag 29 idag då, inget ännu… Börjar faktiskt tvivla lite smått på om hon är dräktig nu faktiskt, varför vet jag inte, bara känns så. Men det är väl bara vänta och se om det blir nått, blir det inget så borde jag skämmas över att jag gjort henne tjock, för rund om magen är hon iallafall.
Följer, spännande mä bebisar! :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
2012-12-23
Suck… Nu under eftermiddagen hade Bella förstört det bo som hon byggt utav halm och hö, så jag tvivlar faktiskt ganska mycket på om hon är dräktig. Men jag såg nu när jag nyss var nere hos henne att hon grävt runt lite i buren, så jag vet inte riktigt. Är väl bara att vänta och se. Men jag är faktiskt väldigt osäker nu på om hon är dräktig eller ej.
Var precis nere vid Bella och hon håller på att boa med päls! Precis så gör hon innan födseln, så troligast är ungarna på G nu! Tittar till henne om 2 timmar och ser om det blivit nått :D
#15 Ja va kul!! :D Hoppas på bebbar nu då :D
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
16# Tack! Håller tummarna!
ÅHHHHHHHHHHHH :''D
/ Cornelia Andersson,
Åååh så spännande detta är :D:D
Vad roligt att det blev ungar! :D
Åhhhhhhhh 
/ Cornelia Andersson,
#21 Hihi ja <3
följer!
Följer med spänning :D
Spännande 
2012-12-24
Alla ungarna lever idag, alla hade stora tjocka bollmagar, så di har de fått. Bella har dragit mer päls inatt och bäddat in dem i, hennes bo igår var lite si så där, så det var skönt att hon boade om, min duktiga lilla flicka.
Funderar mellan dessa teman till kullen: Läsk, Twilight eller Astrid Lindgren. 
jag tycket astrid lindgren :D
Varför inte jultema? :)
34# Kanske :) Vill se först vad det blir för färger och kön innan jag bestämmer tema :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Video :D
De e lag på att man ska ha bolåda?!
37# Som sagt hade jag bolåda, men honan valde att boa i ett hörn där hon födde ungarna, därför tog jag bort bolådan när de fötts eftersom den ändå inte skulle användas och dessutom tog ganska mycket plats i buren, därför fick hon ett vanligt hus istället.
gissar på att den första ungen blir svart/vit japanteckad!:)
39# Den har ju bara 2 sträck, men räknas det som en japanteckning då?
1. Japantecknad
2. Weinertecknad
Det är vad jag gissar på, sen själva färgen är jag usel på ;)
/ Cornelia Andersson,
#38 ok, ja så kan de ju bli :)
Åh, vad fina ungar! Kommer bli jättevackra som äldre 
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
2012-12-25
Alla ungarna lever och mår bra, alla har tjocka magar och verkar vara riktigt pigga. Bella känns dock ganska sliten nu när hon har den här kullen, varför vet jag inte riktigt, så det blir nog långvila efter det här så hon får återhämta sig ordentligt. Idag har hon dessutom haft ett hemskt humör, men det gick över nu till kvällen och hon blev sig snälla jag igen.
Jag har dessutom fått jättemånga förfrågningar på denna kull, jisses vad många som vill ha kaninungar! Så att bli av med dem är nog inga problem. Jag hoppas nu vara att det finns åtminstone en hona i denna kull och helst en utav de två som är mina favoriter. Håller verkligen tummarna för att någon utav dem är en hona!
#56 hur ser du att den blir dubbelmanad?! :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
59# Det ser man ganska tydligt för att den långa pälsen växer långsammare och dubbelmanade kaniner brukar därför vara rätt "kala" runt huvudet och på sidorna när de är små bebisar och pälsen precis börjat växa. :)
#60 okej! :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#39 ja det heter japantecknad iaf, även om dom är felteckanade:)
Skulle nog vilja säga att din lille/lilla japantecknade är zobeljapan, med tanke på att både pappan är zobel och mamman är zobeljapan. 
Charmiga ungar föresten!