Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 680 ggr
[kiiiwiii]
0

Hjälp! sjuk kanin??

Hej! snälla hjälp mig. Jag misstänker att min kanin är sjuk :(:( Idag när jag kom ut satt han ihop krypen och darrade smått. Han betedde sig annorlunda och sträckte sig flera gånger (vilket han aldrig gör) och hans framtassar skakade ganska kraftigt!! Han brukar inte sitta stilla, speciellt inte så! Han brukar fara runt i hela buren och klättra på gallret men nu satt han bara där :( Vad är detta?? Är min lilla plutt sjuk?

[MiniPim]
0

Jag säger veterinär, åk in med honom. Hoppas det ordnar sig!

Helin_
0

Jag hade ringt en smådjursveterinär direkt om jag var du. Skriv hur de går för honom.

zappzoon
0

Mina kaniner kan bli lite stela när de bor ute vintertid..

Bor din inne eller ute?

Bytt mat eller bur?

Ha in mer halm och fri tillgång på mat och se om han blir bättre.

//elin

Fridaaaa
0

#3 På vilken sätt blir de lite stela?
Jag har 4 utekaniner och haft enbart utekaniner i princip och mina har varit som vanligt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mi-rand-a]
0

låter som att han fryser, testa ta in honom några minuter och se om han slutar skaka men hade nog ringt veterinären också

[kiiiwiii]
0

Ringde veterinären men kunde inte komma fram!! Ringde en vän som har haft kaniner hela sitt liv och frågade henne men hon kände inte igen det. Tog in och kollade igenom honom men hittade inget. Tror inte att han frös då jag har tagit in burarna in i stallet och där var nollgradigt ungefär! Inte bytt mat eller något sådant! Gick ut till honom någon timma senare (efter förtvivlat googlande på sjukdomar) och då var han mycket bättre!! Var ute för någon minut sedan och han är nu hela som vanligt!! Otroligt lättad!! Men han har lite små dålig aptit!! Ska hålla ögonen på han några dagar framöver!!

zappzoon
0

De kan bli lite stela sträcka på sig o så..

Brukar ha in massor av halm så de kan boa ordentligt.

Ring gärna en uppfödare i stället. Veterinärer brukar inte ha så stor kunskap om kaniner och i västa fall kan man få fel behandligt.

Ta absolut inte in den i värmen om du inte kan ha honom inne till i vår.

Kaniner är väldigt känsliga för temperatur skillnader.

Så det är väldigt faligt att ta ut den i kylan igen om du haft den inne i värmen.

Vissa gamla och vissa ungdjur har jag inne i kaninhus med ca 10 plus grader. Då de är lite mer känsliga för kyla.

/Elin

tussen12
0

Jag hat haft mina kaniner ute i år för första gången, Dom har aldrig blivit ''Stela''

Jag antar att dom kankse blir stela om dom har en väldigt liten bur,Som dom inte kan sträka ut sig i.  Har  aldrig hört från någon vet att dom blir stela.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fridaaaa
0

#7 Hon skrev det hon varit i kontakt med en som haft kaniner hela sitt liv :)
Aldrig haft kaniner som blivit lätt stela, haft kanin med sedan jag föddes.
Det är farligare att ta in en kanin i värmen från kylan än tvärom.
De är inte mer känsliga för kyla för att de är i ett kaninhus med 10 plusgrader. Kaniner tål kyla mycket bättre än värme.

skuttis88
0

#9 Sant! Man ska inte ta in kaniner på vintern, det blir en chock! Typ 20 grader skillnad från ute till inne, så gör inte det. Kaninen mår inte bra av det.

MVH Celina

Fridaaaa
0

#10 Jag sa inte heller att man ska det. Skrev ju precis det att de tål kyla bättre än värme = logiskt att man inte tar in en kanin från minusgrader till 20-22 plusgrader :)

skuttis88
0

#11 Nej, jag menar att det du sa är sant! =D

MVH Celina

Fridaaaa
0

#12 Aha jag som missuppfattade:)

skuttis88
0

#13 SkrattandeSkrattandeSkrattande